از  جنجال سفر روحانی به عراق تا پایان بهشت اختلاسگران در کانادا

سفر استراتژیک روحانی به عراق، امضای پنج سند همکاری در بین‌النهرین، جنجال تندروها در بهارستان و پایان روزهای خوش اختلاسگران در کانادا از مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز سه شنبه- ۲۱ اسفندماه- است.

به گزارش ایمنا، رییس جمهوری ایران روز دوشنبه-۲۰ اسفندماه- با همراهی یک هیأت عالی رتبه به بغداد سفر کرد و در کاخ قصر السلام بغداد مورد استقبال برهم صالح، همتای عراقی‌اش قرار گرفت. حسن روحانی که برای نخستین بار به عنوان رئیس جمهوری به عراق سفر کرده، در خلال این سفر تعمیق روابط  تهران و بغداد را جستجو می‌کند آن هم در شرایطی که عراق به یکی از نقاط کانونی تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده امریکا بدل شده است تا بتواند از طریق این کشور دامنه فشارهای خود را بر ایران افزایش دهد.

روزنامه ایران صفحه نخست خود را به سفر حسن روحانی به عراق و توافقات بین دو کشور  اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«توافق در بین النهرین» روزنامه ایران در ادامه افزود: رییس جمهوری ایران روز گذشته و بعد از دیدار با برهم صالح در کاخ نخست‌وزیری عراق مورد استقبال رسمی عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر این کشور قرار گرفت. روحانی در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق گفت ایران پیشنهاد کرد که روادید حذف شود، اما طرف عراقی خواستار باقی ماندن روادید بود. روحانی در ادامه به تفاهم تازه دو کشور بر سر نحوه صدور روادید اشاره کرد و گفت: «توافق شد که روادید سفر میان دو کشور برقرار باشد، اما مبلغی بابت آن گرفته نشود».در همین حال پنج سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک میان مقام‌های عالیرتبه دو کشور با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر عراق به امضا رسید. یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق، یادداشت تفاهم احداث پروژه راه آهن بصره - شلمچه، یادداشت تفاهم تسهیل روادید برای سرمایه‌گذاران، تجار و بازرگانان، یادداشت تفاهم همکاری مشترک در زمینه‌های مرتبط با سلامت و تفاهمنامه همکاری مشترک میان وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت جمهوری عراق، پنج سند همکاری بود که وزرا و مسئولان دو کشور در حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق به امضا رساندند.

روزنامه  آرمان امروز در صفحه نخست امروز خود به بررسی اقتصاد ایران در فراز و نشیب‌های موجود پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «سایه روشن اقتصاد ایران در سال ۹۸» روزنامه آرمان امروز  افزود: زمستان سال ۹۶ بود که رفته‌رفته حضور دلالان در بازار ارز پررنگ شد. ضعف نظارتی در آن روزها باعث شد حتی عده‌ای که تا آن روز ارز را از نزدیک ندیده بودند، تمام سرمایه خود را تبدیل به دلار کردند تا بدین صورت نانی بر روغن زده باشند. همان‌جا بود که بوی سال سخت اقتصادی به مشام رسید، اما عده‌ای از کارشناسان، به‌ویژه اقتصاددانان نهادگرا، دولت را متهم به دستکاری در بازار ارز کردند. این گروه از تحلیلگران همچنان عقیده دارند که با روی کارآمدن ترامپ و اطمینان دولت از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های ثانویه، مسئولان تصمیم گرفتند تا نتایج تحریم را به اقتصاد پیش‌خور کنند تا بدین شکل از لحاظ روانی آثار منفی تحریم را کاهش و یا آن را بی‌اثر جلوه دهند. گروه دیگری از کارشناسان ورشکستگی موسسات غیرمجاز مالی را عاملی مهم در این التهابات می‌دانند و معتقدند خروج یکباره نقدینگی از این موسسات باعث شد تا سپرده‌گذاران آنها سرمایه خود را وارد بازار ارز، سکه و طلا کنند و بدین طریق ناگهان بر حجم تقاضای این بازارها به شکل فزاینده‌ای تاثیر بگذارند.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به  آشفتگی روز گذشته صحن علنی مجلس شورای اسلامی و عصبانیت اصولگرایان از دیدار اعضای فراکسیون امید با رئیس دولت اصلاحات اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«جنجال در بهارستان برای نشنیدن یک پاسخ» روزنامه ابتکار در ادامه افزود: روز گذشته باز هم صحن علنی مجلس به دلیل تندروی برخی نمایندگان جناح و جریانی خاص که خود را صاحب انقلاب می‌دانند، در اعتراض به دیدار برخی نمایندگان و اعضای فراکسیون امید مجلس با سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهوری هشت ساله کشورمان در دولت اصلاحات، به تنش و درگیری کشیده شد.

