۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
کتاب‌های پرفروش سال ۹۷

هر چقدر فناوری پیشرفت کند، هر چقدر زندگی مردم با تلفن همراه و رایانه گره بخورد و هر چقدر فضای مجازی مردم را سرگرم کند، همچنان کتاب، جزئی جدایی ناپذیر از زندگی انسان است. هنوز هستند عده ای که دلشان می خواهد برگ های کاغذی کتاب را ورق بزنند و بویش را استشمام کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ‌ هر چند سرانه مطالعه در کشورما به شدت پایین است و آمارها، خبرهای ناخوشایندی از بی‌میلی مردم سرزمین‌مان به کتاب‌خوانی دارد بازهم کتاب خوان‌هایی داریم که سراغ کتاب می‌روند و در این روزها که سال به انتهای خود رسیده است کتاب‌هایی که در سال ۹۷ بیشتر خوانده شده و در لیست پرفروش‌ها قرارگرفته اند را معرفی می‌کنیم.

مردی به‌نام اُوِه

این رمان در مورد مردی به نام «اُوِه» بوده که به ظاهر فردی بدخلق و عبوس است. در واقع همین موضوع، در تضاد با فضای رمان قرار گرفته و فضایی بکر و خواندنی را به وجود آورده است. رمان مملو از توصیفات جذاب در مورد زندگی اوه و به‌گونه‌ای استعاری در مورد زندگی در جهان امروز است. این موضوع رمان را تا حدی کنایه‌آمیز کرده و به جذابیت آن کمک زیادی کرده است.

این کتاب به نویسندگی فردریک بکمن و ترجمه فرناز تیمورازف نه تنها پرفروش ترین کتاب سوئد بلکه توانست جای خود را در ایران هم باز کند. «مردی به نام اُوِه» را باید یکی از آن رمان‌هایی دانست که اگرچه برای مخاطب عام نوشته شده‌اند اما برخلاف بسیاری از رمان‌های پرفروش بازار که رمان‌هایی متوسط و حتی ضعیف محسوب می‌شوند، رمانی با ساختاری قوی و روایتی جذاب است و به راحتی می‌تواند از هر طیفی مخاطبین زیادی را جذب کند.

پاییز فصل آخر سال است

رمان، در واقع روایتی اپیزودیک از زندگی سه دختر جوان است که همگی در آستانه‌ دهه‌ سوم زندگی خود قرار دارند. داستان در مورد دغدغه‌های این سه شخصیت است و به نوعی به تفکرات و تضادهای فکری هم‌نسلان آن‌ها اشاره می‌کند. شخصیت‌های این داستان، دغدغه‌های متفاوتی دارند. این کتاب به قلم نسیم مرعشی به «مهاجرت»، «هویت شغلی و اجتماعی» و «روابط عاطفی» می‌پردازد.

دختری که رهایش کردی

اثر تازه منتشر شده‌ی جوجو مویز، همچنان در رده بندی پرفروش‌های بازار کتاب ایران قرار دارد. این رمان بعد از انتشار توانست در زمره‌ی رمان‌های پرفروش سال قرار گیرد و از همین رو کاندید یک از معتبرترین جوایز ادبیات عامه، یعنی رمان سال شد. در ایران نیز این رمان به تازگی توسط خانم «کتایون اسماعیلی» ترجمه شده است و نشر «میلکان» آن را به چاپ رسانده است.

این کتاب را باید دنباله‌ای بر رمان «ماه عسل در پاریس» دانست. شخصیت‌های اصلی این رمان نیز همان «لیو» و «سوفی» است. دو زن در دو نقطه‌ جغرافیایی متفاوت اما با ویژگی‌ها و خصوصیاتی مشابه. این رمان ماجراهای که بعد از زندگی مشترک برای این دو پیش می‌آید را روایت می‌کند تمام ترجمه‌های قبلی آثار مویز در ایران از فروش خوبی برخوردار بود.

طریق بسمل شدن

«طریق بسمل شدن» در بستر جنگ ایران و عراق و در خط مقدم جبهه روایت می‌شود. در متن داستان، ستوان قصه مدام از بسمل شدن سخن به میان می‌آورد. «تو که می‌دانی من نام یک پرنده هستم، نام یک پرنده را برخود نهاده‌ام! و پرنده نابود نمی‌شود، بسمل می‌شود.» محمود دولت‌آبادی این اثر را در فاصله‌سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ نگاشته است این کتاب در پنج ماه اول سال جزء پرفروش ترین کتاب‌های سال بوده است.

