پدافند غیرعامل خنثی کننده تهدید آثار تاریخی و میراث ناملموس است

خوانسار- معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در استان اصفهان ۲۲ هزار اثر تاریخی با ارزش وجود دارد و پدافند غیرعامل می‌تواند تهدیدی که برای آثار تاریخی و فرهنگی وجود دارد را برطرف کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، سید علی صالح درخشان در همایش پدافند غیرعامل شهرستان‌های مرکز و غرب استان با عنوان صیانت از بناهای تاریخی اظهار کرد: پدافند غیر عامل همان دفاع یا حفاظتی است که بدون استفاده از نیروی نظامی از آثار تاریخی انجام می‌شود.

وی افزود: پیشینه پدافند غیر عامل در طول زندگی بشر بوده است منتها در طول تاریخ فراز و فرودهایی داشته است، گاهی انسان به پدافند غیرعامل توجه داشته و گاهی هم غافل بوده است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: برای آثار تاریخی و محیط زیست ایران پدافند غیرعامل را فراموش کردیم که در نتیجه خسارت‌های جبران ناپذیری را به محیط زیست و آثار تاریخی وارد کرده‌ایم.

امروزه داشتن یک خانه تاریخی افتخار است

وی خاطرنشان کرد: زمانی اگر یک نفر خانه تاریخی با سبک ملی داشت نگران بود، اما امروزه یک افتخار است و در سال‌های آینده خانه‌های تاریخی حکم گنج را پیدا می‌کند و نایاب خواهد شد.

درخشان با بیان اینکه امروزه ارزش خانه‌های تاریخی را درک کرده‌ایم گفت: ما ملتی دارای پیشینه بزرگ و تاریخی هستیم، الگوی ملی و دینی ما مثال زدنی و بی‌نظیر است.

نمای شهر خوانسار همانند یک تابلوی نقاشی نفیس است

وی تصریح کرد: هر نقطه از این سرزمین پاک که قدم بگذاریم ناگفته‌هایی دارد، شهر تاریخی خوانسار مهد تمدن است و نمای این شهر از لحاظ غنای تاریخی و فرهنگی  همانند اثر مینیاتور و تابلوی نقاشی است و در حوزه گردشگری نیز جاذبه‌های عظیمی دارد.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: برای حفاظت  آثار تاریخی به مدیریت شهری نیاز است تا با تمام وجود آن را لمس و حفظ کند، اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم و خاکریز یک نظام که رای مردم را می‌گیرند باید با تمام وجود از آثار تاریخی محافظت کنند.

۲۲ هزار اثر تاریخی در استان

درخشان اضافه کرد: در استان اصفهان ۲۲ هزار اثر تاریخی با ارزش وجود دارد که برای نگهداری این آثار تاریخی لشکر عظیم نیاز است، اما پدافند غیرعامل می‌تواند تهدیدی را که برای آثار تاریخی و فرهنگی وجود دارد برطرف کند.

وی تصریح کرد: آثار ناملموس ما جز آثار تاریخی هستند، آداب و رسوم، آیین‌های مذهبی، ملی، اعیاد و شادی جزء آثار ناملموس است که باید حفظ شود.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: انسان باید همواره برای حفظ هر چیزی واهمه داشته باشد، آیا کسی خشک شدن زاینده رود را فکر می‌کرد؟ اما خشک شد، برای این که ما آگاه نبودیم؛ در زمینه آثار تاریخی، فرهنگی و ناملموس هم همینطور اگر حفاظت نکنیم نابود می‌شود.

بازگشت فرهنگ هزاران سال طول می‌کشد

وی تصریح کرد: برگشت فرهنگ غیر ممکن است و یا صدها و یا هزاران سال ممکن است طول بکشد به همین خاطر باید برای حفاظت از داشته‌های فرهنگی تمام آحاد جامعه به میدان بیایند.

درخشان گفت: آلبوم بزرگی از سنگ نگاره‌ها در شهرستان گلپایگان و خوانسار است، اینها جزء آثار ملی است و در مسأله ملی باید غرور وجود داشته باشد، یعنی اداره اوقاف هم باید دغدغه حفظ یک اثر تاریخی را داشته باشد، محیط زیست همان طور که یک گونه گیاهی را حفظ می‌کند باید یک اثر تاریخی را هم حفظ کند.

وی با بیان این‌که باید از داشته‌های خود همانند جانمان محافظت کنیم خاطرنشان کرد: در بسیاری از استان‌ها به ویژه استان اصفهان امکان توسعه وجود ندارد، شاید در تمام زمینه‌ها رشد داشته‌ایم، اما این رشد نه تنها موجب توسعه توازن نبوده بلکه کلا اشتباه بوده است.

صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت سبز و پاک

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان این‌که صنعت گردشگری یک صنعت پاک و سبز و بی بدیل است تصریح کرد: حتی در رقابت سالم و سازنده با دنیا ما باید برای حفاظت آثار تاریخی تلاش کنیم.

وی افزود: با یک برنامه ریزی مدون در بین ۱۰ کشور برتر دنیا رتبه ما پایین نخواهد بود. در دنیا نظیر چهل ستون، عالی قاپو و باغ فین وجود ندار. توریست‌های خارجی به خصوص کشورهای پیشرفته به دنبال چای سنتی، غذای سنتی و قصه‌های فرهنگی جامعه ایرانی هستند.

درخشان با بیان اینکه در کشورهای دنیا پدافند غیرعامل در اولویت است گفت: در پدافند غیر عامل با کمترین هزینه و بدون استفاده از نیروی نظامی و قهری می‌توانیم از آثار تاریخی و فرهنگی کشورمان حفاظت کنیم.

کد خبر 366216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.