از بیماری کبد چرب چه می‌دانیم

زبان سفیدرنگ، دردهای ناحیه مرکزی شکم، خارش و سوزش چشم‌ها، سیاهی دور چشم و تعریق بیش از حد در کنار هم می‌توانند علائم بیماری کبد چرب باشند.

به گزارش ایمنا، یکی از عضوهای بزرگ بدن و تنها عضوی که قابلیت پاکسازی و ترمیم خود را دارد، کبد است.  این عضو ۱۰۰ گرمی تمام موادغذایی و نوشیدنی‌های مصرفی بدن را بررسی و تصفیه می‌کند، پس از آن مواد مضر موجود در آن‌ها را تصفیه و مواد مفید را به دیگر سیستم‌های بدن می‌فرستد.

 سوخت و ساز، شکستن و ذخیره‌سازی چربی‌ها بر عهده کبد است؛ خود این عضو به طور طبیعی دارای پنج گرم چربی است که افزایش این میزان به پنج تا ۱۰ درصد از کل وزن کبد سبب ایجاد بیماری کبد چرب می‌شود. این بیماری که امروزه در جامعه شایع شده است یکی از عوامل تخریب بدن است ولی بدن هیچ گونه علامت بارزی نسبت به وجود این بیماری در خود بروز نمی‌دهد و در صورت ادامه روند بیماری، چربی کبد تبدیل به التهاب کبدی و در مرحله پیشرفته‌تر سبب بروز سیروز کبدی می‌شود.

بنابراین لازم است تمامی عواملی را که سبب ایجاد چربی در کبد می‌شود، بشناسیم و تا حد امکان از ایجاد آن در بدن جلوگیری کنیم. از طرفی آشنایی با علائم کبد چرب باعث می‌شود که حداقل از پیشرفت و تبدیل آن به یک بیماری غیر قابل بازگشت پیشگیری شود.

عوامل ایجاد کبد چرب

هرگونه عاملی که سبب تغییر در سوخت و ساز بدن می‌شود، می‌تواند عاملی برای ایجاد کبد چرب باشد. از جمله این عوامل می‌توان به گرسنگی طولانی‌مدت، سوتغذیه، کاهش وزن ناگهانی، مصرف بی‌رویه داروهای کورتون‌دار و ضدتشنج، مصرف بیش از حد هورمون‌ها، بدغذایی، دیابت، مصرف مشروبات الکلی، چاقی و اختلال در چربی‌های خون، مصرف مواد غذایی چرب، اضافه وزن، نداشتن تحرک مفید، مصرف فست‌فود، استرس درونی و نهفته، رژیم غذایی نامناسب و به طور کلی سبک نادرست زندگی در سنین مختلف سبب ابتلا به بیماری کبد چرب می‌شود.

علائم ابتلا به بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب معمولا با علامت خاصی خود را نشان نمی‌دهد و تنها به کمک برخی آزمایشات و سونوگرافی تشخیص داده می‌شود ولی وجود برخی نشانه‌ها می‌تواند بیانگر نیاز فرد به انجام این آزمایشات باشد. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به احساس درد و ناراحتی در بخش مرکزی شکم، احساس خستگی، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی، کاهش وزن، گیجی و سردرگمی، عدم تمرکز، زرد شدن سفیدی چشم‌ها، احساس خارش دائمی در بدن، آب آوردن شکم، حالت تهوع، خونریزی سریع از زخم‌های باز، تعریق زیاد، سوزش چشم‌ها و سیاهی دور چشم اشاره کرد.

البته وجود این علائم به طور ۱۰۰ درصدی تعیین کننده وجود بیماری کبد چرب نیست ولی هر یک دلیل محکمی برای مراجعه به پزشک، انجام آزمایشات دوره‌ای و اطمینان از وجود یا نبود این مشکل در بدن است، بنابراین لازم است در صورت وجود هر یک از آن‌ها حتما به پزشک مراجعه کرد.

کد خبر 365289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.