انتقاد به هیأت رییسه

نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند، اما تلاش برای توجه دادن مجلس به مشکلات معیشتی مردم و اعتراض به عملکرد هیات رییسه در قبال حقوق‌های نجومی، طرح های تحقیق و تفحص و تبعیض بین نمایندگان مهمترین فعالیت‌ آنها بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته ای که گذشت مجلس شورای اسلامی با برگزاری جلسات فوق العاده به بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ پرداخت و بنابراین اظهار نظرهای نمایندگان اصفهان نیز بیشتر حول موضوع تخصیص بودجه و وضعیت معیشتی مردم بود.

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی روز شنبه-چهارم اسفندماه- مجلس و در جریان بررسی لایحه بودجه در اخطاری مستند به اصل ۵۲ قانون اساسی خطاب به علی لاریجانی گفت: در این اصل اولین کلمه‌ای که گفته شده بودجه سالانه کل کشور است، ما الان در حین این بودجه ریزی ها و طی کردن مراحل آن و قانون نویسی هستیم. عمده پیشنهادات نمایندگان در بودجه شبیه هم است، ثبات نداشتن قوانین نیز باعث بی ثباتی در کشور می‌شود و هیچ کس نمی‌تواند تصمیم پایدار بگیرد.

وی خطاب به رئیس مجلس گفت: در سنوات گذشته شما بیشتر دقت می‌کردید که از تعداد احکام بودجه کاسته شود، به نظر می‌رسد اکنون این طور نیست، این که خود را سرگرم چند حکم کرده‌اید این را نشان می‌دهد.

نماینده شاهین شهر گفت: از آن جایی که بحث جداول و شرکت‌ها مطرح است با این پیشنهادات فرصت کافی برای بررسی وجود نخواهد داشت. پیشنهاد من این است که به مرکز پژوهش‌های مجلس یک فرصت شش ماهه داده شود که تمام قوانینی را که بناست از آنان پول تراوش شود، پیدا، احصا و کدگذاری کنند که ما این همه خود را مشغول تصویب تبصره و متن نکنیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: این اخطار وارد است. نمایندگان در پیشنهادات خود این را در نظر بگیرند.

لزوم تشکیل یک جلسه مجلس برای بررسی مشکلات معیشتی مردم

 حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی روز یکشنبه-پنجم اسفندماه- و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸ در تذکری گفت: ما باید برای حل مسائل مردم و جامعه تبادل نظر کنیم. می‌توانیم یک جلسه اعضای ستاد تنظیم بازار را به مجلس دعوت کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ۱۴ میلیارد دلار در سال ۹۷ برای کمک به مردم (خرید کالاهای اساسی) پرداخت شده اما اثرات آن روشن نیست.

حاجی دلیگانی خطاب به مطهری که اداره جلسه مجلس را بر عهده داشت، گفت: در جلسه ظهر امروز هیأت رئیسه در این باره تصمیم گیری کنید که یک جلسه در هفته جاری برای بررسی این موضوعات اختصاص یابد. مردم در تماس‌ها و پیامک‌هایشان اینها را از ما مطالبه می‌کنند. حل مشکلات مردم هم راهکار دارد. مرکز پژوهش‌ها نیز راهکارهایی ارائه کرده است. ما در آبان ماه یک جلسه به این منظور تشکیل دادیم و دیگر این جلسات ادامه نیافت. باید از دولت بخواهیم برای حل این مشکل اقدام کنند تا مردم در سختی نباشند.

علی مطهری نایب رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: حرف شما درست است، اما تذکرتان وارد نیست. در حال حاضر ما مساله مهمتر از بودجه نداریم. طبق آیین نامه جز در مواردی که طرح یا لایحه‌ دو فوریتی و یا طرحی ارائه شود که تاخیرش موجب زیان باشد نمی‌توان مذاکرات بودجه را قطع کرد.

چرا اجازه تحقیق و تفحص از دیوان محاسبات را نمی‌دهید؟

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی عصر دوشنبه- ششم اسفندماه- مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به هیئت رئیسه گفت: من حدود سه ماه است که درخواستی برای تحقیق و تفحص از دیوان محاسبات را تقدیم هیئت رئیسه کردم، اما هنوز نتیجه‌ای از سوی هیئت رئیسه اعلام نشده است و به کمیسیون مربوطه ارائه نگردیده است و علت آن مشخص نیست؛ همچنین تحقیق و تفحص از خود مجلس نیز بی‌نتیجه مانده است.

علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به وی بیان کرد: ما هیچ مدیر بازنشسته‌ای در مجلس شورای اسلامی نداریم و همه مدیران بازنشسته کنار گذاشته شده‌اند. اگر مدیر بازنشسته‌ای حضور دارد شما یک نمونه بیاورید و سپس پشت تریبون صحبت کنید.

مدیران مجلس حقوق خود را شفاف سازی کنند

نماینده مردم شاهین‌شهر در ادامه بیان کرد: در خصوص شفاف‌سازی حقوق مسئولان نیز شاهد هستیم که برای نمایندگان این امر اجرا شده، اما خبری از اجرایی شدن این قانون در خصوص مدیران مجلس شورای اسلامی نیست.

لاریجانی در پاسخ به وی اظهار کرد: این موضوع در هیات رییسه مطرح شد و بنده گفتم که هم برای نمایندگان و هم برای مدیران باید اجرایی شود دولت نیز ادعای بلاوجهی کرد که ما آن را بررسی کردیم و در نهایت الان حقوق مدیران نیز روی سایت موجود است و قابل دسترسی برای همه افراد است.

هیات رییسه سلیقه‌ای عمل می کند

سیدناصر موسوی لارگانی در نشست علنی نوبت دوم روز دوشنبه- ششم اسفندماه- مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده ۱۶ آیین نامه داخلی مجلس از نحوه برگزاری و مدیریت جلسات صحن علنی انتقاد کرد و گفت: هیات رئیسه در پذیرش پیشنهادات و انتقادات و انتخاب نمایندگان سلیقه ای عمل می کند انتظار می رود به این مهم توجه شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد برخی پیشنهادات ارائه شده روسای جلسات عنوان می کنند که با برنامه مغایرت دارند و ما دو پیشنهاد در ارتباط با شفاف سازی و حقوق های ظالمانه نجومی داشتیم.

وی افزود: در مورد پاداش هایی که با عنوان بهره وری در تبصره دو تصویب کردیم که به مدیران عامل و هیات مدیره شرکت ها پرداخت شود در این رابطه بهره وری برخی شرکت ها تا ۴۰ میلیارد تومان می شود، کجای قانون اجازه داده می شود جایی که مردم به نان شب محتاجند، مدیران و هیات مدیره اینچنین درآمدی داشته باشند. باید تلاش کرد این مغایرت ها اصلاح شود تا برای عده ای ویژه خواری ایجاد نشود.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: مصوبه در مورد استفاده از بهره وری را در ماده ۸۴ قانون برنامه داریم و منظور کمیسیون این بود که با رعایت این ماده ۱۰ درصد حقوق اجرا شود.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسؤولان اجرایی کشور

شنبه چهارم اسفندماه

تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر به وزیر اقتصاد: جناب آقای وزیر مواظب باشید سرنوشت تلخ واگذاری ماشین سازی، نیشکر هفت تپه، ریخته گری تبریز در خصوص شرکت صنایع شیمیایی ایران تکرار نشود.

تذکر احمد سالک کاشانی نماینده اصفهان به وزیر آموزش و پرورش: هر چه سریع تر برنامه ریزی دقیق و تلاش کنید تامین نیروی با کیفیت با مدارج علمی خوب به صورت خرید خدمات برای آموزش و پرورش حفظ شود.

یکشنبه پنجم اسفندماه

تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی به وزیر کشور در خصوص سکونت غیرقانونی اتباع بیگانه در شهرهای شاهین شهر، میمه و برخوار که علاوه بر تهدیدات و آسیب های اجتماعی باعث افزایش هزینه های خدماتی شهرداری گردیده است.

سه شنبه هفتم اسفندماه

احمد سالک به وزیر فرهنگ: با گذشت بیش از یک سال از تصویب برنامه ششم توسعه در رابطه با بند ج ماده ۹۵ کدام اقدام عملی را در جهت گسترش فرهنگ اسلام انجام داده‌اید؟

سید محمد جواد ابطحی همراه ۴۱ نفر از نمایندگان به رییس جمهور: اجرا نشدن قانون ایثارگران ماده ۸۸ در برنامه پنج ساله ششم توسعه.

کد خبر 369010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.