دلیل تصویب نشدن پالرمو

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: FATF بالاخره در مجمع تصویب می شود، زیرا مجبور هستند این کار را انجام بدهند، اما این تعلل در تصویب تا حدودی به خاطر این است که ایران زمان بخرد و بتواند هر چه بیشتر تحریم‌ها را دور بزند.

فضل الله صلواتی در رابطه با به تعویق افتادن تصمیم گیری در مورد پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام و موکول کردن تصمیم گیری در مورد آن به بعد از تعطیلات عید نورزوز به خبرنگار ایمنا گفت: به نظر می رسد هدف اعضای مجمع تشخیص مصلحت این بوده است که هر چه می توانند پیوستن به FATF را به تعویق بیندازند تا بتوانند بعضی از تحریم ها را دور بزنند.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از فعالیتهایی که ایران برای فروش نفت و خرید کالا در شرایط تحریم انجام می دهد از مجاری غیر رسمی است که کشورهای غربی نام این کار را پول شویی می گذارند، اما حکومت ما بیشتر نظرش این است که راه برایش باز باشد که بتواند همچنان به صورت غیر رسمی نفت خود را بفروشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: بالاخره ایران باید به نحوی تحریم را جبران کند، نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم، تعللی که در مجمع برای تصویب پالرمو می شود هم برای همین است، اما در مقابل  کشورهای عضو FATF که فشار می‌آورند می خواهند این فرایند ادامه پیدا نکند؛ یعنی ایران نتواند غیر از طریق عادی پول و امکاناتی به دست بیاورد، این شده که آن ها اصرار دارند و این ها عجله ندارند.

فروش نفت خلاف نیست، تحریم خلاف و فساد و گناه است

صلواتی در رابطه با اینکه پیوستن به FATF به نفع ایران هست یا خیر، گفت: به هر حال پیوستن به نفع ایران است، اما به شرط اینکه کشورهای مقابل ایران بتوانند تحریم ها را بردارند. این که ایران ناچار شده نفت خود را پنهانی بفروشد و از مسیرهای غیرعادی درآمد داشته باشد، خلاف نیست، به هر حال ایران باید راهی برای تأمین درآمد داشته باشد.

وی تأکید کرد: این تحریم آن ها است که خلاف، فساد و گناه است، این ها می خواهند همه تحریم‌ها و مشکلات را گردن ما بگذارند و ما هم هیچ کاری انجام ندهیم و این خلاف عرف بین الملل، انصاف و انسانیت است.

صلواتی در رابطه با قطع مراودات ایران با روسیه و چین در صورت نپیوستن به FATF گفت: در حال حاضر نیز تقریبا مراودات بانکی ایران با تمام دنیا تعطیل است، تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که برخی مواد اولیه برای کارخانه هایمان و یا کالاهای ضروری مثل دارو و مواد غذایی را از راههایی که اعضای FATF خلاف می دانند، وارد کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: به نظر من FATF بالاخره در مجمع تصویب می شود، زیرا مجبور هستند این کار را انجام بدهند، اما این تعلل در تصویب تا حدودی به خاطر این است که ایران زمان بخرد، بتواند هر چه بیشتر تحریمها را دور بزند و نفت بیشتری در بازار بفروشد.

وی تأکید کرد: بالاخره باید به نحوی در مقابلشان ایستادگی کرد، نمی توان اجازه داد هرکاری که می خواهند انجام دهند، ما هم باید یک عکس العمل هایی نشان بدهیم و فعلاً حداقل عکس العمل این است که همین لایحه را کمی عقب بیندازیم تا راه حل دیگری پیدا کنیم.

کد خبر 369562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.