عوارض حمل بار از ابتدای ۹۸ اعمال می‌شود

با تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان دفاتر پزشکان، مهندسان، وکلا، روزنامه‌ها و اسناد رسمی از افزایش ۵۰ درصدی پرداخت عوارض کسب و پیشه پیشنهادی شهرداری معاف و خودروهای سنگین در سطح شهر ملزم به پرداخت عوارض حمل بار شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لایحه پیشنهاد افزایش عوارض کسب و پیشه، تعرفه جدید برای مشاغل فاقد تعرفه و برقراری عوارض برای بانک‌ها و موسسات مالی ، در شصت و پنجمین نشست علنی شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح شده و با ۱۰ رای موافق به تصویب رسید.

در جریان تصویب این لایحه علاوه بر توجه به وضعیت منطقه‌بندی، میزان افزایش عوارض کسب و پیشه هایپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های دخانیات، پیتزا فروشی‌ها، فروشندگان سوسیس و کالباس و قهوه‌خانه‌ها با نظر کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر تغییر کرد.

طبق این لایحه قرار بود اخذ عوارض از دفاتر پزشکان، مهندسان، وکلا، روزنامه‌ها و اسناد رسمی ۵۰ درد افزایش یابد که با استناد به مفاد بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، منع قانونی بر سر تصویب آن ایجاد شد.

مهدی مزروعی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در توضیح این بخش گفت: تصویب این لایحه به این شکل استمرار یک وضعیت حقوقی مخالف با قانون بوده که در سال ۹۳ ایجاد شده است زیرا اینگونه دفاتر، شغل تجاری قلمداد نشده و اخذ عوارض کسب و پیشه از آنان غیرقانونی است.

وی افزود: شاید تعارض شدید میان میل به کسب درآمد و تمکین به قانون، انتخاب را در این زمینه سخت کند اما از آنجایی که سوگند خورده‌ایم به قانون تمکین کنیم باید این پنج گروه از پرداخت عوارض کسب و پیشه معاف شوند.

نادر آخوندی، مدیر امور درآمد شهرداری اصفهان، در دفاع از رویه شهرداری گفت: اگر قرار است این مصوبه باطل شود، با ورود دستگاه‌های نظارتی انجام می‌شود اما دیوان عدالت اداری مخالفتی در این خصوص نداشته و پیش از این، این مصوبه با طی مراحل قانونی اجرا شده بود.

با آنکه آخوندی ادعای غیرقانونی بودن اخذ عوارض از دفاتر ذکر شده را رد کرد، اما شورای شهر این دفاتر را از افزایش ۵۰ درصدی پرداخت عوارض کسب و پیشه معاف دانست.

همچنین شورای اسلامی شهر اصفهان به این دلیل که در اثر توسعه معبر، به ارزش ملک مالکان افزوده خواهد شد، با لایحه پیشنهادی حذف اعطاء تخفیف نقدی از ارائه تراکم‌های تشویقی در عقب نشینی مالکان از معابر موافقت کرد؛ این لایحه با ۹ رای موافق به تصویب رسید.

استفساریه درخصوص چگونگی محاسبه عوارض احداث ساختمان‌های ورزشی در طبقات مختلف نیز که هفته پیش به صحن شورای شهر آمده بود، پس از بررسی در کمیسیون تلفیق بار دیگر در جلسه علنی شورای شهر مورد بحث قرار گرفت.

بدین ترتیب شورای شهر با ۱۰ رای موافق تصویب کرد که عوارض هر طبقه از ساختمان‌های ورزشی به صورت واحدی جداگانه محاسبه شود زیرا محاسبه عوارض ساختمان به صورت مجموع در یک واحد، باعث افزایش شدید عوارض شده و نتیجه آن در مغایرت با حمایت شهرداری از ورزش همگانی خواهد بود.

در جریان تصویب این استفساریه، محمدرضا برکت شهردار منطقه شش شهرداری اصفهان ادعا کرد: محاسبه عوارض ساختمان‌های ورزشی به این شکل، زمینه بیشتری را برای جذب مشارکت بخش خصوصی در گسترش ورزش همگانی ایجاد خواهد کرد.

لایحه پیشنهاد برقراری عوارض حمل بار، دیگر مصوبه‌ای بود که با ۱۰ رای موافق به تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان رسید.

امیراحمد زندآور، رییس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان در توضیح این لایحه گفت: با این پیش شرط که اختصاص درآمد حاصل از عوارض زیست محیطی صرفا به منظور بهبود و کاهش آلودگی هوا استفاده شده و تمام فرایندهای این لایحه هوشمندسازی شود، کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات موافقت خود را با برقراری عوارض حمل بار اعلام کرده است.

کورش محمدی، رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: خودروهای حمل نخاله ساختمانی و دیگر خودروهایی که با ورود خود به شهر خسارت وارد کرده و باعث آلودگی‌های زیست محیطی، ترافیک و استهلاک می‌شوند باید ملزم به پرداخت عوارض باشند.

وی با اشاره به اینکه می‌توان با ایجاد زیرساخت‌ها از ابتدای سال ۹۸ این طرح را اجرایی کرد، افزود: علاوه بر تشکیل کارگروهی برای فرهنگ‌سازی رانندگان در این خصوص، سازمان مدیریت حمل و نقل بار باید ابتدای اردیبهشت ۹۸ گزارشی از اجرای این لایحه به کمیسیون اجتماعی و محیط زیست اعلام کند.

مجید طهماسبی، رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری اصفهان در این نشست درباره لزوم تصویب این طرح گفت: تنظیم این لایحه با تکیه بر رعایت حداکثری حقوق شهروندی انجام شده و با تصویب آن سعی در تشویق مردم به افزایش سطح استاندارهای خودروها شده است.

وی با اشاره به اینکه رانندگانی که سیستم خودرو خود را بر استاندارها منطبق کنند عوارض پرداخت نخواهند کرد، افزود: ده هزار کامیون و ۳۵ هزار وانت تحت پوشش سازمان مدیریت حمل و نقل بوده و با استفاده از حمل و نقل شهری، محیط زیست شهری را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری اصفهان تصریح کرد: ۷۰ درصد ذرات معلق در هوا مربوط به خودروهای سطح شهر است که ۳۰ درصد از آن‌ها را خودروهای سنگین تشکیل می‌دهند بنابراین با تغییر در سیستم سوخت رسانی این خودروها می‌توان آسیب وارده به شهر را کم کرد.  

کد خبر 365865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.