۴۴۶ مراقب سلامت برای ۸۰۰ هزار دانش‌آموز!

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش وپرورش اصفهان گفت: در حال حاضر برای ۸۰۰ هزار دانش آموز در سطح استان اصفهان تنها ۴۴۶ مراقب سلامت فعالیت دارد که در این زمینه با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کودکان سرمایه‌های اصلی جوامع بوده و پرورش آن‌ها از اهداف اصلی برنامه‌های توسعه اجتماعی، اقتصادی است. برای دستیابی به اهداف توسعه باید تأمین بالاترین سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان به عنوان ضرورت و اولویت برنامه‌های توسعه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

 بعد از خانواده، مدرسه مهم‌ترین نقش را در تامین سلامت کودک دارد و از این رو باید حقوق دانش آموزان در مدارس برای تامین همه نیازهای بهداشتی تامین شود و مسئولان ذی ربط باید به این امر توجه ویژه داشته باشند.

باید توجه داشت که سطح بهداشت و سلامت دانش آموزان بر روی یادگیری آنها تاثیر مستقیم داشته و باید وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت ودرمان نسبت به این امر توجه بیشتری داشته باشند چرا که مراقبت از سلامت دانش‌آموزان می‌تواند از عوارض اجتماعی و آسیب‌رساننده به این قشر پیشگیری کند.

معرفی ۲۰۲ دانش آموز به مراکز بهزیستی

محسن الماسی، رییس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی استان اصفهان در این ارتباط اجرای طرح سنجش سلامت در مدارس استثنایی را مختص دوران پیش دبستانی و دبستان می‌داند و به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ۵۹ پایگاه سنجش در سطح استان در این زمینه فعالیت دارند،۹۱ هزار و ۴۴۲ نفر در این طرح شرکت کردند که از این تعداد ۵۸ هزار و ۸۱۲ نوآموز پایه اول و ۳۱ هزار و ۷۶۳ نفر نوآموز پیش دبستانی بودند.

وی با بیان اینکه از این تعداد، ۲۰۲ نفر به لحاظ سنی آمادگی ورود به مدرسه را نداشتند و به مراکز بهزیستی معرفی شدند، می‌افزاید: همچنین ۵۱۱ دانش آموز به مدارس استثنایی معرفی شدند.

رییس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی استان اصفهان با بیان اینکه شنوایی ۷۱۹ نفر از افرادی که مورد سنجش سلامت قرار گرفتند دچار اشکال بود، ادامه می‌دهد: ۶۲ نفر از  این افراد دارای مشکل شنوایی یک طرفه بودند و ۱۴۳ نوآموز با استفاده از سمعک یا پروتز کاشت حلزون و معلم تلفیقی توانستند در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند؛ همچنین برای ۲۷ دانش‌آموز کاشت حلزون انجام شد که به دلیل ناشنوایی عمیق این دانش‌آموزان به مدارس استثنایی معرفی شدند.

وی با بیان  اینکه در طرح سنجش امسال یک هزار و ۵۵۰  نوآموز نیازمند استفاده از عینک شناسایی شد، می‌گوید: بسیاری از خانواده‌ها از ضعف بینایی فرزندان خود اطلاعی نداشتند که بر این اساس ۵۶ نوآموز نیمه بینا شناسایی شد و با استفاده از معلم تلفیقی و کتاب درشت خط به مدارس عادی راه یافتند.

شناسایی۲۱ دانش آموز برای آموزش با خط بریل

الماسی اضافه می‌کند: ۲۱ نو آموز به علت ضعف شدید بینایی نیاز به آموزش با خط بریل در مدارس استثنایی را داشتند که این نوآموزان به این مدارس معرفی شده و تعداد ۱۱۰ دانش آموز جسمی و حرکتی برای استفاده از آموزش‌های تلفیقی به مدارس عادی راه پیدا کردند تا با استفاده از وسایل کمکی در این مدارس با مشکلات کمتری به تحصیل مشغول شوند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین ۷۲ نوآموز دارای مشکلات جسمی بودند که این دانش‌آموزان به دلیل شدت معلولیت در مدارس سازمان‌دهی شدند و ۷۹ نفر دانش‌آموز مشکوک به اتیسم هم شناسایی شدند و از این تعداد برای ۳۱ نفر تشخیص قطعی اتیسم داده شد و این دانش آموزان متناسب با وضعیت هوشی و رفتارشان به مدارس عادی اوتیسم برای تحصیل معرفی شدند.

