فعالیت‌های انسانی قلمرو عقاب‌ها را نابود کرد

رییس گروه پرندگان سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین " برنامه عمل " برای حفاظت از گونه‌های مختلف عقاب‌ها و پرندگان شکاری در کشور خبر داد.

مسعود حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص علت تجمع عقاب‌های بومی و مهاجر بر کوه پسماندها در گردنه زینل اصفهان و سایت پسماند استان قم اظهار کرد: بی توجهی به مطالعات ارزیابی زیست محیطی در توسعه شهری، سبب از بین رفتن قلمرو حیات وحش و پرندگان شکاری شده است.

وی ادامه داد: در حقیقت تجمع عقاب‌ها بر روی زباله‌ها، مشکل ما انسان‌هاست که پناه و قلمرو این پرندگان را تحت پوشش مکانهای مسکونی و کشاورزی نابود کرده ایم و بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی برای توسعه یک منطقه به طبیعت آسیب رساندیم تا جایی که غذا و پناه، گونه‌های مختلف حیات وحش از جمله عقابها کم شده است. 

رییس گروه پرندگان سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گروهی از این عقاب‌ها بومی و برخی هم مهاجر هستند که در فصول سرد از سرزمین‌های شمالی سیبری برای تغذیه به مناطق جنوبی و مرکزی ایران مهاجرت می‌کنند تا پناه بگیرند، اما وقتی غذا کم باشد، عقاب‌ها ناچار زباله خوار می شوند که در نتیجه نابودی قلمرو و اکولوژی را دنبال دارد.

دست محیط زیست بسته است

حسینی با بیان اینکه توسعه شهری با شتاب فزاینده در حال شکل گیری است، اظهار کرد: افزایش مهاجرت از محیط های طبیعی به شهرها، سبب افزایش تولید پسماند، تخلیه و دفن آن‌ها در مکان‌های نامناسب می‌شوند و به دلیل این که محیط توان خودپالایی ندارد پرندگان شکاری و از جمله عقابها ناچار به تغذیه از پسماند می‌شوند.

وی گفت: سازمان محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند کاری را پیش ببرد، حتما سازمان‌های دیگر نه در این زمینه بلکه در همه زمینه‌ها در بخش پالایشگاه، بخش صنایع فولاد، توسعه شهری و مناطق تحت مدیریت می‌توانند یاری رسان باشند؛ این مهم نیاز به همت همگانی و همکاری دارد.

رییس گروه پرندگان سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان بارها در خصوص احداث سایتهای پسماند با شهرداری های کشور مکاتبه و بر ضرورت انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی و بررسی پیامدهای آن قبل از احداث تاکید کرده است، اظهار کرد: در چنین طرح‌هایی که با سلامت و بهداشت مردم سر و کار دارند محیط زیست در اولویت نیست.  

حسینی افزود: با این حال هماهنگی ها باید خیلی قوی باشد و ما مکاتباتمان را ادامه دادیم و سازمان ها را ملزم به انجام مطالعات زیست محیطی قبل از ساخت و ساز کرده ایم؛ از سوی دیگر کشور ما در حال توسعه است و کمی دست محیط زیست بسته است.

وی ادامه داد: در خصوص برخورد پرندگان مهاجر با دکل‌های برق فشار قوی و کابل ها بارها با وزارت نیرو مکاتبه کردیم هنوز به ما جواب نداده است بالاخره هم زمان بر است و هم یک همت همگانی می طلبد.

تدوین "برنامه عمل"

رییس گروه پرندگان سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تدوین "برنامه عمل" برای حفاظت بیشتر از عقاب‌ها، کرکس مصری و سایر پرندگان شکاری، گفت: اجرای این برنامه‌ها و طرح‌ها نیاز به بودجه، همکاری و همت همگانی سایر سازمان‌ها و نهادها و اولویت‌دهی آنها به این مسائل مهم دارد که به نظر من در بین آنها اولویت چنین مسئله‌ای وجود ندارد.

حسینی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست بر پایه وظایف خود "برنامه عمل " را تهیه و تدوین می‌کند، افزود: این برنامه پس از تکمیل به همه سازمان‌های مرتبط ابلاغ می‌شود و بر اساس آن وظایف ارگان‌ها برای حفاظت از گونه مشخص می‌شود .

وی اظهار کرد:بر اساس "برنامه عمل" هر ارگانی موظف است بودجه‌ای را برای اجرای آن در نظر بگیرد با این حال اینکه  چقدر سازمان‌ها برای پیشبرد این برنامه اقدام کنند، قابل پیش بینی نیست.

حسینی گفت: با توجه به برنامه ششم توسعه و حمایت آن از تنوع زیستی و محیط زیست، تدوین برنامه‌ها یکی از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست شده است، اما بخشی اجرایی این برنامه‌ها به همکاری و هم افزایی سایر نهادها بستگی دارد. 

به گزارش ایمنا، منطقه گردنه زینل و سایت کارخانه پسماند اصفهان در مسیر مهاجرت پرندگان شکاری قرار دارد، روزانه حجم زیادی از زباله شهری، ضایعات کشتارگاهی، تلفات مرغداری و دامداری وارد این کارخانه می‌شود و همین سبب شده شمار قابل توجهی از عقاب‌های بومی و مهاجر در این مکان میان انبوه زباله‌ها به دنبال یافتن غذا باشند، در حالی که پسماندهای گوشت و ضایعات مرغی غذای این پرندگان شکاری نیست و نه تنها ارزش غذایی ندارد بلکه باعث بیماری آنها می‌شود.

هفته گذشته مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان در نشست خبری اعلام کرد به زودی با بکارگیری تکنولوژی های جدید و همچنین راه اندازی خط دو سرند کارخانه بازیافت اصفهان از انباشت و دفن پسماندها جلوگیری خواهد شد. با این حال مسئله نگران کننده از بین رفتن تنوع زیستی و انقراض برخی گونه های حیات وحش است که تعادل طبیعت را برهم زده است.

کد خبر 363719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.