گنبد مسجد شیخ لطف الله در معرض خطر نفوذ باران

رویه گنبد مسجد شیخ لطف الله، که به دلیل مرمت کاشی‌کاری ها برداشته شده، در هفته های اخیر در معرض بارندگی قرار گرفته و آب به داخل آن نفوذ کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرمت مسجد شیخ لطف الله، از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و قرار است این پروژه در مدت دو سال به اتمام برسد. رویه گنبد این مسجد تاریخی، در جریان مرمت کاشی کاری ها برداشته شده و بدون هیچگونه تمهیداتی در مقابل نفوذ باران در بارندگی‌های اخیر، از آن محافظت نشده است.

مسجد شیخ‌لطف‌الله در ضلع شرقی میدان نقش جهان قراردارد و سال بنای آن ۱۰۱۲ هجری قمری و سال پایان آن بنا بر کتیبه درون محراب ۱۰۲۸ بوده است. این بنا که یکی از شناخته شده ترین بناها در مجموعه تاریخی میدان نقش جهان است در دوره صفوی توسط استاد محمدرضا اصفهانی از معماران بنام آن دوره ساخته شده ‌است.

مسجد شیخ لطف الله به فرمان شاه عباس اول در مدت ۱۶ سال بنا شده است. این بنای تاریخی در مقابل عمارت عالی قاپو قرار دارد و سالانه گردشگران زیادی را جذب می‌کند. گنبد این مسجد به صورت دو پوسته اجرا شده‌ است. در گنبدهای دو پوسته، پوسته زیرین معمولاً باربر و پوسته روئین برای نماسازی و مقابله با عوامل جوی است.

با توجه به اینکه بخشی از  شکوه میدان نقش جهان وابسته به این بنا است، لازم است مدیریت پایگاه ثبت جهانی میدان نقش جهان، در مورد نحوه انتخاب پیمانکاران این بنا و دیگر بناهای تاریخی این مجموعه دقت عمل بیشتری به خرج داده و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از بروز خطرات احتمالی از جمله نفوذ باران در این بناهای با ارزش جهانی را به کار گیرد.

کد خبر 365705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.