استفاده از پتانسیل "گردشگری" برای توسعه پایدار میبد

"میبد" به عنوان دومین شهر پرجمعیت یزد جاذبه‌های پرشمار گردشگری را در خود جای داده است. سفال‌ها و کاشی‌ها و البته زیلوی این شهر ۷ هزار ساله شهرت جهانی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دنیای امروز "گردشگری" از پاکترین و درآمدزاترین صنایعی است که می‌تواند نقش محوری در توسعه و رشد اقتصاد یک کشور و حتی یک شهر و روستا ایفا کند به طوری که بسیاری از کارشناسان تنها راه نجات ایران از وابستگی به اقتصاد نفتی را سرمایه گذاری در بخش گردشگری می‌دانند زیرا سرمایه گذاری در گردشگری پایدارترین مدل تبدیل سرمایه به درآمد است؛ اگرچه برنامه‌ریزی‌های گردشگری باید به صورت کلان و کشوری صورت بگیرد، اما شهرها و بخش‌های کوچک کشور نیز باید خود را برای ارائه خدمات به گردشگران آماده کنند. 

شهرستان" میبد" در استان یزد نیز یکی از شهرهایی است که در مرکز ایران خود را برای میزبانی از گردشگران آماده می‌کند. این شهر که به عنوان شهر جهانی زیلو نیز شناخته می‌شود، با دارا بودن بافت تاریخی منحصر به فرد و جاذبه‌های گردشگری فراوان ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یک مقصد جذاب گردشگری را دارد. مدیران شهر میبد نیز قصد دارند با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در گردشگری، شهر را توسعه دهند.

در همین راستا خبرگزاری ایمنا به منظور اطلاع رسانی اقدامات و برنامه‌های این شهر با علیرضا نقوی، شهردار جدید میبد به گفت و گو نشسته که در زیر مشروح آن را می‌خوانید.

در مدت کوتاهی که مسئولیت شهرداری میبد را به عهده گرفتید، این شهر را چگونه دیدید؟

شهر "میبد" شهری تاریخی و نخستین شهری است که یک سوم آن به عنوان بافت یک پارچه تاریخی ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور شده؛ آثار تاریخی بسیار زیادی در میبد وجود دارد که شاخص ترین آن نارین قلعه با قدمتی هفت هزار ساله است که بخش بزرگی از آن سالم مانده و به عنوان یکی از نخستین قلعه‌های خشتی جهان از میراث‌های فرهنگی مهم کشور به شمار می‌آید.

چرا گردشگری را به عنوان محور توسعه" میبد" انتخاب کرده‌اید؟

گردشگری یکی از پاک‌ترین صنایع و "گردشگری پایدار" یکی از زیر شاخه‌های توسعه پایدار و متوازن محسوب می‌شود، به طور حتم "میبد" از این پتانسل استفاده خواهد کرد. در ۱۵ روز عید، نارین قلعه میبد فقط یک میلیون بازدید کننده دارد، این شهر به عنوان یک مقصد گردشگری مطرح است و با برنامه ریزی به زودی به خواسته‌های خود در این زمینه خواهد رسید.

برنامه‌های شهرداری میبد برای توسعه صنعت گردشگری این شهر چیست؟

پروژه" شهر گردشگر" را در سال آیند مد نظر قرار دادیم که باید به مرحله اجرا درآید همچنین در سال آینده طرح جامع گردشگری و شهر گردشگر را اجرا خواهیم کرد. در شهر گردشگر همه ارکان شهر درگیر هستند یعنی یک سلسله آموزش‌هایی به شهروندان درباره چگونگی برخورد با گردشگران باید انجام شود و زیر ساخت‌های خدماتی نیز در شهر باید فراهم شود.

میبد چقدر آماده است تا به سوی عنوان "شهر گردشگری "حرکت کند؟

اگر مثلث گردشگری را رسم کنیم در سه راس آن گردشگر، شهروندان و محیط قرار می‌گیرد. از نظر محیطی شهر میبد آماده گردشگری است، اما در بخش شهروندان باید به تمام مردم شهر از مغازه‌دار تا دانش آموز و راننده تاکسی آموزش داد و همه شهر را برای این کار درگیر کنیم.

رسیدن به هدف "شهر گردشگری" نیازمند هماهنگی و همکاری بین دستگاه‌های مختلف مانند سازمان میراث فرهنگی است، این تعامل چگونه شکل خواهد گرفت؟

ارتباط و تعامل بسیار خوبی با اداره میراث فرهنگی استان یزد و شهرستان میبد داریم و قطعا با برنامه‌ریزی‌های شهرداری و میراث، کالبد و روح شهر حفظ می‌شود؛ در راستای این تعامل، حتی کارشناسان پروژه‌های بازآفرینی شهرداری از میراث فرهنگی انتخاب می‌شوند.

ثبت جهانی زیلو چه اندازه به توسعه گردشگری در میبد کمک خواهد کرد؟

شهر میبد به عنوان شهر جهانی زیلو شناخته شده است، در کل دنیا تنها ۳۱ شهر و روستا حائز نشان ثبت جهانی شده‌اند، میبد نیز به تازگی به این عنوان شناخته شد و این یک فرصت را در اختیار ما قرار داد؛ "زیلو" باعث شناخته شدن میبد در دنیا شده و گردشگران زیادی را به این شهر خواهد کشاند.

صنایع کاشی و سرامیک در اقتصاد میبد نقش پررنگی دارد و همچنین از شهرت جهانی برخوردار است، آیا از شهرت این صنایع می‌توان به نفع گردشگری استفاده کرد؟

۴۰ درصد کاشی و سرامیک ایران، در میبد تولید می‌شود و این صنعت در کنار گردشگری می‌تواند فرصت‌های اقتصادی بسیاری را در اختیار میبد قرار دهد. هیئت‌های اقتصادی که به میبد می‌آیند، می‌توانند از فضاهای گردشگری شهر نیز بازدید کنند؛ در این راستا رفت و آمد به میبد توسط این هیئت‌ها می‌تواند به توسعه گردشگری شهر کمک کند.

برنامه‌های دیگر شهرداری برای آینده شهر میبد چیست؟

برنامه دیگر میبد سند توسعه پنج ساله آن تحت عنوان "میبد ۱۴۰۴" است که برنامه ریزی آن از سال آینده آغاز خواهد شد. طرح جامع نورپردازی میبد نیز در دستور کار است تا زیبایی‌های میبد در شب نیز خود را نشان دهد و شهروندان و بازدیدکنندگان در شب نیز بتوانند از شهر بازدید کنند. همچنین درحال مذاکره با دو شهر در ایتالیا و اسپانیا هستیم تا  بتوانیم قرارداد خواهر خواندگی منعقد کنیم.

در کنار تمام اینها با کمک سازمان میراث فرهنگی سعی در بازآفرینی‌ آیین‌ها و رسوم در بافت تاریخی شهر داریم ضمن اینکه توسعه و احیا بومگردی و اقامتگاه‌های سنتی نیز مدنظر است.

برنامه‌های شهرداری میبد برای عید نوروز چیست؟

خانه‌تکانی محلات را در شهر شروع کردیم، که در این پروژه کل بافت‌های تاریخی به صورت جهادی باید برای استقبال مسافران نوروزی آماده سازی شود؛

همچنین برای پذیرایی شایسته از گردشگران ستاد نوروزی تشکیل شده و برنامه‌های مختلف فرهنگی و گردشگری نیز تدارک دیده شده است؛ با همکاری ستاد خدمات سفر شهرستان و آموزش و پرورش بحث اسکان گردشگران را نیز در دستور کار داریم.

کد خبر 369972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.