ارائه بسته حمایتی دولت و ورود سکه به کانال ۴ میلیون تومان

شهر، استان اصفهان و کشور در هفته ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود اما ارائه بسته حمایتی دولت به مشمولان بیمه تامین اجتماعی با حقوق کمتر از سه میلیون تومان و عبور سکه از مرز چهار میلیون تومان بیشترین توجه را به خود جلب کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دولت در آبان ماه سال جاری با تنظیم آیین‌نامه‌ای دستگاه‌ها را موظف کرد در فاصله های زمانی مختلف و به نوبت به گروه ها و قشرهای مختلف مردم بسته‌های حمایتی ارائه دهد. این بسته ها به منظور ایجاد رونق اقتصادی و کاهش فاصله بین حداقل دستمزد و معیشت دهک‌های پایین و کم درآمد جامعه با سایر اقشار کلید خورد.

در مرحله اخیر ارائه بسته که از ابتدای این هفته آغاز شد، مخاطبان قشری از جامعه بودند که حقوقشان کمتر از سه میلیون تومان و همگی بیمه تامین اجتماعی بودند.

به گفته معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ دولت از پنج شنبه اول آذرماه تحویل بسته حمایتی به بازنشستگان کشوری و لشکری و صندوق فولاد با دریافتی کمتر از سه میلیون تومان را آغاز کرده و این بسته به صورت نقدی به حسابشان واریز می‌شود. گروه چهارم شامل کارگران، رانندگان و اقشار و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است و در آخر، اقشار با درآمد کمتر از سه میلیون تومان که جزء هیچکدام از گروه‌های فوق نیستند این بسته‌های حمایتی را دریافت خواهند کرد. اگر اقشاری باشند که درآمد کمتر از سه میلیون تومان دارند اما پس از مرحله آخر، تحت پوشش قرار نگرفته باشند می‌توانند به کمیته امداد و سازمان بهزیستی مراجعه و در آنجا فرمی را تکمیل کنند.

در هفته اخیر، سکه نیز بیکار ننشست و تا جایی که می توانست به روند صعودی خود ادامه داد به طوری که از مرز چهار میلیون تومان عبور کرد و در این کانال ماند. این رخداد بر بسیاری از امور اقتصادی و معیشتی مردم تاثیر گذار بود.

دیگر خبرهای اقتصادی هفته گذشته به شرح زیر است؛

**  پرداخت تسهیلات بانکی باضمانت زنجیره‌ای به متقاضیان مسکن روستایی در جلسه هماهنگی بانک‌های عامل و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان که با هدف تسریع در جذب تسهیلات مسکن روستایی و باضمانت سفته زنجیره ای در محل استانداری اصفهان برگزار شد، به تصویب رسید.

**رییس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس آمارهای معاونت ‌مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، اصفهان جزء رتبه‌های برتر کشور در رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ‌است، در گفت‌وگو با ایمنا اعلام کرد که در ساختمان‌های تازه تاسیس اصفهان حدود ۴۰ درصد از مقررات ملی ساختمان رعایت می‌شود. بر اساس آمار معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در یکی دو سال اخیر وضعیت اجرای مقررات ملی ساختمان بهبود یافته و استان اصفهان در این زمینه از جمله رتبه‌های برتر کشور و پیشتاز در رعایت مقررات ملی است.

** " ۷۰ درصد واحدهای صنعتی اصفهان به تصفیه‌خانه مدرن مجهز شد"؛ مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با اعلام این خبر، افزود: رسالت ما علاوه بر توسعه اقتصاد و ایجاد اشتغال، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان یکی از شاخصه‌های ملی و صنعتی است .استان اصفهان با دارا بودن ۹ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی  و ۷۰ شهرک صنعتی دایر و هشت شهرک صنعتی خصوصی با مساحتی حدود ۱۲ هزار هکتار یکی از کلانشهرهای رتبه یک صنعتی در کشور است. شرکت شهرک‌های صنعتی با احداث ۱۲ تصفیه‌خانه حدود ۷۰ درصد واحدهای صنعتی را به تصفیه‌خانه مدرن مجهز کرد و اداره کل محیط زیست هم این واحدها را به صورت آنلاین بررسی و پایش می کند که پساب تولیدی را بازچرخانی کنیم.

** مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور، از آغاز عملیات اجرایی احداث زیرساخت شهرک گلخانه‌ای قورتان به مساحت ۶۳٫۵ هکتار خبر داد و گفت که با توجه به شرایط بحرانی آب در شرق شهرستان اصفهان، شهرک گلخانه‌ای قورتان با هدف کشت هیدروپونیک سبزی و صیفی طراحی و عملیات اجرایی زیرساخت آن با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال آغاز شد.

** " برای نخستین بار در کشور؛ تولید سیمان از لجن‌های نفتی پالایشگاه اصفهان کلید خورد"؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از رونمایی طرح استفاده از لجن‌های نفتی برای تولید سیمان برای نخستین بار در کشور خبر داد.

** وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که تا اواسط بهار سال ۹۸ و یا در نهایت پایان این فصل، ۷۰۰ کیلومتر به ظرفیت بزرگراهی کشور افزوده می‌شود. اتصالات ریلی در مسیر برون مرزی و دو استان کشور در چهلمین سال پیروی انقلاب نیز در زمره پروژه‌های تاثیرگذار برای ترانزیت کالا و حمل و نقل است که امسال به بهره‌برداری می رسد.

** معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، از پیاده‌سازی سامانه تله‌متری و کنترل از راه دور در تاسیسات ۲۸۸ شهر کشور خبر داد و گفت کهمطالعه سیستم هوشمند با ایجاد یک موتور هیدرولیکی در شهر مشهد به‌عنوان پایلوت آغاز شده و به‌محض جمع‌بندی در دیگر نقاط کشور اجرایی خواهد شد. همچنین حمیدرضا کشفی به تدوین طرح جامع اسکادای آب و فاضلاب کشور اشاره و اظهار کرد که دستورالعمل‌های مورد نیاز برای استقرار سیستم اسکادا در طرح‌های توسعه جدید، کالیبراسیون تجهیزات اندازه‌گیری و ابزار دقیق، تهیه و نیروهای انسانی و تخصص‌های مورد نیاز برای بهره‌برداری از این سیستم تعیین شده است.

** رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه در ایران اکنون ظرفیت زیستی ۰.۸۴ هکتار و رد پای اکولوژیک ۲.۸۴ هکتار در سال است، اظهار کرد که این آمار یعنی ما سه برابر منابعی که در اختیار داریم را سالیانه داریم از بین می‌بریم و این نشان دهنده حرکت ما به سمت ناپایداری اکوسیستم در کشور است. ردپای اکولوژیک سرانه‌ای از منابع طبیعی است که بشر مصرف می‌کند و اکنون در دنیا رد پای اکولوژیک به ازای هر نفر ۲.۶ هکتار در سال است؛ به این معنا که هر نفر در سال ۲.۶ هکتار از منابع زیستی کره زمین را نابود می‌کند.

** مدیر امور برق مرکز شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت که در آغاز چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، ۴۸۹ پروژه بزرگ و کوچک برق رسانی با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان در مرکز شهر اصفهان گشایش و بهره‌برداری از آن‌ها آغاز خواهد شد.

** نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران به نادرست بودن آمار صادرات کشور اشاره کرد و گفت "بالغ بر ۶۰ درصد آنچه اعلام می‌شود وجود خارجی ندارد."

** رییس انجمن صنفی کشتارگاه صنعتی مرغ استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا اعلام کرد که تا ۱۰ درصد تلفات در مرغداری های کشور تقریبا طبیعی و قابل پیش بینی است، اما تلفات بیش از این مقدار منجر به افزایش قیمت تمام شده مرغ می شود. بد بودن شرایط آب وهوایی اصفهان برای مرغداری‌ها باعث می شود که غالبا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تلفات وجود داشته باشد البته این تلفات در برخی موارد تا ۶۰ درصد و حتی بیشتر از آن نیز اتفاق افتاده است.

** وزیر نفت روز یکشنبه هفته ای که گذشت اعلام کرد که مجوز مرحله سوم عرضه نفت‌ خام از شورای‌عالی اقتصادی سران سه قوه گرفته شده است و مقداری از آن در همین هفته عرضه می‌شود.

** مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اعلام کرد که از سال ۹۲ تا کنون ۱۹ پروژه در بخش فاضلاب با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۱۱۹ میلیارد تومانی بخش خصوصی در استان اصفهان عملیاتی شده است.

** مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت تاکید کرد که ممنوعیت واردات پوشاک، کفش و سایرکالاهای نهایی‌ شده حوزه صنایع نساجی و پوشاک که درشرایط حاضر ضرورتی به واردات آنها وجود ندارد، به قوت خودباقی است.

** مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه درصدد هستیم معوقات اول فروردین تا پایان آبان ماه امسال بازنشستگان این شرکت را در شش ماه نخست سال آینده پرداخت کنیم، گفت که قرار است برای اولین‌بار به صورت پایلوت تا پایان سال، سامانه ۱۱۸ به زبان‌های عربی و انگلیسی راه اندازی شود تا امکان ارائه خدمت به گردشگران نیز وجود داشته باشد.

** نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس در تلفیق بودجه ۹۸ مجلس، از تغییر رویه توزیع قیر در کشور با توجه به مصوبه امروز تلفیق خبر داد و گفت که توزیع قیر در کشور استانی می‌شود.

** بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم سال منتهی به دی‌ماه ۹۷ به ۲۰.۶ درصد رسید، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به ۳۹.۶ درصد رسید.

** اعضای شورای‌عالی کار با افزایش حق مسکن کارگران موافقت کردند. حق مسکن کارگران بیش از ۴۰ هزار تومان بود که در جلسه امروز با افزایش ۶۰ هزار تومانی آن موافقت شد و در صورتی که این مصوبه به تصویب هیئت‌وزیران برسد لازم الاجرا خواهد بود.

** مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از آغاز ثبت نام مرحله دوم وام ضروری بازنشستگان و موظفین این صندوق از ابتدای بهمن ماه به مدت یک ماه خبر داد.

** معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: ایران دومین تولیدکننده و پرورش‌دهنده شترمرغ پس از آفریقای جنوبی در جهان است. صنعت پرورش شترمرغ  یکی از دستاوردهای کشور پس از انقلاب اسلامی است، حدود شش تا هفت هزار قطعه شترمرغ در کشور داریم که ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار قطعه شترمرغ پرواری در سال تولید میکنند.

** وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افتتاح "پارک اقتصاد دیجیتال" در دهه فجر خبر داد و گفت: این پارک، یکی از سه اقدام مهم انجام گرفته توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رونق کسب و کارهای فضا پایه است.

** سخنگوی کمیسیون تلفیق در تشریح مصوبات این کمیسیون در مورد لایحه بودجه ۹۸، گفت که شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به شهرداری‌ها با تأیید وزارت کشور می‌توانند ۸۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به صورت ریال و با تضمین خودشان منتشر کنند.

** مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از خرید و ذخیره سازی ۴۰ هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار میوه شب عید خبر داد.

** مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی در جریان بازدید وزیر نفت و هیئت همراه از این فاز اعلام کرد که فاز ۱۳ پارس جنوبی تا پایان بهمن‌ماه امسال به ظرفیت کامل می‌رسد.

کد خبر 365540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.