کشف شیوه جدید برای درمان بیماری‌های التهابی روده

محققان دانشگاه پزشکی "واشنگتن" به تازگی شیوه جدیدی برای درمان بیماری‌های التهابی روده کشف کرده‌اند که علائم بیماری را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری‌های التهابی روده شامل بیماری کرون(Crohn's disease) و کولیت زخمی (ulcerative colitis) است، به گونه‌ای که در کولیت زخمی التهاب‌ها عمدتا کولون را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما در بیماری کرون، التهاب‌ها در تمام بخش‌های دستگاه گوارش شامل معده و روده می تواند ایجاد شود.

علائم بیماری‌های التهابی روده به طور عمده شامل درد شکم، اسهال، کاهش وزن و خستگی است. اما افرادی که نوع شدیدتر بیماری را تجربه می‌کنند با مواردی مانند خونریزی روده و مدفوع خونی نیز مواجه می‌شوند. به گفته محققان روش‌هایی که به طور مستقیم برای درمان این بیماری‌ها به کار می‌رود برای همه افراد موثر نیست، اما مسدود کردن یک پروتئین در لخته خون افراد می‌تواند شیوه‌ای نوید بخش باشد.

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد فعالیت ژن‌های مرتبط با لخته خون افرادی که علائم بیماری در آن ها شدیدتر است، بالاتر است. این ژن‌های فعال در سلول‌های التهابی، سلول‌های مخاطی (epithelial cells) و سلول‌های پوششی روده (gut lining) رایج هستند. از آنجا که ژن "SERPINE-۱" و پروتئین رمزگذاری شده آن با نام"PAI-۱" فعال هستند، محققان تمرکز خود را بر روی آن‌ها قرار دادند. پروتئین PAI-۱ و ژن رمزگذاری شده آن در مراحل اولیه لخته شدن خون مشارکت دارند.

بررسی‌های محققان دانشکده پزشکی واشنگتن نشان می‌دهد که یک داروی آزمایشی می‌تواند پروتئین PAI-۱ را مسدود کند و از این طریق علائم بیماری‌های التهابی روده را کاهش دهد. این شیوه به افراد زیادی که از این بیماری رنج می‌برند، به ویژه کسانی که روش‌های کنونی برای آن‌ها موثر نیست، کمک می‌کند.

درمان استاندارد برای مبتلایان به این بیماری تجویز "corticosteroids" و یا داروهای دیگری است که التهاب‌ها را سرکوب می‌کند. اما این تجویز برای بسیاری از افراد کارآمد نیست و یا تاثیر اندکی دارد. همچنین پزشکان برای نوع شدید بیماری، داروهای قوی‌تری توصیه می‌کنند که بر دستگاه ایمنی تاثیر می‌گذارد.

کد خبر 370247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.