تولید سیمان از لجن‌های نفتی پالایشگاه اصفهان کلید خورد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از رونمایی طرح استفاده از لجن‌های نفتی برای تولید سیمان برای نخستین بار در کشور خبر داد.

سید رحمان دانیالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه خاک‌های آلوده و ضایعات نفتی برجامانده از حدود ۴۰ سال پیش در اطراف پالایشگاه معضلی لاینحل قلمداد می‌شد، اظهار کرد: یک طرح پژوهشی دوساله از سوی اساتید دانشگاه پیام نور اصفهان برای بازیابی ضایغات نفتی ارائه شد، پس از دوسال تحقیقات، اجرای این طرح به صورت پایلوت اثربخش بود

وی ادامه داد: در نتیجه این طرح پژوهشی از ضایعات نفتی به عنوان خوراک اولیه تولید سیمان استفاده می شود که در صرفه جویی انرژی اثرگذار است و همچنین  اطراف پالایشگاه با اجرای این طرح تقریبا پاکسازی شده است.

به گزارش ایمنا، طرح فناوری کاربرد لجن‌های نفتی در فرآیند تولید سیمان پس از دوسال پژوهش برای اولین بار سال ۹۶  به صورت پایلوت در پالایشگاه اصفهان و با همکاری دانشگاه پیام نور و تحت نظارت مستقیم اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اجرا شد و امسال با دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذی ربط و همزمان با هفته هوای پاک در مقیاس صنعتی و با  ظرفیت سالانه ۵۰۰ تن در  کارخانه سیمان اردستان اجرایی می شود. حفظ محیط زیست و کاهش هزینه‌های تولید از اهداف اساسی اجرای این است.

کد خبر 365203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.