۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
شهری بر بلندای تاریخ

تیران-در واپسین روزهای زمستان و نزدیک به ایام بهار که می‌شویم همه چیز رنگ و بوی دیگری می‌گیرد و همه عزم سفر می‌کنند تا دل به طبیعت بدهند و از داده‌های خدادادی لذت ببرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از تیران و کرون، در استان اصفهان شهرها و روستاهای مختلفی هدف گردشگران و مسافران نوروزی قرار می‌گیرد چرا که مکان‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که برای دیدن همه آن‌ها شاید سال‌ها و ماه‌ها وقت نیاز باشد تیران و کرون نیز از جمله شهرستان‌هایی است که با قدمت شش هزار ساله و ظرفیت‌های تاریخی گسترده و متنوع به عنوان دروازه گردشگری غرب استان اصفهان قد علم کرده است. برای سفر به این شهرستان و دیدن جاذبه‌های تاریخی آن باید ۴۵ کیلومتری از اصفهان دور شوید تا یک روز خاطره انگیز را در این شهر تجربه کنید. انگور و فرآرورده های آن به عنوان سوغات و درها و کوچه باغ های آن معروف است البته پارک ملی قمیشلو و قلعه تاریخی آن از جلوه‌های جهانی است که بسیاری از مردم خواهان بازدید و سفر به این منطقه بکر گردشگری هستند.

سنگ نگاره ها نشان از تمدن تیران

سنگ نگاره‌های موجود در تیران نشانی بر تمدن شش هزار ساله این منطقه است که در این شهر یافت می شود و نقوش زیبای آن تمام نگاه ها را به خود جلب کرده‌ است.

قلعه تاریخی قمیشلو نگینی در پارک ملی قمیشلو

پارک ملی قمیشلو به وسعت ۸۶ هزار هکتار است و قمیشلو نام ترکی است و به معنای مکان رویش فراوان "نی یا نیزار" است.

۱۵۰ سال پیش ظل‌السلطان پسر ارشد ناصرالدین‌شاه و حاکم اصفهان، قمیشلو را به عنوان قُرُق اختصاصی شکار، منطقه ممنوع اعلام کرد و حتی اجازه به دام‌ها برای چرا در این منطقه نداد؛ ظل‌السطان حتی برای خود در این منطقه قلعه مجللی برپا کرد. نهایتاً در سال ۱۳۷۴ منطقه قمیشلو به عنوان پناهگاه حیات‌وحش اعلام‌ شد و در سال ۷۶ به پارک ملی ارتقا یافت. این پارک در حال حاضر با وسعت ۱۱۳ هزار هکتار محل زندگی پنج هزار گونه جانوری است. آمار حیات وحش فقط در قمیشلو هفت هزار است که البته در شرایط خشکسالی حداقل دو هزار از این گونه‌ها مهاجرت کرده‌اند.

قلعه تاریخی قمیشلو در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهر تیران با مساحت تقریبی ۹ هزار متر مربع در مرکز گستره پارک ملی قمیشلو واقع شده است. قدمت ساخت قلعه به ۱۴۰ الی ۱۶۰ سال قبل بر می گردد. مسعود میرزا ملقب به ظل السلطان پسر ارشد ناصرالدین شاه قاجار حاکم استان های مرکزی ایران از جمله اصفهان، یزد، چهار محال و بختیاری و غیره جهت گذراندن ماه‌های گرم سال در یک منطقه خوش آب و هوا دستور ساخت این قلعه را در قمیشلو می‌دهد.

 کوچه باغ‌های تاریخی

پیچ‌های پی در پی و باریک و بافت سنتی و تاریخی از ویژگی‌های مهم کوچه باغ‌های تیران است. این مسیرها را با وسیله نقلیه موتوری به سختی می توان گذراند و این خود بر آب و هوای خوب منطقه تاثیر بسزایی دارد به همین دلیل در گذشته مردم این شهر به وسیله حیوانات اهلی، محصولات خود را جابه جا می‌کردند.

کوچه باغ‌ها در هر فصل سال، زیبایی خاصی دارد و هویتشان بر اساس هر فصل و موقعیت آب و هوایی گوناگون است و از این جهت همواره مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد زیرا قدم زدن در این کوچه باغ‌ها نشاط و خاطرات خوبی در ذهن افراد متصور می‌کند. کوچه باغ‌های تیران یکی از ظرفیت‌های گردشگری تاریخی و طبیعی این دیار است و دوستداران محیط زیست را به این باور رسانده تا با ثبت این آثار تاریخی حلقه صنعت گردشگری را توسعه دهند.

درهای سنگی و قابلیت ویژه

هزار و ۴۰۰ در سنگی در تیران شناسایی و شناسنامه‌دار شد که ثبت تاریخی آن‌ها بستر مناسبی برای حفظ و جلوگیری از تخریب این آثار ماندگار تاریخی است. بررسی‌ها و نوشته های تاریخ نویسان حاکی است سابقه درهای تاریخی به زمان آشوریان بازمی گردد زیرا اکنون در شهرستان تیران و کرون باغ‌هایی است که خود می‌تواند گواهی دهنده این اصل باشد که این درها سابقه تاریخی در زمان آشوری دارند. درهای سنگی باغات شهرستان تیران بزرگترین طول و ارتفاع را داراست و ارتفاع آن به حدود دو متر و ضخامت آن به  ۴۵ سانتی متر می رسد و عرضی نزدیک به ۱۸۰ سانتی متر دارد، در حالی که در گذشته به راحتی جابه جا می‌شده است. یکی از این درهای کتیبه دار در این محل مربوط به یکصد سال پیش است و کتیبه در دیگر با خطوط عصر پهلوی نوشته شده است.

مساجد تاریخی شهر

مسجد سید و مسجد امام حسن مجتبی(ع) دو مسجد تاریخی و با معماری قدیمی است که در بافت تاریخی و در کنار خانه های قدیمی قرار گرفته و یادآور تاریخ این دیار است. معماری قدیمی مساجد یکی از شاخص‌های گردشگری و تاریخی در این منطقه است و معماری اسلامی و ایرانی را به نمایش گذاشته‌اند. این مساجد شامل ستون‌هایی محکم است که به وسیله چهار قوس در چهار جهت اصلی نمایان شده و این طرح ساده دارای چهار گوشواره، به منظور ایجاد زمینه‌ای دایره‌ای شکل برای گنبد است این فضا که بر روی آن گنبد مدوّری با خیز کم و بدون ساق قرار دارد به وسیله چهار درگاه به فضای خارج ارتباط می‌یابد.

این نوع معماری برای خنک شدن فضای مسجد در فصل تابستان بسیار موثر است زیرا آفتاب به صورت مستقیم به سقف و داخل مسجد نمی‌تابد و نوع معماری آن محیطی خنک را فراهم کرده‌ است .در فصل زمستان نیز این نوع معماری فضای بسیاری سردی ندارد و با کمتر وسایل گرمایشی گرم و برای نمازگزاران محیط مناسب فراهم می‌شود. سقف شبستان مساجد پایین و کم ارتفاع است که همین موضوع در تامین گرمایش و سرمایش موثر است.

کد خبر 369563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.