از ماجرای کشتار سگ‌های ساوجبلاغ با سیانور تا انتقاد محیط زیست از پلیس

کشف محموله قاچق آهو، محکومیت متخلف کهنسال به خدمت رایگان زیست محیطی ، مشاهده هشت پلنگ در یزد، تخریب ۳۵ چاه غیرمجاز تولید زغال در نجف آباد ، سرگردانی تمساح گمشده در روستا، انتقاد محیط زیست از پلیس و بیمه مرکزی و معدوم سازی سگها در ساوجبلاغ را در بسته خبری محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بایرام محمودی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساوجبلاغ در واکنش به خبرهای کشتار سگ‌های ولگرد با سیانور گفت: این موضوع مورد تأیید نیست و صحت ندارد. پیدا کردن، خرید و تهیه سیانور به این راحتی نیست که بخواهند با آن سگ‌های ولگرد را بکشند؛ ما در شهرستان ساوجبلاغ کشتار سگ به این شکل نداریم.

وی در خصوص اینکه چطور چنین خبرهایی در فضای مجازی منتشر شده است گفت: پیش از این اختلافی میان شهرداری کوهسار و فعالین محیط زیست به وجود آمده بود که پس از آن برنامه‌ریزی انجام می‌شود تا بگویند شهرداری کوهسار سگ‌ها را می‌کشد، شهرداری در رد این موضوع یک سری مدارک به محیط زیست ارائه کرده و به دستگاه قضایی هم شکایت کرده تا موضوع روشن شود، این پرونده در دست بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: ما در ساماندهی سگ‌های ولگرد طبق دستورالعمل استانداری عمل می‌کنیم، تا مدتی پیش سگ‌های ولگرد طبق این دستورالعمل زنده‌گیری و به مرکز حلقه‌دره تحویل می‌شدند اما با پر شدن ظرفیت حلقه دره، سگ‌های زنده‌گیری شده به شهرداری هشتگرد تحویل داده شد.

این مسئول تصریح کرد: طبق دستورالعمل، سگ‌هایی که بیماری دارند با نظارت نماینده دامپزشکی و شبکه بهداشت و با روش‌های اصولی معدوم می‌شوند نه اینکه با استفاده از سیانور، مگر در سطح شهر می‌توان سیانور پخش کرد؟

وی اظهار کرد: در مدت اخیر چون گازگرفتگی سگ‌های ولگرد افزایش یافته بود با دستور فرماندار، کار ساماندهی در کل شهرستان در دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌ها به صورت همزمان سرعت گرفت و همین باعث جنجال اجتماعی و طرح مباحثی چون کشتار سگ‌ها می‌شود.

آق گل سیراب شد

طرح احیای تالاب آق گل با ۶ میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است و حدود ۵۰ درصد تالاب  با همکاری و همیاری مردم ساکن در حاشیه «آق گل» آبگیری شد.

تالاب آق گل در جنوب شرقی روستای اسلام آباد از توابع شهرستان ملایر و روستای توتل در مرز استانهای همدان و مرکزی با وسعتی افزون بر ۸۳۰ هکتار یکی از تالاب های مهم کشور و بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.آق گل با توجه به بافت و ضخامت تشکیلات زمین ‌شناسی آن دارای قدمتی چهل هزارساله ‌است.

این تالاب به دلیل برداشت های بی‌ رویه از منابع آب زیر زمینی اطراف ، تبدیل اراضی تالاب به زمین‌های زراعی، کشت محصولات پر آب بر، خشکسالی ، عدم تخصیص حق آب اکولوژیکی از سال ۸۸ به بعد ، زه‌کشی و برداشت بیش از حد آب از تالاب و همچنین نبودن بارش های مناسب در سال گذشته، به طور کامل خشک شده بود.

مشاهده هشت پلنگ نادر در کوه‌های یزد

اعظم حبیبی پور معاون حفاظت محیط زیست استان یزد در این باره گفت: دوربین‌های کنترل امنیت و حفاظت محیط زیست هشت قلاده پلنگ در منطقه کوه بافق را شناسایی کردند

وی افزود: با کنترل از دوربین‌های تله‌ای در منطقه خوشبختانه همزمان دو پلنگ ماده با طوله مشاهده شد که این بیانگر امنیت، حفاظت و طعمه مناسب برای حیوانات گوشت‌خوار مانند پلنگ است.

