چرا نمایندگان دوره سومی نباید دوره چهارمی شوند؟

طرح اخیر مجلس شورای اسلامی که نمایندگانی را که سه دوره نماینده بوده‌اند را از حضور در انتخابات بعدی منع می کند، مخالفان و موافقانی داشته و بسیاری نمایندگان معتقدند این مصوبه خلاف قانون اساسی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوازدهم اسفند ماه مصوبه ای داشتند که بر اساس آن نامزدی افرادی که سه دوره نماینده مجلس بوده اند در انتخابات بعدی ممنوع شد و در صورتی که این مصوبه توسط شورای نگهبان تصویب و نهایی شود، ۳۴ تن از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی نمی توانند در دور آتی انتخابات نامزد شوند.

نمایندگان با سابقه در مجلس تصمیم‌های بهتری می گیرند

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: نظام اداری مجلس با نظام اداری سیستم های اجرایی همچون دولت متفاوت است و قانون بازنشستگان، مصوبه‌ای صحیح و مناسب در جهت استفاده از نیروی جوان کشور بود و طبیعی است که افرادی که در شغل های دولتی و مربوط به نظام فعالیت می کنند باید جای خود را به جوانان بدهند.

وی ادامه می دهد: با این وجود، بحث جایگزینی افراد جوان در پست هایی که توسط افراد با سابقه اشغال شده است در مجلس جواب نمی‌دهد؛ زیرا افزایش تجربه نمایندگان در مجلس شورای اسلامی باعث افزایش و بهبود عملکرد و مثبت واقع شدن آنها در سیاست کشور می شود.

نماینده مردم سمیرم خاطر نشان می کند: تجربه نشان داده است که نمایندگان با سابقه در مجلس تصمیم‌های بهتری می گیرند و نمایندگان دوره اولی کمتر هوشمندانه عمل می کنند، نمایندگی مجلس شغلی نیست که سن در آن اهمیت داشته باشد، بلکه وجود نمایندگان باتجربه کمک بیشتری به دستگاه قانونگذاری کشور می کنند.

رفتن نمایندگان سه دوره ای لزوما به معنای جوان گرایی نیست

وی با بیان اینکه محدودیت سنی خاصی برای نامزد شدن در انتخابات مجلس در نظر گرفته شده است، تصریح می کند: رفتن نمایندگان سه دوره ای و استفاده از نمایندگان جدید، لزوما به معنای جوان گرایی نیست، زیرا امکان دارد افرادی که برای نامزدی اول در انتخابات مجلس ثبت نام می کنند سن بالایی داشته باشند و یا افرادی که مشمول این قانون می شوند و باید از مجلس بروند جوان باشند.

سلیمی با اشاره به وجود نداشتن محدودیت در قانون اساسی برای شرکت در انتخابات مجلس اضافه می کند: سن حداقل ۳۰ سال و حداکثر ۷۵ سال برای عضویت در مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شده است و این مصوبه نه تنها به نفع نمایندگان نیست بلکه انتخابات مجلس را به نوعی محدود می کند.

قابل ذکر است نمایندگانی همچون علی لاریجانی، علی مطهری، علاءالدین بروجری و محمدرضا تابش از جمله افرادی هستند که در صورت تصویب نهایی این مصوبه نمی‌توانند در دور آینده مجلس شورای اسلامی ایران حضور داشته باشند و بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند حذف چنین مهره هایی از مجلس اهمیت آن را زیر سوال می برد.

سه دوره برای تاثیر گذاری یک نماینده کافی است

حمید گرمابی، نماینده اصلاح طلب مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: سه دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی که معادل ۱۲ سال است برای یک نماینده کافی است، زیرا نماینده مجلس می تواند در این ۱۲ سال تمام فعالیت هایی که به نظر خودش به نفع مردم است را انجام دهد.

وی با بیان اینکه اجرا شدن این مصوبه موجب ورود افکار جدید به مجلس شورای اسلامی می شود ادامه داد: در صورتی که مصوبه نمایندگان مجلس رد نشود و به قانون تبدیل شود موجب ورود نخبگان به مجلس شورای اسلامی می شود. به کارگیری نیروی تازه نفس و سرزنده یکی از فواید این مصوبه است.

