تالاب گاوخونی به بهای توسعه کشاورزی و صنعت خشکانده شد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه علت شکست سیاست‌های زیست محیطی در ۴۰ سال گذشته قرار دادن توسعه در مقابل محیط زیست بو گفت: تالاب گاوخونی نیز به بهای توسعه کشاورزی و صنعت اصفهان خشکانده شد.

به گزارش ایمنا، عیسی کلانتری بعد از ظهر شنبه در مراسم روز جهانی تالاب ها در بندر خمیر با بیان اینکه علت اصلی شکست سیاست های زیست محیطی در ۴۰ سال گذشته قرار دادن توسعه در مقابل محیط زیست بود اظهار کرد: دولت روحانی مصمم به برقراری ارتباط منطقی بین حفاظت محیط زیست وتوسعه کشور است و با این رویکرد در آینده محیط زیست وضع بهتری خواهد داشت.

وی افزود: یکی از اجزای توسعه پایدار حفظ محیط زیست و حقوق نسل های آینده در این زمینه است که تا کنون با استفاده بی رویه و تخریب محیط زیست حقوق آیندگان را به رسمیت نشناختیم.

کلانتری با بیان اینکه دریاچه ارومیه را خشک کردیم و اکنون با سالی ۲۰ هزار میلیارد ریال می‌خواهیم آن را به توان اکولوژیک گذشته‌اش برگردانیم گفت: تالاب انزلی با مواد آلی و فاضلاب شهری پر شده و از آن فقط یک نیزار باقی مانده است و تالاب گاوخونی نیز به بهای توسعه کشاورزی و صنعت اصفهان خشکانده شد.

احیای تالابها هزاران میلیارد تومان پول نیاز دارد

کلانتری با اشاره به اینکه تالاب هامون را نیز همسایه ها خشکاندند و سیستان و بلوچستان در هر سال ۱۷۰ روز طوفان خاکی دارد ادامه داد: جازموریان با سدسازی خشک شد و فکر کردیم اختصاص حقابه تالاب ها هدر دادن منابع است و اکنون با شرایطی روبرو هستیم که احیای تالاب ها هزاران میلیارد تومان پول می‌ خواهد تا مردم از گرد و غبار محفوظ بمانند.

وی اضافه کرد: شهر شیراز به خاطر شرایط زیست‌ محیطی نامساعد دریاچه بختگان در معرض تهدید گرد و غبار است و اکنون دانشگاه شیراز و دیگر مراجع علمی به فکر احیای آن هستند و از سوی دیگر برای کشت برنج در همین منطقه سدهای سیوند و ملاصدرا ساخته شد که فکر کردیم اینها به نفع ماست اما تهدیدهای زیست محیطی جدیدی رقم زدند.

کلانتری اضافه کرد: مجموعه این شرایط نشان می دهد در مواجهه با محیط زیست عاقلانه رفتار نکرده ایم و این عرصه، قربانی لجبازی ها شده است.

 حفظ و احیای تالاب‌ها، مهار ریز گرد و رفع مشکل آلودگی هوا خواست رییس جمهوری

رییس سازمان حفاظت محیط زیست  چهار خواسته مهم رییس جمهوری از وی را حفظ و احیای تالاب ها، مهار ریزگردها، مدیریت پسماند ها و حل مشکل آلودگی هوای کلانشهرها اعلام کرد و گفت: اگر دریاچه ارومیه در مسیر احیا قرار نمی گرفت پنج میلیون نفر باید از شهرهای ارومیه، تبریز، مراغه و دیگر مناطق مسکونی محدوده دریاچه ارومیه مهاجرت می‌کردند.

وی یاد آور شد: در رویکردهای جدید، سازمان حفاظت محیط زیست ضمن قاطعیت در رعایت قوانین زیست محیطی تنها به دادن جواب منفی به برنامه های توسعه ای بسنده نکرده و راه حل نیز ارائه می دهد.

کلانتری مخالفت با هرگونه صنایع آب بر درون سرزمینی را یکی از موارد سیاست‌های قاطعانه محیط زیست اعلام و اضافه کرد: در زمان امضای کنوانسیون رامسر (حدود ۴۸ سال پیش) میزان آب تجدیدپذیر ایران ۱۳۲ میلیارد مترمکعب بود که اکنون به ۸۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

میزان استفاده ایران از منابع آبی تجدید پذیر ۱۲۰ درصد

وی تصریح کرد: در حالی که کشورها حق دارند فقط از ۴۰ درصد منابع آبی تجدیدپذیر خود استفاده کنند میزان استفاده ایران از این منابع ۱۲۰ درصد بوده و با این شرایط انتظار داریم تالاب‌ها را نگه داریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مصمم هستیم از تمام شعور اجتماعی کشور در حفظ محیط زیست استفاده کنیم که به این منظور تمام دانشگاه های مادر را در برنامه‌های حفظ محیط زیست انسانی و طبیعی به کار گرفته ایم.

وی همچنین خواستار مشارکت فراگیر مردم در فعالیت های زیست محیطی شد و اظهار داشت: به عنوان مثال سه میلیون هکتار تالاب آبی داریم که بدون همکاری مردم قابل نگهداری نیست.

معاون رییس جمهوری مشارکت مردم و شهرداری ها برای پاکیزه نگه داشتن نقاط مختلف را یکی دیگر از خواسته‌های خود اعلام و اضافه کرد: از شهرداری ها درخواست می‌کنیم کنار جاده ها را زباله دان مصالح ساختمانی نکنند.

کلانتری تصریح کرد: گاهی انسان شرم می کند بگوید در کشوری زندگی می کند که ۴۰ سال است انقلاب برای تحول کرده ولی شهر و خیابان های آن پر از زباله است.

وی تاکید کرد: اینها کار آمریکا و دشمن نیست، بلکه خودمان باید تلاش کنیم زباله کمتری تولید کرده و پسماندها را مدیریت کنیم.

لایحه حمایت از محیط‌بانان تا پایان سال تصویب می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود از مجلس شورای اسلامی برای تصویب لایحه های حفاظت از تالابها، هوای پاک و حفاظت از خاک قدردانی و اظهار امیدواری کرد: لایحه حفاظت از محیط‌بانان نیز تا پایان سال تصویب شود.

وی همچنین از تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست برای ثبت بندر خمیر در کنوانسیون رامسر به عنوان نخستین شهر تالابی بین ‌المللی ایران خبر داد.

به گزارش ایمنا، از حدود یکهزار تالاب شناخته شده در ایران، ۸۴ تالاب دارای اهمیت بین المللی هستند و از ۲۲ تالاب بین المللی کنوانسیون رامسر شش تالاب بین المللی و تحت حفاظت محیط زیست شامل جزیره شیدور ، خور خوران ، دهانه رودخانه گز و حرا و دهانه رودخانه های شور ، شیرین و میناب و آذینی در استان هرمزگان واقع شده که نیازمند توجه ویژه برای احیای مجدد و استفاده از ظرفیت های گوناگون آنها در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری است.

کد خبر 366578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.