چین تا جایی برای ایران مایه می گذارد که به ضررش نباشد

یک نماینده اصلاح‌طلب ادوار مختلف مجلس گفت: در مقطع کنونی هر چند چین با آمریکا در برخی جهات اختلاف نظر بالایی دارد، اما در عین حال مراودات اقتصادیش با این کشور بسیار بالاتر از حجمی است که با ایران دارد و بدون شک چنین مزیتی را از دست نخواهد داد و تا حدودی که لطمه سنگین نخورد از ما حمایت خواهد کرد.

محمدرضا خباز در رابطه با دستاوردهای سفر اخیر رییس مجلس شورای اسلامی و تعدادی از وزرا به چین و رویکرد این کشور به ایران پس از خروج آمریکا از برجام، به خبرنگار ایمنا گفت: عده‌ای تصورشان بر این بود که چین و روسیه حاضرند همه منافع ملی خودشان را برای دوستی ما مایه بگذارند.

وی افزود: این انتظار درست نیست به ویژه از طرف دولتمردان کشوری که سال‌ها در آنجا تنها نگرش اقتصادی حاکم، اقتصاد کمونیستی بوده‌است، حالا وارد فضای یک اقتصاد آزاد شده‌اند و می‌خواهند بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت کشورشان را اداره کنند. بدون شک اینها تا جایی از ما حمایت می‌کنند که لطمه سنگین به اهداف و خواست‌های خودشان وارد نشود. اگر به منافع خودشان لطمه وارد شود در آنجا حاضر نخواهند بود برای ما مایه بگذارند.

نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در دوره های چهارم، پنجم، ششم و هشتم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عده‌ای دوستان تصورشان این است کشورهای چین و روسیه چون با آمریکا مسئله دارند، با تمام توان پشتیبان ایران هستند و هر اتفاقی در رویارویی با مسائل بین‌الملل برای ایران بیفتد، آن‌ها آن مشکلات را هموار می‌کنند و دست از حمایتهایشان برنمی‌دارند.

چین و روسیه نسبتاً در پسابرجام بهتر عمل کرده‌اند

وی گفت: در مقطع کنونی هر چند چین با آمریکا در برخی جهات اختلاف نظر بالایی دارد، اما در عین حال مراودات اقتصادیش با این کشور بسیار بالاتر از حجمی است که با ایران دارد و بدون شک چنین مزیتی را از دست نخواهد داد و تا حدودی که لطمه سنگین نخورد از ما حمایت خواهد کرد؛ در غیر اینصورت آن‌طور که عده‌ای تصور می‌کنند حمایت نخواهد کرد.

استاندار سابق خراسان شمالی گفت: چین تا به حال تا حدودی از کشورهای اروپایی بهتر عمل کرده است. کشورهای اروپایی کمترین هزینه را بعد از مدتها فشار ایران تحمل کردند و هنوز هم کاملش نکرده اند، کشورهای اروپایی قول‌هایی داده اند، اما عمل نکرده اند.

خباز تاکید کرد: هر چند تا کنون چین و روسیه به صورت نسبی در پسابرجام بهتر عمل کرده‌اند، اما معنای این مسأله این نیست که احساس کنیم هر هزینه‌ای را به نفع ایران متقبل می‌شوند، این کشورها تا جایی پیش می‌آیند که به ضرر منافع ملی خودشان نباشد.

چین جایی قرار نمی‌گیرد که یکسره ببازد

خباز با اشاره به مذاکرات اخیر چین و عربستان گفت: عربستان به دلیل فروش نفت بالا و انباشت سرمایه‌ زیاد، پول زیادی دارد؛ این امر باعث شده ولیعهد جوان و بی‌تجربه که مسئولیت این کشور را با قلدری به دست گرفته است، برای پیشبرد اهداف منفعت‌طلبانه خودش از هر گونه سرمایه‌گذاری و دادن پول بی‌حساب دریغ نکند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد: چنانچه اخیراً در پاکستان نیز شاهد بودیم با این که مردم این کشور از عربستان ناراضی بودند، اما ولیعهد عربستان طوری سر کیسه را شل کرد که لحن کلام و مناسبات  دولتمردان پاکستان تغییر کرد و احتمال دارد این اتفاق در کشورهای دیگر نیز رخ دهد.

وی ادامه داد: مدتی است دولتمردان چین با اتخاذ دیدگاهی جدید از نگاه سیاه یا سفید در سیاست‌هایشان پرهیز می‌کنند و دنبال ارتباط با تمام کشورها در راستای تامین منافع خودشان و اداره جمعیت بالای کشورشان هستند؛ لذا در مسائل بین کشورهای دیگر عموماً وسط طناب را می‌گیرند. کشوری که اینگونه عمل می‌کند هم می‌خواهد نقش متعادل کننده را بازی کند و هم به منافع خودش می‌اندیشد و جایی قرار نمی‌گیرد که یکسره ببازد.

هر روز شاخ و شانه کشیدن برای کشورها نتیجه ای جز ایران هراسی ندارد

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با بیان این که به هیچ قدرت خارجی نمی‌توان امید بست، ادامه داد از اول انقلاب هدف، تکیه بر قدرت مردم بوده است که هنوز هم نشان می‌دهند با تمام مشکلات و مسائلی که وجود دارد پشتوانه محکمی برای مملکت هستند و حاکمیت باید سبب‌های رنجش خاطر مردم را با اتخاذ تصمیمات صحیح و بازسازی و بهینه‌سازی برخی روش‌ها و موضع‌گیری‌ها رفع کند.

خباز با تاکید بر این که باید به گونه‌ای عمل کنیم که در راستای اثبات حقانیتمان در صحنه‌های بین‌المللی باشد، افزود: هر روز شاخ و شانه کشیدن برای این کشور و آن کشور باعث می‌شود دیگران دچار داوری غیرمنصفانه شوند و بی‌دلیل مقابل ما قرار گیرند. نباید در گفتار و رفتار کاری کنیم که همسایگان ما به اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی برسند، بلکه باید به این اطمینان برسند که تقویت توان نظامی ما به قصد توسعه‌طلبی و زورگویی نیست، بلکه برای دفاع و بازدارندگی است.

او با بیان این که ما با رژیم نامشروع اسراییل هیچگونه ارتباطی نمی‌توانیم داشته باشیم، ادامه داد سیاست‌های ایران باید معتدل و به گونه ای باشد که ما را در تنش با کشورهای دیگر و در مقابل همسایگان و افکار عمومی دنیا قرار ندهد.

کد خبر 368304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.