قهوه سرد آقای نویسنده

کتاب قهوه‌سرد آقای نویسنده به قلم روزبه معین یک رمان ایرانی با موضوع عاشقانه است که تمِ معمایی هیجانی دارد و در مدت زمان تقریبا یک ماهه به چاپ بیستم رسید و می‌توان گفت به نحوی شگفتی‌ساز است. این رمان تا به امروز بیش از پنجاه بار تجدید چاپ شده است. در قسمتی از داستان می‌خوانیم: «اولین باری که دزدی کردم هفت سالم بود، شایدم هشت سال، لقمه‌های همکلاسیم رو می‌دزدیدم، آخه خیلی خوش‌مزه بودن، بعد از اون دیگه دستم به دزدی عادت کرد... آخرین‌باری که دزدی کردم یه غروب چهارشنبه لب ساحل بود، یه کیف زنونه رو از روی شن‌ها کش رفتم. اما وقتی تو خونه کیف رو باز کردم خبری از پول نبود، پر بود از قلم موی نقاشی، رنگ روغن، لوازم آرایش، یه عطر زنونه و یه عکس! عکس زیباترین دختری که تا حالا دیدم، با چشم‌هایی معصوم و لبخندی دلنشین، تموم شب رو داشتم به اون عکس نگاه می‌کردم، همیشه دلم می‌خواست...»این کتاب در پنج ماه اول سال جزء پرفروش ترین کتاب‌های سال بوده است.

ملت عشق

کتاب «ملت عشق» نوشته «الیف شافاک»، نویسنده ترکیه‌ای، مورد استقبال مخاطب‌های رمان در ایران قرار گرفته است. این اثر با زبانی ساده و روان داستان آشنایی «شمس تبریزی» را با «مولانا جلال‌الدین محمد بلخی» روایت می‌کند. شخصیت‌هایی که جایگاه ویژه‌ای میان مخاطبان ایرانی دارند؛ هرچند مورخان و منتقدان ترک در نقدهای متعددی بیان کرده‌اند که اطلاعات تاریخی ارائه شده در این روایت مخدوش و غیرقابل استناد است. این رمان نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر دنیا نیز فروش خوبی داشته است. این نوع نوشتار و سبک روایت ساده توجه طیف‌های مختلفی از مخاطبان کتاب در جهان را به خود جلب کرده است.

در پناه شعر

این روزها، مجموعه‌های شعر فروش خوبی ندارد و مردم معمولا با پیگیری صفحه شاعر مورد علاقه خود پیش می‌روند. اما با همه این‌ها نسخه کاغذی لطف دیگری دارد؛ این که مثلا با مداد کنار یک شعر علامتی بزنیم و دورسطری دیگر خط بکشیم! در ادامه سه کتاب شعر پرفروش را که در سال ۹۷ ثبث شده است معرفی می‌کنیم.

اسکارلت دهه شصت

مجموعه‌ای است شامل پنجاه و چهار شعر که به همت نشر چشمه به بازار کتاب عرضه شده و با این که نخستین مجموعه شعر سجاد افشاریان است، به دلیل استقبال‌کم‌نظیر در فهرست پرفروش‌ترین‌های مجموعه کتاب‌های جهان تازه شعر قرار گرفته است. در این مجموعه می‌خوانیم: «فقط می‌خواهم معجزه‌ام/شادی چشم‌هایت باشد/من پیامبر لبخندم/ خدا کند که با خدا به نتیجه برسیم.»

سیب هوس

مجموعه شعر «سیب هوس» گزیده‌ای از غزل‌های امید صباغ‌نو است که در انتشارات نیماژ منتشر شده است. در این کتاب ۱۳ غزل چاپ نشده، در کنار ۷۲ غزل انتخابی از هفت مجموعه غزل منتشرشده بین سال‌های ۸۸ تا ۹۶ قرار گرفته است. بخش زیادی از این غزل‌ها برای چاپ در این گزیده ویرایش شده و تغییر کرده‌ است. بیشتر غزل‌های این مجموعه عاشقانه‌ است، اما تعدادی از غزل‌های آیینی و اجتماعی هم در آن چاپ شده است. غزل «سیب هوس» با صدای امیر عظیمی منتشر شده است. امید صباغ‌نو تا به‌ حال مجموعه‌های شعری مثل مجموعه غزل «می‌میرم اگر روی دلم پا بگذاری»، مجموعه غزل «تاریخ بی‌حضور تو یعنی دروغ محض!» و مجموعه غزل «خودزنی» را منتشر کرده است.

دلهره‌ مدام گریختن

در بخشی از مقدمه «دلهره‌ مدام گریختن» اثر سابیر هاکا با عنوان «زنده‌ام اما کمی دوراز زندگی» آمده است: «از خودم می‌پرسم چه کسی هستم، آیا همانی هستم که می‌خواستم باشم؟ همه‌دردهای گذشته را به یکباره در خود احساس می‌کنم. مرد میان سالی که احساس می‌کنم خیلی دیرتر از آن‌چه در ذهنم است به دنیا آمده‌ام و همین کافی است که اعتراف کنم من به درد زندگی در اجتماع نمی‌خورم، احساسم می‌گوید بهتر است تا زمانی که قرار است بمیرم یا از این مصیبت رهایی پیدا کنم که بعید می‌دانم، تنها باشم... » سابیر هاکا متولد اول خرداد ۱۳۶۵ است. او اصالتی کرمانشاهی دارد و ساکن تهران است. شمار زیادی از اشعار هاکا به زندگی کارگران می‌پردازد و عده‌ای نیز به همین دلیل او را شاعر کارگران نامیده‌اند.

کد خبر 370191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.