۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
آرام در من خفته و جانم می‌برد

هیاهویی خاموش در وجود آدمی ایجاد می‌کند، بی سر و صدا به گوشت، پوست، خون و استخوان رخنه کرده و همه سیستم بدن را درگیر حضورش می‌کند تا جایی که مرگ را به میزبانش هدیه دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از سین سرطان تا سین سلامتی راه دشواری است و هر چه که بخواهی بگویی سرطان این است و آن، باز هم نمی‌توانی، ذره ای از رنج و مشکلات بیماران درگیر با سرطان را بازگو کنی، به سراغ خودشان که بروی معنای سرطان را عمیقاً حس می‌کنی و تازه میفهمی سرطان چیست، یکی می‌گوید" دیو هفت سر، یکی با خنده تلخی که به لب دارد، می‌گوید"آرام در من خفته و جانم می‌برد"، دیگری آن را هیاهوی بی صدا خواند و نگاهی جدید به زندگی!

وارد بخش شیمی درمانی بیمارستان که می‌شوی، غم بزرگی روی سینه‌ات می‌نشیند، جوان، میانسال و کهنسال جمع همه‌شان جمع است، هر چند برخی‌شان حال و حوصله‌ای حتی برای نگاه به یکدیگر ندارند، اما گویا جوان‌ترها روحیه بهتری دارند، مصطفی قهرمان کشتی‌ است، عکسش را نشان می‌دهد: " هیچ چیز نمی‌تواند مرا از پای در آورد؛ این حریف قدر را از پا می‌اندازم."

بغض سنگینی گلویت را می‌فشارد، چون تو می‌بینی که او از پا افتاده، اما هنوز کم نیاورده و تمام تلاشش را می‌کند تا در مبارزه با سرطان خون که دیگر تمام بدنش را درگیر کرده، کم نیاورد.

مجید دو تخت آن طرف‌تر خودش را بازنشسته نظامی معرفی می‌کند: " حدود سه سال است که با سرطان روده درگیرم، حالا به کبدم هم سرایت کرده، وقتی فهمیدم، خیلی نا امید شدم و مدام از خودم می‌پرسیدم" چرا من؟!، اما حالا دیگر او را مهمان چموش و ناخوانده‌ای می‌دانم که باید پذیرایش باشم، فقط خانواده‌ام می‌دانند و به بقیه اقوام چیزی نگفته‌ایم، چرا که تحمل ترحم و برخوردهای عجیب و غریبشان را ندارم."

او از هزینه‌های سنگین درمان گله‌مند است: "در ماه حدود هشت میلیون هزینه داروها و درمانم است و اگر بیمه تکمیلی نداشتم تا حالا کارم تمام شده بود، خدا به داد آن‌هایی برسد که قدرت مالی ندارند، کسی که پول ندارد باید علاوه بر بیماری خودش با سرطان بی‌پولی هم مقابله کند! زمانی سرطان نادر بود و اگر کسی مبتلا می‌شد، خیلی عجیب به نظر می‌رسید، اما الان مثل سرما خوردگی شده و در هر خانواده‌ای چند نفر درگیر این غول بی شاخ و دم هستند."

مجید، خانواده را بزرگ‌ترین حامی از نظر روحی می‌داند: " اگر روحیه بالایی داشته باشی، می‌توانی سرطان را شکست بدهی، اگر خودت را ببازی کارت ساخته است، شغل من استرس زیادی داشت و زمینه‌ساز ابتلای من به سرطان شد! هزینه‌های درمان من سنگین است و نیاز دارم دوباره به سر کار بروم، اما وقتی صادقانه در مصاحبه‌های کاری می‌گویم که سرطان دارم، من را نمی‌پذیرند و این واکنش منفی مرا می‌آزارد، خودتان را جای ما بگذارید و ما را حمایت کنید."

اجازه اعلام آمار جدید را نداریم

"آخرین آمار اعلام شده از مبتلایان سرطان استان اصفهان  ۹ هزار و ۱۳۷ مورد است، آمار جدید را داریم اما اجازه اعلام آن صادر نشده است" زهرا روانخواه، مسئول ثبت و برنامه‌های غربالگری سرطان استان اصفهان با عنوان این مطلب به خبرنگار ایمنا می‌گوید: میانگین ابتلا به سرطان در استان اصفهان ۵۸.۵ سالگی است، افراد باید از سنین میانسالی به بعد بیشتر به علائم هشداردهنده توجه کنند.

