۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
فواید خوردن سه خرما در روز چیست؟

برای افرادی که عاشق شیرینی‌جات هستند، خرما تجربه‌ای هیجان‌انگیز است که باعث افزایش انرژی و حس شادی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خوردن خرما به عنوان دسر و یا استفاده از آن در ترکیب دسرهای شیرین، در هر صورت منجر به سلامت جسم و ذهن می‌شود. خوردن روزی سه عدد از این میوه نرم و اسفنجی که در بسیاری از مناطق گرمسیری جهان رشد می‌کند، چنان تغییرات مثبتی در بدن ایجاد می‌کند که بسیاری افراد ممکن است پس از یک هفته، خرما را به عنوان یکی از پایه‌های ثابت رژیم غذایی خود در نظر بگیرند. از جمله فوایدی که برای این میوه شیرین ذکر شده، عبارتند از پیشگیری از سرطان روده بزرگ، بهبود وضعیت گوارش، تولید انرژی، افزایش هوش، درمان هموروئید و بهبود عملکرد قلبی-عروقی که در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم. 

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ
مطالعات انجام شده توسط گروه علوم و مواد غذایی نشان می‌دهد که مصرف خرما با افزایش رشد باکتری‌های مفید و مهار رشد سلول‌های سرطانی روده، سبب افزایش سلامت روده بزرگ می‌شود. خرما علاوه بر حصول اطمینان از نبود باکتری‌های مضر در طول روده و حفظ سلامت آن، با تضمین حرکت روان‌تر و بهتر غذا در طول سیستم گوارش منجر به عملکرد صحیح روده‌ها شده و در نهایت باعث سلامت کولون می‌شود که این امر از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌کاهد.

انرژی سریع و طولانی‌مدت
خرما حاوی قندهای طبیعی، گلوکز، فروکتوز و ساکارز است که در صورت نیاز به هر یک، بسیار سریع آن را فراهم و انرژی مورد نیاز را به بدن می‌رساند. خرما همچنین بر خلاف شکلات‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، سرشار از منابع طبیعی و سالم فیبر، پتاسیم، منیزیم، انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان در سطوح بالا است و از افول کوتاه‌مدت انرژی بدن جلوگیری می‌کند. 

بهبود سلامت سیستم گوارشی
شاید بتوان گفت تنها انتخاب برای افرادی که تمایل دارند همه چیز در سیستم گوارش آن‌ها منظم و صحیح عمل کند، خرما است. در واقع بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه بریتانیا، خوردن روزانه هفت خرما به مدت ۲۱ روز سبب  افزایش حرکات روده می‌شود. از آنجایی که نوع و مقدار مناسب فیبر می‌تواند با جلوگیری از یبوست و بهبود حرکات منظم روده منجر به سلامت گوارشی شود، بنابراین یک فنجان خرما که حدود ۱۲ گرم فیبر دارد قطعا انتخاب مناسبی خواهد بود. این مقدار فیبر ۴۸ درصد از میزان فیبر مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند. ​
افزایش هوش و عملکرد ذهن
خرما سرشار از ویتامین B۶ است که کمبود آن ارتباط نزدیکی با افسردگی دارد. به علاوه خرما با کمک به بدن برای تولید سروتونین و نور اپی نفرین (نور آدرنالین) به بهبود عملکرد مغزی کمک می‌کند. از سوی دیگر سروتونین سبب تنظیم خلق و خو می‌شود و نوراپی نفرین بدن را برای مقابله با استرس آماده می‌کند؛ ذهن آرام و دور از استرس نیز آماده یادگیری، حفظ و ذخیره اطلاعات است.  

درمان هموروئید (بواسیر)
هموروئید که بیشتر در اثر ابتلا به یبوست و فشار به قسمت انتهایی دستگاه گوارش به وجود می‌آید، عبارت است از التهاب و تورم در رگ‌های مقعد که در اغلب موارد وحشتناک و بسیار دردناک است. خوشبختانه تغییر در رژیم غذایی به منظور کاهش یبوست می‌تواند نقشی مؤثر در درمان این مشکل داشته باشد. یکی از این تغییرات افزودن فیبر زیاد به وعده‌های روزانه است که خرما این ویژگی را دارد.

بهبود عملکرد قلبی-عروقی
گاهی مصرف چندین خرما در یک برهه زمانی طولانی‌مدت می‌تواند نقش مؤثری در بهبود وضعیت قلب و عروق داشته باشد؛ چرا که پتاسیم موجود در این میوه تأثیری جادویی در کاهش LDL (کلسترول بد) خون دارد. LDL باعث انسداد در شریان و در نتیجه منجر به سکته مغزی و حتی حمله قلبی می‌شود. از طرفی مصرف بالای پتاسیم در زنان مسن با کاهش خطر سکته قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر همراه است. در نتیجه مصرف خرما می‌تواند منجر به زندگی پر انرژی و شاد شود و سلامتی طولانی‌مدتی را در اختیار بدن قرار دهد.

کد خبر 370511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.