ورود افراد جدید به مجلس مثل ورود خون جدید به سیستم بدن است

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان می کند: ۱۲ سال نماینده مردم بودن فرصت مناسبی برای عملی کردن مطالبات مردم است و به نظر می رسد این زمان برای موفقیت در فعالیت مذکور کافی است. ورود افراد جدید به مجلس مثل ورود خون جدید به سیستم بدن افراد است و موجب سرزندگی می شود.

گرمابی با بیان اینکه الگوی این مصوبه محدودیت دوره های ریاست جمهوری است اضافه می کند: بی شک نمایندگی مجلس نیز اهمیت زیادی دارد و همانطور که دو دوره برای تاثیر گزار بودن یک رییس جمهور کافی است، سه دوره هم برای فعالیت سازنده یک نماینده کافی است. همان معایبی که چند دوره ای شدن یک رییس جمهور می تواند داشته باشد، چند دوره ای شدن یک نماینده نیز می تواند داشته باشد.

قابل ذکر است که یک رسانه بعد از تصویب این مصوبه در مجلس شورای اسلامی تعداد و مشخصات نمایندگانی که در دوره بعدی بر اساس این مصوبه قادر به شرکت در انتخابات نیستند را اعلام کرد و نام دو نماینده اصفهانی یعنی حسن کامران و حجت الاسلام موسوی لارگانی در این لیست به چشم می خورد.

با این مصوبه حضور نخبگان در مجلس کاهش می یابد

غلامرضا کاتب، نماینده اصلاح طلب مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: این مصوبه برای شورای نگهبان قانون اساسی ارسال شده است و طبق قانون ایجاد محدودیت برای حضور در انتخابات‌های سیاسی کشور نیاز به مصوبه شورای نگهبان دارد.

دبیر هیئت رییسه مجلس با بیان اینکه در صورتی که این مصوبه اجرایی شود، حضور نخبگان در مجلس کاهش می یابد، ادامه می دهد: نخبه ترین افراد در مجلس شورای اسلامی با سابقه ترین آنها هستند و این مصوبه از حضور افراد برجسته سیاسی در مجلس شورای اسلامی جلوگیری می کند.

این مصوبه مجلس را متحول می کند

حسین رضا زاده، نماینده مستقل مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه رای من درباره این مصوبه مثبت بود، به خبرنگار ایمنا می گوید: این مصوبه طرح مناسبی است که می تواند به خوبی فضای سیاسی حاکم بر مجلس شورای اسلامی را متحول کند و موجب پیشرفت این دستگاه شود.

وی ادامه می دهد: این مصوبه شرایط را فراهم می کند تا برخی افراد در حوزه های انتخابیه مختلف به نمایندگی مجلس برسند و خود را محک بزنند. ایجاد یک رقابت بهتر و سالم تر در انتخابات مجلس شورای اسلامی از فواید این مصوبه مهم است.

رضا زاده اضافه می کند: علت اصلی تصویب این مصوبه در مجلس شورای اسلامی نخبه گرایی و جوان گرایی برای گزینش نمایندگان مجلس است و ممکن است افراد بهتری با عملکرد مناسب تر از این طریق به مجلس شورای اسلامی راه یابند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری کارشناسان حوزه سیاست معتقدند تصویب این مصوبه در مجلس شورای اسلامی مغایر با اصول قانون اساسی است و در قانون محدودیتی برای شرکت در انتخابات مجلس وجود ندارد و شورای نگهبان این مصوبه را رد می کند. این در حالی است که شورای نگهبان قانون اساسی که وظیفه تایید مصوبات مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد تا کنون جلسه ای در این خصوص تشکیل نداده و هنوز پیرامون آن اعلام نظر نکرده است.

گزارش از سپهر زارع خبرنگار ایمنا

کد خبر 369572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • m.reza IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    1 0
    در حقیقت این طرح موجب خروج نخبگان سیاسی کشور از مجلس میشود، کاش جلوی این مصوبه توسط شورای نگهبان گرفته شود.
  • محمد رضا IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    0 0
    بنظرم اینطوری بهتره