او در خصوص سرطان‌های شایع در بین مردم استان اصفهان اظهار می‌کند: از جمله سرطان‌های شایع بین زنان می‌توان به سرطان سینه، پوست، روده بزرگ، تیروئید و لوسمی‌ها اشاره کرد و همچنین سرطان‌هایی که بیشتر مردان درگیر آن هستند، سرطان‌های پوست، پروستات، روده بزرگ، مثانه و لوسمی‌ها است.

مسئول ثبت و برنامه‌های غربالگری سرطان استان اصفهان ادامه می‌دهد: درهمه مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان غربالگری سه مورد از سرطان‌ها به صورت رایگان در حال انجام است و در این غربالگری، سرطان سینه برای خانم‌های بین ۳۰ تا ۷۰ سال، سرطان دهانه رحم برای خانم‌های ۳۰ تا ۶۰ سال و سرطان روده بزرگ برای آقایان و خانم‌های بین ۵۰ تا ۷۰سال انجام می‌شود.

روانخواه با اشاره به اینکه بسیاری از سرطان‌ها اگر به موقع تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند، می‌افزاید: قبل از اینکه منتظر بروز سرطان باشیم و به راه‌های درمان بیندیشیم، باید به فکر مدیریت صحیح برنامه‌های غربالگری و تشخیص زود هنگام این بیماری باشیم تا بتوانیم نتیجه بهتری بگیریم و نباید فراموش کنیم که اگر دیر شود، عملا درمان سودی نخواهد داشت.

او ادامه می‌دهد: غربالگری‌ها را انجام می‌دهیم تا به طور مثال درمورد سرطان روده بزرگ بتوانیم تا ۱۰ سال آینده از به وجود آمدن آن در استان جلوگیری کنیم و آمار مبتلایان را کاهش دهیم.

مسئول ثبت و برنامه‌های غربالگری سرطان استان اصفهان با تاکید بر اینکه افراد باید علائم هشداردهنده سرطان‌ها را بشناسند، اظهار می‌کند: افراد باید علائم سه مورد از سرطان‌هایی که فراگیری بیشتری دارند، مثل سرطان سینه، روده بزرگ و دهانه رحم را بشناسند و در مورد سرطان سینه باید در ابتدا فراموش نشود که از سن ۴۰ سالگی به طور مرتب ماموگرافی انجام دهند و به مواردی مثل وجود توده زیر بغل، زخم، ترشح غیرعادی و قرینه نبودن سینه‌ها و... توجه کنند.

او می‌گوید: در سرطان روده بزرگ وجود خون در مدفوع، اختلال و بی‌نظمی در دفع مدفوع ( چه به صورت یبوست و چه به صورت اسهال) و کاهش وزن بی دلیل برای افراد مهم باشد و در سرطان دهانه رحم خونریزی بعد از تماس جنسی، درد به خصوص بعد از تماس جنسی، ترشحات بد بو در ناحیه واژن  و خونریزی‌های غیرعادی، مواردی هستند که باید در صورت بروز، فرد سریعا به پزشک مراجعه کند.

  منتظر روند کاهشی نباشیم

همچنین مریم طباطباییان، عضو شورای سیاست‌گذاری و کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با آمار ابتلا به سرطان می‌گوید: آمارهای غیر رسمی مبنی بر این است که از سال ۹۳ تا کنون حدودا دو، سه هزار نفر به آمار مبتلایان سرطان استان اصفهان اضافه شده و این آمار در حال افزایش است.

