اسیدهای چرب ترانس در افزایش خطر بروز سرطان موثرند

پژوهشگر پژوهشکده قلب و عروق اصفهان گفت: اسیدهای چرب ترانس بیشتر برای مصرف قنادی و شیرینی‌پزی است و افزایش مصرف این نوع چربی‌ها باعث تشدید بیماری‌های قلبی وعروقی و بروز انواع سرطان‌ها بعد از چند سال مصرف می‌شود.

کتایون ربیعی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص چربی‌های اشباع شده در بدن اظهار کرد: چربی‌های اشباع شده چربی‌هایی هستند که پیوندهای دوگانه کربنی ندارند. منبع برخی از این نوع چربی‌ها عبارتند از: گوشت گوساله، گوشت مرغ با پوست، لبنیات و شیر پرچرب و روغن جامد که مصرف اینها باعث تولید چربی‌های اشباع در بدن افراد هستند.

وی با بیان اینکه چربی‌های غیراشباع در روغن‌های مایع گیاهی دیده می‌شوند، افزود: پیوندهای دوگانه کربنی این نوع چربی‌ها آزاد است و چربی‌های غیراشباع برای بدن انسان بهتر از چربی‌های اشباع است.

پژوهشگر پژوهشکده قلب و عروق اصفهان گفت: چربی‌های غیراشباع معمولا در مواجه با اکسیدان‌ها در خون و عروق رسوب نمی‌کنند و تحت تاثیر اکسیدان‌ها  قرار نمی‌گیرند و باعث ایجاد پلاک‌های گرفتگی عروق هم نمی‌شوند.

 وی اضافه کرد: در عین حال چربی‌های تک غیراشباع معمولا منابع خوبی برای افزایش چربی خوب بدن "HDL" هستند و میزان این نوع چربی را در بدن را بالا می‌برند و معمولا در ماهی، زیتون،  روغن زیتون، انواع آجیل‌ها، کره بادام زمینی، شکلات‌های تلخ و تیره وجود دارد.

ربیعی با تاکید بر اینکه دانه گیاهی سویا هم از منابعی است که چربی‌های تک غیر اشباع زیادی دارد، افزود:  روغن‌های مایعی که به صورت معمول استفاده می‌شوند حاوی چربی غیر اشباع هستند. اما نکته مهم در مصرف روغن‌های مایع این است که نقطه ذوب پایینی دارند و سریع می‌سوزند.

وی با بیان اینکه  روغن سوخته و دود کرده حاوی چربی‌هایی مضر برای بدن است تصریح کرد: مصرف این نوع چربی‌ها نه تنها باعث بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود بلکه از عوامل خطر مهم در بروز سرطان‌های مختلف در دستگاه‌های بدن است.

پژوهشگر پژوهشکده قلب و عروق اصفهان در خصوص اسیدهای چرب ترانس اظهار کرد: اسیدهای چرب ترانس در اثر هیدورژنه کردن روغن‌های مایع به روغن جامد ایجاد می‌شوند و و چربی بد خون "LDL"  را بالا می برند و چربی خوب خون "HDL" را کاهش می‌دهند.

وی با اشاره به تاثیر اسیدهای چرب ترانس روی تری گلیسیرید گفت:  این چربی‌ها به طور مستقل در ایجاد التهاب رگ و بروز بیماری قلبی و عروقی موثر هستند و باید به طور مخلوط با دیگر چربی‌ها مصرف شوند.

ربیعی با بیان اینکه اسیدهای چرب ترانس در انواع مارگارین، کره‌های گیاهی، خامه‌ها، شیر خشک و خامه‌های مایع فرآوری شده وجود دارند گفت: این نوع چربی‌ها بیشتر برای مصرف قنادی و شیرینی‌پزی است و بسیاری از شیرینی‌ها با روغن جامد تهیه می‌شوند که افزایش مصرف این نوع چربی‌ها باعث تشدید بیماری‌های قلبی وعروقی و بروز سرطان‌ها و ایجاد مشکلات بسیاری بعد از چند سال مصرف می‌شود.

پژوهشگر پژوهشکده قلب و عروق اصفهان خاطرنشان کرد: به منظور محاسبه صحیح مصرف چربی‌ها باید حدود ۱۰ تا ۱۲ گرم چربی اشباع در طول روز استفاده شود که در این میان باید سهم چربی‌های غیراشباع  بالاتر باشد و مصرف چربی‌های اشباع به مراتب کاهش پیدا کند و با انجام  یک برنامه‌ریزی درست در رژیم غذایی روزانه و کاهش مصرف چربی‌ها از مبتلا شدن به بیماری‌های صعب‌العلاج پیشگیری کرد.

کد خبر 368313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.