معاون حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: پلنگ‌ایرانی یکی از بزرگترین نژاد پلنگ‌های دنیا و بزرگترین گربه سان در کشور است که کاهش جمعیت و محدوده زندگی، این گربه سان را در فهرست گونه‌های در مرز تهدید به انقراض قرار داده ‌است. مناطق کوهستانی بافق یزد محل مناسبی برای زیست این گربه‌سان بزرگ است.

افتتاح ایستگاه پایش کیفی‌ هوای شهر دولت آباد

سید رحمان دانیالی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در آیین افتتاح هشتمین ایستگاه پایش کیفی هوا شهرستان‌ها در شهر دولت آباد ضمن تقدیر از رویکرد زیست محیطی فرمانداری برخوار و شهرداری دولت آباد، اظهار کرد: این ایستگاه با یک آنالایزر سنجش ذرات معلق زیر دو نیم میکرون در مرکز شهر و مجاورت شهرداری این شهر احداث شده است.

وی با بیان اینکه پیش از این استان اصفهان دارای چهارده ایستگاه فعال بوده است. افزود:  هفت ایستگاه در سطح شهر اصفهان وهفت ایستگاه دیگر در سایر شهرهای استان از جمله  کاشان،نجف آباد،شاهین شهر،زرین شهر،سجزی،مبارکه.خمینی شهر بوده است و با این ایستگاه هشتمین ایستگاه راه اندازی می شود.

دانیالی گفت: این پروژه با هزینه بالغ بر پنج میلیارد و پانصد میلیون ریال برای تجهیزفنی و لوازم اداری از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استانی راه اندازی شد.

بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی تهران در لیست صنایع آلاینده

کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: طی ۹ ماه اول امسال ۴۶۴ واحد صنعتی استان در لیست صنایع آلاینده قرار گرفتند

,وی با اشاره به اینکه پایش زیست محیطی صنایع و واحدهای خدماتی مستقر در استان تهران اولویت اول سازمان محیط زیست است، اظهار کرد: طی ۹ ماه اول امسال ۷۸۶۹ مورد پایش زیست محیطی صنایع صورت گرفته و ۲۹۴۳ واحد صنعتی و کارگاهی دراستان تهران اخطاریه زیست محیطی دریافت کردند  و ۴۶۴ واحد صنعتی به عنوان صنایع آلاینده در فهرست آلایندگی قرار گرفتند که بیشتر این واحدها در شهرستان پاکدشت و سپس در شهرستان ری مستقر هستند

زاینده رود در نوروز زنده بماند

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی نامه ای به رضا اردکانیان وزیر نیرو خواستار بازگشایی دریچه‌های سد زاینده رود تا ۱۰ ام فروردین ماه ۹۸ در راستای ایجاد شادابی و شور و نشاط اجتماعی و رونق گردشگری شد.

کیجا مادر می شود...

ایمان معماریان دامپزشک باغ‌ وحش تهران با اشاره به جفت‌گیری طبیعی کیجا (ماده پلنگ ایرانی باغ‌ وحش تهران) با گاسپار (پلنگ نر ایرانی باغ‌ وحش پرتغال) - که برای اسپرم‌گیری به تهران منتقل شده بود، اظهار کرد: بر اساس هورمون‌تراپی‌هایی انجام شده و تحریک هورمون‌ها، توان جنسی این دو پلنگ ایرانی افزایش پیدا کرد که خوشبختانه منجر به جفت‌گیری طبیعی شد.

وی با تاکید بر اینکه اولین گزینه ما جفت‌گیری طبیعی است و لقاح مصنوعی در مراحل بعدی قرار می‌گیرد، افزود: شانس بارداری با جفت‌گیری طبیعی بسیار بیشتر از لقاح مصنوعی است بنابراین با توجه به سالم بودن «کیجا» و «گاسپار» از نظر تولید مثلی به احتمال زیاد بین ۹۰ تا ۱۰۰ روز دیگر صاحب توله می‌شوند.

هر تولد سبز یک درخت زیبا ...

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر از انعقاد یک تفاهمنامه بین منابع طبیعی، شهرداری و ثبت‌احوال این شهرستان خبر داد و گفت: : برمبنای مفاد این تفاهمنامه به نیت هر تولد و هر پیوند ازدواج یک درخت کاشته می‌شود.

وی اظهار کرد:  همزمان با هفته گرامیداشت منابع طبیعی سال جاری این طرح در پارک جنگلی یاقوت سرخ شهر آغاز می شود.  این طرح "هر تولد سبز یک درخت زیبا و هر پیوند ازدواج یک درخت ماندگار" نامگذاری شده است.