او در پاسخ به این سوال که برای این افزایش روز افزون سرطان چه باید کرد، خاطر نشان می‌کند: طرح‌های کنترل سرطان دیر بازده هستند و اگر امسال طرحی را شروع کنیم، ۱۰ سال دیگر نتیجه آن مشخص خواهد شد، چرا که عوامل زمینه‌ساز سرطان مانند آلودگی هوا، برخی از مواد غذایی و ... نیز اگر اکنون استفاده شوند، فرد را چند سال بعد درگیر سرطان می‌کنند، پس مجموعه‌ای از فعالیت های بنیادی و طولانی مدت نیاز است تا بتوان از افزایش ابتلا به سرطان جلوگیری کرد، اگر تمام فعالیت‌هایی که در این زمینه باید صورت بگیرد، به درستی و تمام و کمال انجام شود، حدود ۴۰ درصد از آمار مبتلایان کاسته می‌شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری و کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح می کند: با توجه به روند موجود در جامعه مانند کیفیت و نوع زندگی، عدم فعالیت فیزیکی و ... متوجه می‌شویم که شاخص های ابتلا ، افزایش یابنده است، پس در سال‌های آینده افراد درگیر با کانسرها(سرطان‌ها) قطعا افزایش می‌یابند و با شرایط موجود نمی‌توانیم منتظر روند کاهشی در این مورد باشیم.

طباطباییان ادامه می‌دهد: امکانات درمانی نیز نه تنها پیشرفتی ندارند، بلکه در حال فرسوده شدن هستند، شاید با وجود تحریم‌ها، اوضاع خوب پیش نرود، براساس پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی حدود ۷۰ درصد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان‌ها در خاورمیانه و کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد و در کشورهای توسعه یافته آمار ابتلا به سرطان و مرگ‌ومیر ناشی از آن در حال کنترل و کاهش است.

او می‌افزاید: شاخص کشوری نشان دهنده این است که استان اصفهان هم در زمینه سرطان سینه و هم سایر سرطان‌ها تقریبا رتبه بالایی دارد، چرا که استان اصفهان صنعتی است و تا حدود زیادی عوامل مستعد سرطان مانند چاقی و عدم تحرک و ... در استان رشد رو به بالایی دارد.

سایه تحریم‌ها بر سر درمان بیماران

 عضو شورای سیاست‌گذاری و کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عدم دسترسی به امکانات درمانی و متخصصان را از اصلی‌ترین مشکلات بیماران سرطانی می‌داند و می‌گوید: بیمارانی که در سایر شهرستان‌های استان زندگی می‌کنند، به دلیل متمرکز بودن امکانات در مرکز استان و سختی رفت‌وآمد، دوره درمان را رها می‌کنند، در تلاش هستیم در شهرستان‌هایی مثل نجف‌آباد و شهرضا که مراکز غربالگری سطح دو را دارند، امکانات شیمی درمانی را برایشان مهیا کنیم.

او اظهار می‌کند: بیمارستان‌های سید الشهدا و الزهرا دو مرکزی هستند که خدمات درمانی را به بیماران سرطانی ارائه می‌هند و مجوزهای راه اندازی بخش سرطان شهرک سلامت نیز آماده شده و منتظر ترخیص دستگاه‌های مورد نیاز در این زمینه از گمرک هستیم و احتمالا حدود چهار ماه دیگر شاهد راه‌اندازی آن خواهیم بود، راه‌اندازی بخش سرطان شهرک سلامت کمک بزرگی در ارائه خدمات درمانی به بیماران است و می‌تواند بخش شرق اصفهان را نیز به علت وسعت مجموعه، کامل و جامع بودن تجهیزات و خدمات درمانی به خوبی پوشش دهد.

طباطباییان خاطر نشان می‌کند: رفت‌وآمد بین بیمارستانی به علت نبود برخی امکانات در مراکز درمانی و انجام خدمات در دیگر مراکز، کمبود دستگاه‌های رادیو تراپی، خراب شدن دستگاه‌ها و نبود خدمات پس از فروش به علت تحریم‌ها، افزایش زمان انتظار برای رادیوتراپی در مدت تعمیر دستگاه‌ها، کمبود تخت‌های بیمارستانی با توجه به افزایش تعداد افراد مبتلا، کمبود برخی داروها به صورت دوره‌ای و زیاد بودن هزینه‌های درمانی، تنها از بخشی از مشکلات بیماران مبتلا به سرطان است.

گزارش از: فهیمه نظری – خبرنگار اجتماعی ایمنا

کد خبر 370075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاظمی IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    2 0
    بسیار زیبا و عالی بود