سفر به عراق بعد از استعفای ظریف حاوی پیام مهمی است

یک استاد علوم سیاسی گفت: یکی از ابعاد اهمیت سفر روحانی به عراق فعال شدن مجدد وزارت امور خارجه در مسائل منطقه ای بعد از استعفای اخیر ظریف و اعتراض سر بسته وی به این موضوع که وزارت امور خارجه در مسائل منطقه ای نادیده گرفته می شود است.

مهدی مطهرنیا پیرامون اهمیت سفر روحانی به عراق به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دولت حسن روحانی به واسطه در گیر بودن در مسائل مربوط به برجام و خروج ترامپ از آن و مسائل مربوط به اروپا و از سوی دیگر حضور چشمگیر نیروهای فرا دولتی در عرصه سیاست منطقه ای در سال‌های گذشته کمتر وارد عرصه دیپلماسی در حوزه مسائل منطقه‌ای شده بود و  موضع کشور بیشتر در چهارچوب روابط ایدئولوژیک مدیریت می شد.

وی افزود: اکنون در چنین فضایی سفر حسن روحانی به عراق و سفر احتمالی ظریف به دمشق نشان دهنده ایجاد فضای جدیدی برای ورود دولت و دستگاه دیپلماسی وزارت امور خارجه در حوزه منطقه ای محسوب می شود و از طرفی دولت عراق دنبال آن است که زمینه‌های افزایش قدرت اقتصادی خوددر منطقه را شکل دهد.

مطهرنیا تأکید کرد: اخیرا مسئولان عراقی اعلام کرده اند که به دنبال گسترش تعاملات و توسعه اقتصادی کشور خود هستند. این موضوع در صورتی است که ایران همواره از قدیم الایام هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی جایگاه ویژه ای در منطقه داشته و بغداد بدون تعامل با تهران نمی‌تواند در حوزه اقتصادی وارد عمل شود.

دولت عراق رویکردی پراگماتیک را دنبال می‌کند

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در حال حاضر عراق با ایالات متحده آمریکا پیمان‌های امنیتی بسته است و مشخصا با عربستان نیز رابطه نزدیکی دارد و از طرفی هم سعی کرده روابط کشور خود را با ترکیه و ایران حفظ کند، بنابراین می‌توان گفت دولت عراق رویکردی پراگماتیک را در سیاست خارجی خود دنبال می‌کند.

وی افزود: در وضعیتی که ایالات متحده آمریکا خواهان شکل‌گیری ناتوی عربی و وحدت جهان عربی بر ضد ایران است، ایران می‌تواند با کمک عراق پلی در جهت ایجاد فضای مناسب برای مذاکره با دیگر کشورهای عربی ایجاد کند، اگرچه این دریچه ها گذرگاه های تنگی  به نظر می رسد  و با توجه به نوع عملکردهای تهران و نوع رفتار کشورهای عربی با تهران در دهه های گذشته به ویژه  دهه اخیر اصولا نمی توان توقعات زیادی در این زمینه داشت.

مطهرنیا تصریح کرد: لذا این مسائل در کنار هم می‌تواند پکیج حضور حسن روحانی در عراق را اهمیت بخشد؛ آنچه که از جنبه سیاسی برای شخصیت حسن روحانی اهمیت دارد، دیدار احتمالی او با آیت الله سیستانی است و آنچه که در حوزه ساختار سیاسی ایران اهمیت پیدا می‌کند فعال شدن مجدد وزارت امور خارجه بعد از  استعفای اخیر  ظریف و اعتراض سر بسته به این موضوع  که وزارت امور خارجه در مسائل منطقه ای نادیده گرفته می شود، است. در مجموع در  وضعیت حال حاضر  و با تحریم های موجود و تلاش برای انزوای سیاسی ایران در جهان عرب این سفر اهمیت زیادی دارد.

دیدار با آیت الله سیستانی یک امتیاز است

این استاد آینده‌پژوه در رابطه با هدف دیدار حسن روحانی با آیت الله سیستانی افزود: دیدار حسن روحانی با آیت الله سیستانی بسیار  تاثیرگذار است، زیرا پذیرش حسن  روحانی توسط آیت الله سیستانی  و گفت‌و گو  با این مرجع عالی قدر شیعه می‌تواند به عنوان یک امتیاز برای وی در محافل دینی و سیاسی محسوب شود؛ چرا که آیت الله علی سیستانی در گستره مرجعیت شیعه به ویژه در عراق  و فرای مرزهای ایران جایگاه  موثر ی دارد.

وی افزود: به هر ترتیب حسن روحانی در این دیدار به دنبال ایجاد فضای تفاهم و مشورت با این مرجع عالیقدر شیعه است و از طرفی این دیدار یک دیدار معنوی محسوب شده که می‌تواند با درخواست های حسن روحانی و رهنمود های آیت الله سیستانی همراه باشد. بی تردید از متن مذاکرات بین حسن روحانی و آیت الله سیستانی چیزی  به فضای رسانه ای مخابره نخواهد شد و این دیدار در جنبه نخست یک دیدار  روحانی و معنوی محسوب می شود، اما به هر حال در این دیدار درخواست های روحانی و راهنمایی هایی از طرف آیت الله سیستانی مطرح می شود.

مطهرنیا تصریح کرد: آیت الله سیستانی به عنوان یکی از بزرگترین مراجع عالم تشیع مطرح است و در تراز علمای بزرگ شیعه قرار می‌گیرد، علمای شیعه بر اساس نگرش های مذهبی و نوع نگاه خود به فضای سیاسی از نظر ساختاری و عاملیت ها  تصمیم می‌گیرند. به هر تقدیر آیت الله سیستانی نسبت به کشور شیعه ایران دارای گرایش و نگاه مثبت است.

کد خبر 370151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.