مبتلایان به ام اس از کاکائو غافل نشوند

بررسی‌های جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد که مصرف روزانه نوشیدنی‌های دارای کاکائو برای مدت ۶ هفته، علائم بیماری ام اس شامل خستگی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این نوع نوشیدنی‌ها دارای مقادیر بالایی "فلاونوئیدها" هستند که دارای خاصیت ضدالتهابی، ضدویروسی، ضدآلرژی، ضدتومور و خاصیت آنتی اکسیدانی هستند و نقش مهمی در کاهش خستگی مبتلایان به ام اس (multiple sclerosis) دارند.

ام اس (فلج چندگانه) یک اختلال خود ایمنی است که بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می‌گذارد و معمولا علائم آن شامل ضعف عضلانی، احساس سوزش، بی حسی، دردهای مزمن، تعادل و هماهنگی ضعیف، خستگی و دشواری در تمرکز است.

موضوع قابل توجه اینکه از هر ۱۰ فرد مبتلا به ام اس، ۹ نفر دچار خستگی می‌شود و علائم این بیماری را به سختی می‌توان درمان کرد. بررسی‌های پیشین نشان داده است که مصرف روزانه ۴۵ گرم شکلات تلخ که حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد از آن را کاکائو تشکیل می‌دهد، به بهبود سندرم خستگی مزمن کمک می‌کند.

محققان انگلیسی در مورد این موضوع تحقیق کردند که آیا کاکائو نیز همین تاثیر را در مورد خستگی ناشی از بیماری ام اس دارد یا خیر؟ به گفته آن‌ها کاکائو سرشار از فلاونوئیدها است. این ترکیبات گیاهی به طور طبیعی در سبزیجات، میوه‌ها و چای یافت می‌شود. نتیجه بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که فلاونوئیدها دارای خاصیت ضد التهابی، ضد سرطان، محافظ اعصاب و ضد دیابت هستند.

محققان انگلیسی ۴۰ بیمار مبتلا به ام اس را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول یک فنجان نوشیدنی سرشار از فلاونوئیدها شامل شیر برنج و پودر کاکائو دریافت کردند و گروه دوم نوعی از نوشیدنی را که دارای مقادیر کم فلاونوئیدها بود، برای مدت ۶ هفته مصرف کردند.

سپس شرکت کنندگان تحت آزمون‌های عملکرد شناختی و فیزیکی قرار گرفتند و با استفاده از یک گام شمار، سرعت راه رفتن آن‌ها نیز ارزیابی شد. یافته‌های جدید نشان داد علائم خستگی در افرادی که نوشیدنی دارای مقادیر بالای فلاونوئیدها مصرف کردند حدود ۴۵ درصد بهبود یافته و سرعت راه رفتن آن ها نیز حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین این افراد  درد کمتری را نیز احساس کردند.

به گفته محققان مداخلات رژیم غذایی می‌تواند در دراز مدت خستگی و قدرت راه رفتن مبتلایان به بیماری ام اس را بهبود بخشد و یک شیوه مقرون به صرفه در افزایش کیفیت زندگی و استقلال این بیماران محسوب می‌شود.

کد خبر 369549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.