رییس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی استان اصفهان اجرای طرح سنجش سلامت در مدارس را ضروری عنوان می‌کند و می‌گوید: اجرای این طرح مداخله بهنگام برای درمان بیماری‌های دانش آموزان را نیز به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه با همکاری معاونت  بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سنجش سلامت دانش آموزان  اتباع را نیز در دستور کار داریم، ادامه می‌دهد: با اجرای این طرح از بروز برخی بیماری‌های واگیردار جلوگیری شده است.

اصفهان ۶۰۰ مراقب سلامت کم دارد

همچنین حسین عباسیان، رییس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان درباره ارائه آموزش‌های خاص به دانش‌آموزان در بخش بهداشت مدارس می‌گوید: این آموزش‌ها با  همکاری مرکز بهداشت و جمعیت هلال احمر به دانش آموزان ارایه می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت مربیان بهداشت در مدارس استان اصفهان اظهار می‌کند: در مدارس ۴۴۶ نفر مراقبت سلامت  فعال هستند و بر اساس تعداد دانش آموزی فعلی  با کمبود ۶۰۰ مراقب سلامت رو به رو هستیم.

رییس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان ادامه می‌دهد: به ازای هر ۱۵۰ دانش آموز یک روز مراقب سلامت به مدرسه تعلق می‌گیرد و هر مراقب سلامتی باید ۷۵۰ دانش آموز را پوشش دهد؛ برای ۸۰۰ هزار دانش آموز استان نیازمند هزار و ۳۰ نفر مراقب سلامت هستیم که با وجود ۴۴۶ نفر با ۶۰۰ نفر کمبود رو به رو هستیم.

وی با بیان اینکه در مدارس روستایی نبود مراقب سلامت با به کارگیری بهورزان مراکز بهداشتی جبران می‌کنیم، می‌افزاید: در مدارس شهری اولویت اول با مدارس ابتدایی است، اگر مراقب سلامت وجود داشته باشد فعالیت این مراقبان در مدارس ابتدایی برنامه ریزی می‌شود و سپس نیروهای مازاد در مدارس متوسطه اول و بعد در مدارس متوسطه دوم کار می‌کنند و هر دفته یکبار با مراجعه به مدارس مسائل بهداشتی را به دانش آموزان گوشزد می‌کنند.

عباسیان با اشاره به اینکه آموزش بهداشت درمدارس برای دانش آموزان در کاهش بیماری‌های آنها بسیار مؤثر است، اظهار می‌کند: وقتی که در مدارس در مورد بیماری‌های پدی کلوس، شپش و دیابت آموزش و غربالگری انجام می‌شود درصد مبتلایان پایین می‌آید. همچنین آموزش تغذیه سالم و کاهش کم تحرکی  در حوزه مسائل بهداشتی دانش آموزان و کاهش بیماری‌ها بسیار مهم است.

وی درباره راه‌اندازی اتاق‌های بهداشت در مدارس اضافه می‌کند: در همه مدارس استان یک جعبه کمک‌های اولیه و وسایل بهداشتی با توجه به فضای مدارس وجود دارد؛ همچنین اتاق‌های بهداشت مجهز به تخت پاراوان و وسایل بهداشتی در مدارسی که از فضای کافی برخوردار هستند نیز راه اندازی شده است.

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش وپرورش اصفهان ادامه می‌دهد: در سال ۹۶ حدود ۴۰۰ مدرسه در سطح استان مجهز به تخت و پاراوان و اتاق‌های بهداشتی راه‌اندازی شده است، همچنین امسال و سال گذشته به تعدادی از مدارس فشارسنج برای استفاده دانش‌آموزان داده شد.

کد خبر 365723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.