اصفهان مرکز هنر قلمزنی است

یک هنرمند قلمزن گفت: در حال حاضر بیشترین تعداد کارگاه‌های صنایع دستی اصفهان را کارگاه‌های قلمزنی مس و برنج تشکیل می‌دهد و تعداد شاغلین این رشته نسبت به سایر رشته‌ها بیشتر است.

علی اباذری هنرمند صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: قلمزنی یکی از صنایع دستی قدیمی ایران است که در گروه فلزکاری قرار می‌گیرد. قلمزنی در واقع هنر تزیین و کندن نقش و نگار مختلف روی اشیای فلزی به خصوص مس، طلا، نقره و برنج به کمک قلم و ضربه‌ چکش است.

وی با اشاره به اینکه قدمت هنر قلمزنی به هزاره اول باز می‌گردد، افزود: ترصیع در ظروف در دوره‌ مغول و تیموری، به تقلید از دوره‌ی سلجوقی ادامه پیدا کرد و استفاده از هنر خوشنویسی در قلمزنی افزایش یافت و ظروف زیادی از این گونه ساخته و تزئین شد. در دوره صفوی اما این هنر به اوج خود رسید به خصوص که نقره کوبی بر روی فلزات مرسوم شد و قلمزنی را به اوج خود رساند.

این هنرمند تصریح کرد: اصفهان یکی از مهمترین شهرهای هنری و به نوعی مرکز قلمزنی است و در حال حاضر بیشترین تعداد کارگاه‌های صنایع دستی اصفهان را کارگاه‌های قلمزنی مس و برنج تشکیل می‌دهد و تعداد شاغلین این رشته نسبت به سایر رشته‌ها بیشتر است علاوه بر قلمزنی رشته‌های دیگر هنری هستند که اصفهان را به پایتخت فرهنگ و هنر تبدیل کرده است و این باعث خوشنودی ما هنرمندان است.

اباذری با بیان اینکه برای قلمزنی باید در اولین مرحله پشت سطحی که قرار است قلمزنی کنیم را با قیر بپوشانیم، گفت: استفاده از قیر موجب می‌شود که ظرف طی مراحل قلمزنی بر اثر ضربات چکش و فشار قلم تاب برنداشته و از ایجاد سر و صدای زیاد جلوگیری شود. پس از سرد شدن ظرف با کشیدن دوغاب سفیدی محل مورد قلمزنی را جهت طراحی آماده می‌کنند.

کد خبر 365781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.