نگاه تقلیل‌گرانه به ادبیات پس از انقلاب

یک استاد دانشگاه گفت: متاسفانه طی سال های پس از انقلاب نگاهی که از سوی برخی افراد در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی ایران به صورت کلی ارائه شده است نگاهی تقلیل گرایانه و محدودیت‌زا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویژه برنامه شب شعر انقلاب شب گذشته _دوشنبه ۱۵ بهمن_ از سوی مرکز آفرینشهای ادبی قلمستان با مشارکت موسسه فرهنگی ادبی اهل قلم اصفهان و انجمن شاعران جوان ویژه دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم تعدادی از شعرای برجسته اصفهان همچون استاد شاهزیدی و محمدعلی کاکایی، مدیر مسئول موسسه فرهنگی ادبی اهل قلم اصفهان به شعرخوانی با مضمون انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس پرداختند و پس از آن نرگس گنجی از اساتید زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان به سخنرانی درباره شعر انقلاب پرداخت

وی با بیان اینکه ترکیب دو واژه شعر و انقلاب در کنار یکدیگر قادر است معانی مختلفی را ایجاد کند گفت: این ترکیب می تواند معنای شعر انقلاب آفرین، شعر متاثر از انقلاب و یا شعر توصیف کننده انقلاب را به ذهن متبادر کند.

گنجی افزود: برداشت دیگر از این ترکیب این است که شعر انقلاب همزمان با انقلاب اسلامی و در آن زمان آفریده شده و حاصل تبادلی دوطرفه است که میان شعر و انقلاب رخ داده است.

این استاد دانشگاه و شاعر شعر انقلاب ضمن انتقاد از رویکرد تقلیل گرایانه به شعر انقلاب تاکید کرد: متاسفانه طی سال های پس از انقلاب، نگاهی که از سوی برخی افراد در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی ایران به صورت کلی ارائه شده است، نگاهی تقلیل گرایانه و محدودیت زا است که سعی دارد ادبیات گسترده انقلاب را که محصول تفکرات، آرا و اندیشه های طیف گسترده ای از شعرا، داستان نویسان و نویسندگان برجسته کشور در سالهای مبارزه با رژیم طاغوت است به تعدادی محدود تقلیل دهد.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران بزرگترین انقلاب قرن بیستم و به تعبیر دیگر بزرگترین رویداد اجتماعی قرن بیستم در جهان بود و هر نگاهی که بخواهد این همه گستردگی را در قالب چند شخص یا شعر مشخص بگنجاند در حقیقت به ادبیات انقلاب ظلم کرده است.

گنجی با بیان اینکه بهمن ۵۷ نقطه اوج انقلابی بود که از چند دهه قبل در کشور آغاز شد و در ادبیات ایران خود را نشان داد اظهار کرد: این تحولات در یکی دو دهه قبل از انقلاب از سوی طیف وسیعی از اهل قلم ایران نمود یافت. مطالبه اصلی و نخست همه این طیف ها اتمام سلطنت و پایان دوران پادشاهی و برخورداری از نظامی مردمی بود.

این استاد دانشگاه افزود: چطور می شود چنین مطالبه بزرگی را که تمامی اقشار و طبقات اجتماعی را درگیر خود ساخت در شعر، داستان و رمان چند نویسنده مشخص خلاصه کرد؟

وی تاکید کرد: آثار و ادله تحول از دو دهه قبل در آثار اهل قلم ایران همچون شعر، داستان، مقاله، مطبوعات و آثار فرهنگی و هنری نمایان شد و از همان زمان بود که قشر کتاب خوان جامعه قادر به دنبال کردن سیر مبارزات فرهنگی در میان اهل قلم بودند.

گنجی ادامه داد: انقلاب ما به تعبیر شهید بهشتی انقلاب ارزشها بود. این انقلاب یک انقلاب فرهنگی بود و اندیشه و فکر انسانها را در کانون توجه قرار داد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اشعار انقلابی شعرایی همچون سیمین بهبهانی و سهراب سپهری تاکید کرد: باید چنین شعرایی را نیز حتی اگر در بخشی از مطالبات خود با ما هم فکری ندارند شاعر عصر انقلاب بدانیم.

شعرخوانی تعدادی دیگر از شعرای انقلاب و تجلیل از مصطفی هادوی (شهیر اصفهانی ) شاعر و ادیب پیشکسوت اصفهانی پایان بخش ویژه برنامه شب شعر انقلاب بود.

کد خبر 366793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.