توسعه روستای مهرگرد جهانی پیگیری شود

سمیرم- معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: فعالیت چشمگیر ساکنان روستای مهرگرد در حوزه صنایع دستی بسیار امیدوار کننده بوده و نشان از علاقه زیاد مردم به این حوزه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، ویدا توحدی در جلسه ثبت ملی روستای مهرگرد با اشاره به پتانسیل بالای گردشگری این شهرستان اظهار کرد: برنامه توسعه روستای مهرگرد باید جهانی پیگیری شود و به سطح ملی آن نباید اکتفا کرد.

وی با اشاره به طبیعت بکر سمیرم و آب و هوای مطبوع آن تصریح کرد: این ویژگی شهرستان امتیازی مثبت برای ثبت ملی روستای مهرگرد به شمار می‌آید.

وی در بازدید میدانی از روستای مهرگرد سمیرم و فعالیت ساکنان آن در حوزه صنایع دستی افزود: فعالیت چشمگیر ساکنان این روستا در این حوضه بسیار امیدوار کننده بوده و نشان از علاقه زیاد مردم به حوزه صنایع دستی است.

توحدی با بیان اینکه برای ثبت ملی و جهانی یک روستا چند شاخص بین المللی وجود دارد که باید همه آن‌ها رعایت شود، خاطرنشان کرد: نخستین شاخص بین‌المللی در این زمینه تولید قابل قبول روستا است.

وی تناسب تعداد کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی نسبت به جمعیت آن را از دیگر موضوعات مورد بررسی دانست و گفت: هر چند نسبت تعداد کارگاه با تعداد جمعیت مهم است، اما تعداد مراکز فروش محصولات تولیدی نیز برای فروش محصولات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

این کارشناس صنایع دستی اضافه کرد: قدمت و تاریخ محصولات و روستاهای مورد نظر برای ثبت ملی و جهانی بسیار اهمیت دارد که البته باید به این موضوع نیز نگاه ویژه‌ای شود.

وی تاکید کرد: برای ثبت جهانی یک روستا که قرار بر ورود گردشگران خارجی در آن گذاشته می‌شود باید به احتیاجات آن‌ها توجه کرد و ساخت و سازها به گونه‌ای باشد که نیاز گردشگران را مرتفع کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به شناخت نداشتن گردشگران از مناطق مختلف روستا افزود: برای آدرس دادن به گردشگران باید تابلوهای راهنما و علایم مشخص کننده کارگاه‌ها و دیگر موضوعات مرتبط به زبان فارسی و انگلیسی نصب شوند.

وی نوآوری و خلاقیت متناسب با نیاز روز را از دیگر موضوعات مهم برای ثبت جهانی عنوان کرد و گفت: حمایت مسئولان شهرستانی یکی دیگر از موضوعاتی است که برای این موضوع مد نظر گرفته می‌شود.

توحدی با اشاره به تاثیرات مثبت این اتفاق برای روستای مهرگرد سمیرم متذکر شد: یکی از موضوعاتی که پس از ثبت این روستا به عنوان روستای ملی صنایع دستی انجام می‌شود مهاجرت معکوس مردم منطقه خواهد بود.

وی با اعلام نظر مثبت خود برای ثبت ملی روستای مهرگرد در این طرح اظهار کرد: تنها موضوعی که در این روستا جای خالی آن احساس می‌شد وجود رنگرزی های خانگی و طبیعی بود که با توجه به گفته‌های فرماندار شهرستان و بخشدار این منطقه این موضوع نیز به زودی رفع خواهد شد.

وی افزود: این موضوع را در جلسه‌ای که در ماه‌های آینده برگزار می‌شود مطرح خواهم کرد و با توجه به نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به نتیجه نهایی خواهیم رسید.

به گزارش ایمنا، روستای مهرگرد واقع در بخش وردشت یکی از فعال‌ترین روستاهای شهرستان سمیرم در حوزه تولیدات صنایع دستی بافتنی مانند گلیم، گبه و جاجیم  است. این روستا در ۳۰ کیلومتری شمال سمیرم و ۱۳۰ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد

.

کد خبر 366557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.