به دنبال دیدار جمعی هفته گذشته برخی اعضای فراکسیون امید مجلس با رئیس دولت اصلاحات، به مناسبت سالگرد انتخابات، برخی تندروهای اصولگرا و اعضای جبهه پایداری مجلس نسبت به این اقدام واکنش منفی نشان دادند و در نطق میان دستور خود به رئیس جمهوری اسبق کشورمان توهین کرده و نمایندگان دیدارکننده را زیر سوال برده و آنها را تهدید کردند. زاهدی، نماینده اصولگرای کرمان و وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد در اعتراض به این دیدار با اظهارات خود آتش این تنش را در صحن مجلس روشن کرد.

 روزنامه جوان نیز با نگاهی متفاوت صفحه نخست خود را به سفر حسن روحانی به عراق اختصاص داد و امنیت این سفر را حاصل جانفشانی کثیری از شهدای مقاومت دانست و در تیتر یک خود نوشت: «سفر در سایه ذوالفقار مقاومت» روزنامه جوان در ادامه افزود: سفر رئیس‌جمهور کشورمان نیز در سایه همین «ذوالفقار امنیت» که محصول جانفشانی کثیری از شهدای مقاومت است، با اعلام قبلی و با تشریفات رسمی انجام شد. ترامپ در زمان سفر بی‌خبر به عراق، احساس چهل دزد بغداد به او دست داده بود و درباره آن سفر گفت: «وقتی چراغ‌های هواپیما را خاموش کردند، چنان فضای تاریکی را هرگز تجربه نکرده بودم، ما هفت تریلیون دلار در منطقه خرج کرده‌ایم، ولی من باید در تاریکی به یکی از پایگاه‌های آمریکا در عراق بروم.»

 روزنامه جمهوری اسلامی نیز در صفحه نخست خود به بررسی مذاکرات حسن روحانی و تفاهم نامه های امضا شده بین ایران و عراق پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «امضای پنج سند همکاری مشترک میان ایران و عراق» حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در پایان مذاکرات با "برهم صالح " همتای عراقی خود در کاخ ریاست جمهوری عراق این مذاکرات را بسیار سازنده خواند و اظهار داشت: در جریان مذاکرات با رئیس‌جمهور عراق هیچ نقطه اختلافی ندیدم، رابطه دو کشور به نفع دو ملت و دو دولت است و همه تلاش خود را برای تقویت این روابط بکار می‌گیریم.

رئیس جمهور ظرفیت همکاری‌های ایران و عراق را بسیار گسترده دانست و افزود: دو کشور در طول سالهای گذشته با تروریسم درحال مبارزه بوده‌اند و خوشحالیم که در روزهای سخت مبارزه با تروریسم در کنار ملت و ارتش عراق بودیم.

