۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
نخ دندان‌های سرطانی!

نخ دندان یک نخ چند رشته‌ای از جنس نایلون است که برای خارج کردن مواد غذایی باقیمانده در سطوح مجاور دندان‌ها به کار می‌رود؛ اما برخی از نخ دندان‌ها از مواد شیمیایی سمی ساخته می‌شوند و خطر ابتلا به بعضی سرطان‌ها را افزایش می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استفاده از نخ دندان برای خارج کردن باقیمانده غذا از لای دندان‌ها یکی از کارهایی است که افراد آن را به طور روزمره انجام می‌دهند. اما بررسی‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که این افراد در اثر به کاربردن برخی نخ دندان‌ها، به طور بالقوه در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار می‌گیرند.

جالب است بدانید که انسان‌ها از طریق آب آلوده و گرد و غبار در معرض مواد شیمیایی سمی می گیرند و به گفته آژانس محفاظت از محیط زیست (EPA)، این مواد شیمیایی ساخته دست بشر در بدن افراد ذخیره می شود و قابل شکسته شدن نیست.

قرار گرفتن افراد به صورت منظم در معرض مواد پلی فلورو آلکیل (PFAS) که به صورت گسترده در بسته بندی‌های موادغذایی استفاده می‌شود، باعث شده تا برخی محققان تاثیر اینگونه مواد شیمیایی را بر سلامت انسان‌ها بررسی کنند.

نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است که این مواد با ایجاد خطر کلسترول بالا، سرطان بیضه، سرطان کلیه و سرطان تیروئید مرتبط هستند. به منظور انجام این مطالعه، محققان ۱۷۸ شرکت کننده زن میانسال را که نیمی از آن‌ها نژاد آفریقایی- آمریکایی داشتند مورد بررسی قرار دادند.

دانشمندان موسسه سلامت "برکلی" در کالیفرنیا نمونه خون این افراد را به منظور بررسی سطح ۱۱ نوع ماده شیمیایی PFAS (پرفلوئورو آلکیلیت) در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ ارزیابی کردند. آن‌ها از هر یک از شرکت کنندگان در مورد قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی و همچنین مصرف غذاها، استفاده از نخ دندان و به کار بردن مبلمان‌ها و فرش‌های مقاوم در برابر لکه سوال کردند. 

مواد سمی PFAS در تولید پارچه های ضد لک، ضد آب و حتی بسته بندی مواد غذایی به کار می‌روند. محققان از این افراد در مورد محل زندگی و آلودگی آب آن‌ها با مواد PFAS پرسش‌هایی کردند. بررسی‌های وسیع محققان نشان داد که این مواد سمی به میزان زیاد در برخی از نخ دندان‌ها استفاده می‌شود. آن‌ها به منظور پی بردن به این موضوع که آیا ماده "فلورین" (این ترکیب از وجود مواد سمی PFAS خبر می‌دهد ) در نخ دندان‌ها وجود دارد یا خیر، ۱۸ مورد از آن‌ها را آزمایش کردند.

یافته‌های جدید نشان داد در خون افرادی که از نخ دندان‌های برند مخصوص "Glide floss" استفاده می‌کنند، مقادیر بالایی از ماده PFAS وجود دارد. بررسی‌های دیگر حاکی است که در خون زنان آفریقایی- آسیایی که به صورت منظم از غذاهای آماده با بسته بندی مقوایی استفاده می‌کنند نیز مقدار زیاد ماده PFAS وجود دارد.

برای افرادی که در مناطقی با آب‌های آلوده به این ماده سمی زندگی می‌کردند و یا افرادی که در منزل خود از فرش‌ها و مبلمان ضد لک استفاده می‌کردند نتایج مشابهی به دست آمد.

کد خبر 365069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.