حمیدرضا عبدوس افزود: به منظور فرهنگ سازی و اشاعه درختکاری، توسعه فضای سبز در میان خانواده‌ها و افزایش میزان مشارکت شهروندان در امر توسعه حفظ و نگهداری فضای سبز تفاهمنامه ای منتعقد شد که طی آن هر زوج جوانی که ازدواج می‌کنند و یا با وقوع هر تولد در شهرستان توسط پدر و مادر وی نهالی در این پارک جنگلی کاشته می‌شود.

وی از تعهد اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر و شهرداری این شهر به تهیه و تامین نهال رایگان این طرح خبر داد و گفت: همچنین این دستگاه‌ها موظف به صدور شناسنامه یا"برگ‌نامه" نهال کاشته شده به‌نام زوج یا نوزاد متولد شده هستند، ضمن اینکه این برگ‌نامه یا شناسنامه دارای کد شناسایی حاوی اطلاعات درخت و صاحب درخت است.

تخریب ۳۵ حلقه چاه زغال غیرمجاز در نجف‌آباد

محمد محمدی رییس اداره حفاظت محیط‌زیست نجف‌آباد از شناسایی و تخریب ۳۵ حلقه چاه غیرمجاز زغال در این شهرستان خبر داد و گفت: در پی اعتراض و شکایات متعدد مردمی مبنی بر آلودگی هوا به دلیل فعالیت کارگاه‌های تولید زغال در شهرستان و بی‌اعتنایی مالکان این واحدهای آلاینده علیرغم اخطارهای مکرر زیست محیطی در نهایت با دستور مقام قضایی و همکاری فرمانداری و نیروی انتظامی این چاه‌ها تخریب شد.

وی با اشاره به اقدامات این اداره برای مقابله با واحدهای آلاینده به ویژه کارگاه‌های ریخته‌گری و چاه‌های زغال، گفت: این واحدهای غیرمجاز که بیشتر به صورت مخفیانه فعالیت دارند و آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد می‌کردند، پس از شناسایی و صدور اخطارهای لازم تخریب و یا پلمب می‌شود.

رییس اداره محیط زیست نجف‌آباد بر اخذ مجوز و استفاده از فناوری جدید در مکان‌های مجاز برای تولیدکنندگان در این بخش تاکید کرد و افزود: ظرفیت چوب‌گیری این چاه‌های زغال از پنج تا ۲۰ تن است که در هر ۱۵ روز در هر چاه به طور تقریبی سه تا ۶ تن زغال تولید می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: در ۱۱ ماهه گذشته ۷۵ حلقه چاه غیرمجاز تولید زغال با حکم مراجع قضایی در شهرستان نجف‌آباد تخریب شده است که چاه‌های یاد شده فاقد مجوز بودند و در این واحدها به روش سنتی اقدام به سوزاندن چوب و تولید زغال می‌کردند

کشف محموله قاچاق آهو در لرستان

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان از کشف و ضبط یک محموله قاچاق آهو در لرستان خبر داد و گفت: با هوشیاری و هماهنگی یگان حفاظت اداره کل محیط زیست لرستان و پلیس راه خرم آباد یک محموله قاچاق آهو که در حال گذر از استان توقیف شد. این محموله شامل پنج آهوی زنده و یک لاشه آهو بوده که بدون اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست از یک مرکز پرورش و تکثیر حیات وحش(آهو) به مقصد استان های مرکزی کشور بارگیری شده بود.

 وی افزود: این محموله پس از توقیف و با رعایت تمام مسائل زیست محیطی به مرکز نگهداری حیات وحش واقع در پارک پردیسان تحویل داده شد.

تمساح سرگردان به خانه بازگشت

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از زنده گیری یک سر تمساح سرگردان در مزارع کشاورزی شهر راسک خبر داد.

وحید پورمردان در این باره گفت: در پی گزارشات مردمی مبنی بر مشاهده یک سر تمساح سرگردان در اراضی کشاورزی نزدیک به رودخانه، محیط بانان شهرستان سرباز در منطقه حضور یافتند. محیط بانان پس از حصول اطمینان از سلامت حیوان، با کمک همیاران و دوستداران حیات وحش منطقه راسک اقدام به زنده گیری و انتقال تمساح به زیستگاهش کردند.

وی افزود: این تمساح احتمالا به جهت دوری از جریان تند آب رودخانه در پی بارندگی‌های اخیر به مزارع کشاورزی حاشیه رودخانه سرباز رفته است.