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود به مقایسه سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران و دونالد ترامپ  رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پرداخت و در تیتر یک خود با اشاره به سفر شبانه ترامپ به عراق نوشت: «سفر به عراق در «روز روشن» روزنامه خراسان در ادامه افزود: سفر سه روزه رئیس جمهور کشورمان به عراق دیروز آغاز شد؛ سفری از پیش اعلام شده، همراه با استقبال رسمی در کاخ ریاست جمهوری عراق و نه مانند رئیس جمهور آمریکا شبانه و دزدانه. در این باره «کارل بیلدت» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا و نخست وزیر پیشین سوئد گفت: در حالی که ترامپ فقط با نظامیان آمریکایی در یک پایگاه هوایی دور افتاده دیدار کرد و با سران عراقی ملاقاتی نداشت، رئیس جمهور ایران سه روز به این کشور سفر کرد. همزمان خبرگزاری رویترز نوشت هدف از این سفر توسعه روابط تجاری تهران با بغداد و افزایش نفوذ در عراق است.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی جنس صعود بازار سهام پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «موج متفاوت بورس تهران» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز گذشته با جهش ۲۹۰۱ واحدی ضمن پشت‌ سر گذاشتن سه کانال، در بالاترین سطح از سوم آذرماه ایستاد. به این ترتیب، قله‌ای جدید در کارنامه زمستانی این بازار به ثبت رسید. از عمده دلایل رشد قیمت سهام در روز گذشته می‌توان به بازگشایی مثبت بازار جهانی و سیگنال‌های مساعد از روند مذاکرات صلح تجاری چین و آمریکا، رشد تقاضا در معاملات بورس کالا و همچنین پیش‌بینی مثبت تحلیلگران از بازدهی بورس در سال ۹۸ اشاره کرد. بنابراین با حمایت عوامل بنیادی انتظار می‌رود در صورت عدم‌ بروز رخدادی غیرمنتظره موج چهارم رشد سهام در سال ۹۷ را شاهد باشیم‌.

 روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به امضای طومای توسط ایرانیان مقیم کانادا جهت رسیدگی به پرونده اختلاس های مالی  اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «تعقیب قضایی اختلاسگران بزرگ» روزنامه مردم سالاری در ادامه افزود: ایرانیان مقیم کانادا در طوماری از دولت کانادا خواستند پرونده مرجان شیخ‌الاسلامی آل آقا که متهم به فساد مالی گسترده و میلیاردی در ایران شده را مورد تحقیق و بررسی و در صورت نیاز تحت تعقیب قضایی قرار دهد. در این طومار همچنین به پرونده خاوری اشاره و گفته شده است با وجود تماس‌های متعدد ایرانیان کانادا، دولت در سال‌های گذشته درباره پرونده خاوری پاسخی ارائه نداده است. در بخش دیگر این طومار آمده است: در حالی که دانشجویان ایرانی برای انتقال مقدار کمی پول یا برای ویزا و مهاجرت با مشکلات و موانع بسیاری روبرو هستند متهمان و مجرمان فسادهای میلیاردی به کانادا می آیند و در این کشور بدون پاسخگویی و بدون هیچ مشکلی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این طومار توسط کنگره ایرانیان کانادا تنظیم شده است و در چند ساعت گذشته بیش از ۵۰۰ نفر این طومار را امضا کرده‌اند.

 روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به مراسم تکریم و معارفه رؤسای سابق و جدید قوه قضائیه که صبح دوشنبه برگزار شد اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از  ابراهیم رئیسی نوشت: «هیچ‌کس حق دور زدن قانون را نخواهد داشت» رئیس قوه قضائیه با اشاره به نظارت در دستگاه قضایی، این مجموعه را بیشتر جایگاه قضاوتی دانست و گفت: دستگاه قضایی بیشتر جایگاه قضاوتی است تا نظارتی. ما معتقدیم در کنار قضاوت نظارت داریم و قانون اساسی این نظارت را برای دستگاه قضایی به صورت قانونمند و سازمان‌یافته قرار داده و اقداماتی هم در این مورد انجام شده است. در این موضوع مدیران دستگاه‌‎های اجرایی بدانند نظارت مچگیری نیست، بلکه تضمین اجرای قانون، تداوم اعتماد به مدیران کشور و تضمین سلامت در دستگاه‌های اداری کشور است.

کد خبر 370157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.