اصفهان در رتبه سوم تلفات جاده‌ای کشور

جانشین رییس پلیس راهور کشور گفت: بیشترین آمار جانباختگان جاده‌ای به تربیت متعلق به استان‌های فارس، اصفهان و خراسان رضوی است و استان ایلام با کمترین تعداد کشته در جایگاه آخر قرار دارد.

به گزراش خبرنگار ایمنا، سردار حسن مومنی در نشست هماهنگی امور عمرانی استانداری ها با شهرداری های سراسر کشور با بیان اینکه سوانح ترافیکی پدیده قابل پیش بینی نیست، اظهار کرد: سوانح دو بار مادی و معنوی دارد که متأسفانه بار مادی آن شامل تلف شدن سرمایه های کشور که همان انسان ها هستند می شود البته تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا این موضوع را در کل کشور کاهش دهیم.

وی با اشاره به آمار حوادث کشور گفت: بیشترین علل وقوع حادثه مربوط به توجه نکردن به جلو، رعایت نکردن حق تقدم و تخطی از حق تقدم است.

جانشین رییس پلیس راهور کشور تصریح کرد: براساس استانداردهای جهانی سه شاخص برای ارزیابی ایمنی ترافیک شامل وسیله نقلیه، انسان و جاده‌ها وجود دارد.

همدان در رتبه نخست تلفات درون شهری

مومنی با اشاره به آمار جان باختگان حوادث رانندگی تأکید کرد: بیشترین آمار جان باختگان بیرون شهری به تربیت متعلق به استان‌های فارس، اصفهان و خراسان رضوی است و استان ایلام با کمترین تعداد کشته در جایگاه آخر قرار دارد.

وی ادامه داد: آمار تلفات درون شهری نیز به ترتیب مربوط به همدان با ۳۱۹، تهران با ۳۱۵ و سمنان با ۲۷۰ کشته است و ایلام با کمترین آمار در رتبه آخر قرار دارد.

جانشین رییس پلیس راهور کشور اظهار کرد: بار سوانح ترافیکی کاهش نمی یابد مگر اینکه بتوانیم عوامل خطر زا را به درستی بشناسیم و به جامعه معرفی کنیم و با برنامه، جلب مشارکت عمومی ، عزم ملی و آموزش همگانی از عوامل خطر زا اجتناب کنیم.

سردار مومنی با بیان اینکه مسلماً یکی از عوامل خطرزا، رانندگی پرخطر است، گفت: عوامل خطرزای عمده در سوانح ترافیکی شامل چهار دسته عوامل موثر در مقابله با خطر، عوامل موثر بر رخداد تصادف، عوامل موثر در شدت تصادف و عوامل موثر در پیامدها و عوارض بعد از تصادف می‌شود.

عابران پیاده آسیب پذیرترین گروه در حوادث ترافیکی

وی تصریح کرد: عوامل جمعیتی و رشد اقتصادی و همچنین در معرض خطر قرار گرفتن یا میزان حرکت، یا مسافرت درون یک سیستم توسط کاربران ترافیکی از عوامل موثر در مواجه با خطر است.

جانشین رییس پلیس راهور کشور عنوان کرد: در استفاده از وسایل نقلیه رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، آموزش همگانی و اطلاع رسانی و همچنین ایمنی راه در شرایط دسترسی و جابه جایی ضروری است.

سردار مومنی گفت: اگر در حمل و نقل فقط به افزایش عرضه بپردازیم و نتوانیم تقاضا را مدیریت و مهار کنیم، زمینه برای تردد بیشتر فراهم می شود و در نتیجه افراد در معرض خطر بیشتر قرار می گیرند.

وی با اشاره به وجود گروه های آسیب پذیر از کاربران ترافیک گفت: عابران پیاده آسیب پذیرترین گروه در حوادث ترافیکی محسوب می شوند، به طور مثال چهارهزار و ۳۷۸ نفر از جانباختگان سوانح ترافیکی سال ۹۸ ، عابران پیاده هستند و سهم جانباختگان عابران پیاده درون شهری نیز ۴۵ درصد است.

کلاه ایمنی از موارد وقف به شمار رود

جانشین رییس پلیس راهور کشور با اشاره به اقدامات پلیس در راستای کاهش سوانح ترافیکی اضافه کرد: اصلاح قانون، جلب مشارکت گروه های مرجع از جمله  همیاران پلیس، فرهنگ یاران ترافیک، راهوران محله و بازرسان نامحسوس و اقشار مختلف در امر ارتقاء فرهنگ ترافیک نقش موثری دارند؛  هم‌چنین می‌توان با هماهنگی و تعامل با وزارتخانه های آموزش و پرورش، بهداشت، راه و شهرسازی و صنعت ومعدن، و نیز با همکاری سازمان های مختلف از جمله هلال احمر، اورژانس و غیره به منظور کاهش جانباختگان ناشی از تصادفات اقدام کرد.

سردار مومنی با اشاره به وجود چالش های موجود اظهار کرد: نبود نهاد راهبرد شورای عالی ایمنی حمل و نقل زیرنظر بالاترین نهاد اجرایی کشور، جامع نبودن برنامه های کاهش تصادفات و جانباختگان سوانح رانندگی کشور، فقدان برنامه ریزی ونبود آموزش مدون برای ارتقاء فرهنگ عمومی رانندگی، از جمله چالش های پیش روی پلیس است.

وی تصریح کرد: باتوجه به آمار بالای جان باختگان حوادث رانندگی و تلفات در کشور گفت: اعتقاد داریم از روش های سنتی نمی‌توان استفاده کرد و باید تجهیزات و اقدامات خود را به سیستم‌های هوشمند و جدید ارتقاء دهیم تا شاهد تصادفات و تلفات نباشیم.

جانشین رییس پلیس راهور کشور اضافه کرد: در جلسه‌ای که با سازمان اوقاف داشته ایم مقرر شد علاوه بر وقف ویلچر، کلاه ایمنی نیز یکی از موارد وقف به شمار رود. 

کد خبر 368274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.