گاندو یا تمساح پوزه کوتاه نوعی کروکودیل بومی شبه قاره هند و مناطق اطراف است که در کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، ایران، سریلانکا و برمه زندگی می‌کند. گاندو تنها کروکودیل بومی پاکستان و ایران و بزرگ‌ترین خزنده این دو کشور بوده، بیشتر این تمساح‌ها در برکه‌های میان راسک و باهوکلات و باتلاق‌های دلگان و کلانی (در جنوب استان سیستان و بلوچستان) متمرکز هستند.

افزایش حجم آب انبارهای جزایر دریاچه ارومیه

رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه از افزایش ‌حجم آب انبارهای جزایر دریاچه ارومیه خبرداد و گفت: ‌به دلیل افزایش بارش ها در سال جاری از ٨٨٥ هزار لیتر حجم آب انبار جزایر دریاچه ارومیه میزان ٨٠٠ هزار لیتر پر شده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در تامین آب وحوش ساکن در  جزایر دریاچه ارومیه وجود ندارد، افزود: پنج آب انبار در جزیره کبودان، ‌٦ آب انبار در جزیره اشک، ٢ آب انبار در جزیره اسپیر و یک آب انبار در  جزیره آرزو تامین کننده آب وحوش ساکن در جزایر دریاچه ارومیه هستند و ‌خوشبختانه امسال با بارش های اخیر مشکل علوفه و غذای وحوش دریاچه ارومیه حل شده است.

وی در خصوص آخرین سرشماری تعداد حیوانات پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: ‌طبق آخرین سرشماری سال جاری تعداد  ١٨٨ گوزن زرد ایرانی،‌ هزار و ٢٠٠ قوچ ومیش و تعدادی شغال و یک پلنگ ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه شناسایی شده‌اند.

 آغاز کوچ پرندگان مهاجر از تالاب میقان

رضا میرزایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ازآغاز کوچ بهاره پرندگان مهاجر از تالاب میقان اراک به سمت زیستگاه های اصلی این پرندگان خبر داد و افزود: کوچ پرندگان مهاجر در هر سال در فصل پاییز از مناطق سردسیر از سیبری به سمت شمال آفریقا، تالاب های جنوب ایران آغاز می شود که تعدادی از این پرندگان زمستان خود را در تالاب میقان اراک می گذرانند و تعدادی به مناطق گرمتر سفر می کنند.

وی گفت: با گرم شدن هوا کوچ پرندگان به سمت زیستگاه اصلی خود به مت سرزمین های شمالی و سیبری آغاز می شود که تالاب میقان اراک مجدد پذیرای این پرندگان در راه برگشت است.سالانه از اواخر مهرماه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار پرنده مهاجر به این تالاب کوچ پاییزه دارند که از این تعداد ۱۲ تا ۱۵ هزار پرنده از گونه درنای خاکستری است.

میرزایی با بیان اینکه  حفظ تالاب بین المللی میقان اراک به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان در پدیده کوچ از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: در حال حاضر تالاب وضعیت خوبی دارد و بیش از ۷۰ درصد ان ابگیری شده است ؛ تالاب میقان اراک زیستگاه ۱۴۰ گونه پرنده است و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شوند

کشف یک محموله قاچاق چوب بلوط

محسن جعفری نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد ،از کشف وتوقیف یک وانت نیسان حامل چوب بلوط خبرداد و گفت: به دنبال شناسایی عوامل محموله قاچاق چوب‌بلوط در جاده حدو فاصل دو روستای حاشیه منطقه حفاظت شده دنا یک محموله قاچاق  توسط ماموران یگان حفاطت محیط زیست، منابع طبیعی و نیروهای مردمی کشف و ضبط شد و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی حفاظت از منابع جنگلی را وظیفه همگانی دانست وافزود: برخورد قاطع و قانونی با قاچاقچیان چوب‌آلات جنگلی در دستور کار بوده و با متخلفان به شدت برخورد می‌کنیم تا این امر زمینه‌ساز حفاظت هر چه بیشتر از منابع طبیعی عرصه‌های جنگلی شود و انتظار می‌رود مردم به محض مشاهده هر گونه تخلف در این حوزه مراتب را اطلاع‌رسانی کنند تا بتوانیم برخورد سریع و مناسبی را با متخلفان در این زمینه داشته باشیم.

محکومیت یک شکارچی متخلف به ۳۰۰ ساعت خدمت رایگان محیط زیستی

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: یک شکارچی متخلف حیوانات با حکم دادگاه این شهرستان به تهیه اقلام و کتب  و ۳۰۰ ساعت خدمت عمومی رایگان زیست محیطی محکوم شد.

