برنامه‌های سلامت تلویزیون خلاقیت ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: باید تاثیر برنامه‌های سلامت در سطوح مختلف جامعه سنجیده شود هر چه این برنامه‌ها با کیفیت بیشتر و جذاب‌تر تهیه شوند، تاثیرگذارتر خواهند بود.

پرستو گلشیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه طی سال‌های متمادی رسانه تاثیر زیادی بر زندگی مردم داشته است، اظهار کرد: تلویزیون به دلیل دسترسی آسان و فراگیر بودن، از پتانسیل زیادی برای توسعه اهداف جامعه برخوردار است. تلویزیون نقش مهمی در گسترش سلامت جامعه ایفا می‌کند.

وی افزود: تلویزیون یکی از بهترین ابزار برای تشویق مردم به انجام رفتارهای سلامت و نهی از رفتارهای منفی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: با توجه به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور تلویزیون یکی از مهمترین منابع دریافت پیام‌های سلامت در جامعه است. به همین دلیل، ساخت برنامه‌های با کیفیت، تاثیر بسزایی بر حفظ سلامت مردم دارد.

وی با بیان اینکه مفاهیم سلامت در تلویزیون به صورت مستقیم و غیر مستقیم انتقال پیدا می‌کند، اضافه کرد: در نوع مستقیم از طریق برنامه‌هایی مانند مصاحبه‌های پزشکی، اخبار سلامت، مستندهای علمی و برنامه های روانشناسی، انتقال پیام‌های سلامتی انجام می‌شود، این در حالی است که رفتارها در قالب سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی و سایر برنامه های تلویزیون به طور غیر مستقیم در رفتارهای مثبت یا منفی اثر گذار است.

گلشیری گفت: تحقیقاتی در خصوص تاثیر برنامه ها بر سلامت جامعه در تهران انجام شده که نشان می‌دهد حدود ۸۰ درصد افرادی که برنامه‌های سلامت تلویزیون را تماشا می‌کنند، آگاهی آنان را در مورد موضوعات مطرح شده درحد زیاد و خیلی زیاد افزایش یافته است.

گلشیری با بیان اینکه تا کنون مطالعاتی در خصوص ارتقای عملکرد برنامه‌های سلامت و تغییر رفتار مردم در مقابل برنامه‌ها شده، افزود: ضروری است در این خصوص تحقیقات بیشتری صورت گیرد؛ باید تاثیر برنامه‌های سلامت در سطوح مختلف جامعه سنجیده شود، به هر اندازه برنامه‌های سلامت با کیفیت بیشتر و جذاب‌تر ساخته شوند، تاثیرگذارتر خواهند بود.     

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: بی‌شک مهارت‌های ارتباطی مصاحبه شونده برای ارتقای کیفیت برنامه‌های سلامت به ویژه مصاحبه‌های پزشکی که بخش عمده برنامه‌های سلامت را تشکیل می‌دهد، اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: یکی از مهارت‌های ارتباطی مصاحبه شونده استفاده از زبان بدن، استفاده از لحن و تن صدای مناسب، به کار نبردن واژه‌های تخصصی و توضیح مسائل پزشکی به صورت ساده و شفاف از جمله موارد ارتقا دهنده کیفیت برنامه است.

متخصص پزشکی پیشگیری و اجتماعی گفت: هوش هیجانی مصاحبه شونده در برقراری ارتباط با مخاطب عام از نقاط قوت برنامه‌های تاثیرگذار است و چون هزینه ساخت برنامه‌های تلویزیونی زیاد است باید با دقت بیشتری ساخته شود.

گلشیری با تاکید بر اینکه  برنامه های سلامت  در حال پخش از تنوع و خلاقیت کمی برخوردار است، افزود:  برنامه‌های سلامت  تکراری، فاقد جذابیت بصری و در اکثر موارد شادی آفرین نیست. گاهی فراموش می‌کنند که معمولاً مردم برای سرگرمی تلویزیون تماشا می‌کنند و نه برای آموزش دیدن.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی با نگاهی به برنامه های سلامت پرطرفدار در جهان افزود: در این برنامه‌ها فضا شاد و سرگرم کننده است و برنامه‌های سلامت همراه با طنز مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند.

وی ادامه داد: در یک برنامه مصاحبه پزشکی مطالب مربوط به یک موضوع مورد بحث قرار می‌گیرد این در حالی است که گاهی با در نظر گرفتن یک یا حداکثر چند پیام واضح، مشخص و تکرار مناسب آن به تثبیت پیام در ذهن بیننده کمک می‌کند.

متخصص پزشکی پیشگیری و اجتماعی با بیان اینکه محتوای برنامه‌های سلامت با هدف توانمندسازی مردم و آشنایی آنها با اصول خود مراقبتی برای انجام رفتارهای مرتبط با سلامت است، اضافه کرد: متاسفانه کمتر به  این مقوله پرداخته می‌شود. در برنامه‌های سلامت، ارتقای سواد سلامت جامعه باید مورد توجه قرار گیرد و تشویق مردم به مطالعه و تبلیغ گسترده می‌تواند موثر باشد.

گلشیری خاطرنشان کرد: برای ساخت برنامه های سلامت باید خلاقیت بکار برد و متناسب با فرهنگ جامعه آنها را اجرا کرد. 

کد خبر 363594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.