وی  با اشاره به وضعیت جسمانی و کهولت سن این شکارچی متخلف اظهار کرد: این حکم جایگزین ۱۰۰ روز حبس برای این شکارچی متخلف شده که در صورت خودداری از اجرای این خدمت عمومی، طبق ماده ۷۰ قانون شکار و صید، مجازات حبس وی اجرا می شود.

وی اضافه کرد: این فرد پس از شکار غیرمجاز یک قلاده روباه و یک سر خرگوش در استان های دیگر، تصاویر آنها را در فضای مجازی منتشر کرده بود که توسط ماموران یگان حفاظت این اداره در سردشت دستگیر شد؛همچنین در این تصویر فرد شکارچی با چند قلاده سگ اقدام به شکار یک روباه کرده بود.

گزارش ها حاکی است صدور این قبیل احکام در کاهش یا تکرار نشدن جرم های زیست محیطی نقش موثری ایفا می‌ کند.

اضافه برداشت آب از دشت‌های ممنوعه خراسان شمالی

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی  با اشاره به اینکه ۱۱ دشت در این استان وجود دارد، گفت: از ۱۱ دشت موجود، چهار دشت ممنوعه و چهار دشت دیگر نیز ممنوعه بحرانی هستند.

وی با تصریح بر اینکه هیچ گونه اضافی برداشتی نباید از دشت های ممنوعه و ممنوعه بحرانی استان انجام شود، ادامه داد: برداشت جدید از این دشت ها خط قرمز این شرکت است و اگر کشاورزی اقدام به برداشت غیرمجاز آب از این دشت‌ها کند در قالب گشت‌های نظارت با آنها برخورد خواهد شد

مرتضوی اظهار کرد: یکی از اقدامات مناسبی که به منظور جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب و یا اضافه برداشت انجام شده است هوشمند شدن چاه‌های برقی آب است که برای ۱۰۰ درصد چاه های برقی استان، کنتور هوشمند نصب شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: از آنجاییکه منابع آب زیرزمینی رو به کمبود است در بسیاری از مواقع با چاه‌های دارای پروانه که اضافه برداشت داشته‌اند برخورد شده و چاه‌های غیرمجاز کشف نیز پر شده است.

انتقاد محیط زیست از پلیس و بیمه مرکزی در مورد خودروهای فرسوده

با توجه به عدم اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک مبنی بر ممنوعیت تردد مسایل حمل و نقل فرسوده، سازمان محیط زیست از عملکرد پلیس و بیمه مرکزی در این زمینه انتقاد کرد.

وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در سی‌وششمین جلسه این کارگروه اظهار کرد:متأسفانه ماده هشت قانون هوای پاک در هیچ جای کشور اجرا نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم کل ماده ۸ قانون هوای پاک را متوقف کنیم، گفت: ممکن است این قانون اصلاحاتی داشته باشد اما ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده حداقل در کلانشهرها بحث بسیار مهمی است که حتماً باید پیگیری و اجرا شود.

حسینی با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته تخصصی برای اجرای این قانون با حضور همه ذی‌نفعان در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: برای فرسودگی خودروها و موتورسیکلت‌ها، مالکین باید وسیله نقلیه خود را بیمه کنند اما متأسفانه بیمه مرکزی هیچ همکاری در زمینه بیمه فرسودگی با سازمان محیط زیست نداشته و صراحتاً طی نامه‌ای اعلام کرده که ماده ۸ قانون هوای پاک را اجرا نمی‌کند. بیمه مرکزی بی هیچ واهمه‌ای اعلام کرده که قانون را اجرا نمی‌کند. سازمان محیط زیست نیز این موضوع را به اطلاع دولت رسانده است.

نامگذاری ۱۵ اسفند به عنوان روز ملی دریاچه ارومیه

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: ۱۵اسفند به عنوان روزملی دریاچه ارومیه نامگذاری می شود.

مسعود تجریشی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت احیای دریاچه ارومیه و با همفکری تاریخ شناسان استانی ۱۵اسفند ماه به عنوان روز ملی دریاچه ارومیه در تقویم کشور نام گذاری می شود اضافه کرد: در سفرآتی معاون اول رئیس جمهور به استان این امر به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

کد خبر 368948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا US ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    0 0
    باتشکر از اقدامات فعالان محیط زیست در همه عرصه ها، کاش محیط زیست داخل شهرها هم جز اختیارات محیط زیست میشد...کاش