پدرام: مدارس دچار فرزند آزاری شده‌اند

آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه اضطراب تمام فضای آموزش ما را فرا گرفته است، گفت: آموزشگاه‌ها امروز نه تنها به فرزندان ما بیماری می‌دهد بلکه اضطراب زیادی را به آنان تزریق می‌کند به طوری که ۴۵ درصد بچه‌ها دچار این چالش می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد پدرام امروز _ سه شنبه ۱۱ دی ماه_ در میزگرد بررسی  آسیب‌های اجتماعی در مدارس با عنوان "در حاشیه مدارس" که به میزبانی خبرگزاری ایمنا برگزار شد، اظهار کرد: در طی چهار دهه‌ای که روانشناس هستم تمام دغدغه سال‌ها کار کردنم این بوده که مدارس به کودکان چه آموزش‌هایی می‌دهند هر چند به خوبی می‌دانیم معلمان دلسوزی داریم.

وی با اشاره به وجود آسیب های اجتماعی در کشور افزود: این آسیب‌ها را ناگریز باید بپذیریم چراکه تنها مربوط به ایران نیست، اما باید بدانیم که چگونه فرزندان خود را در مقابل این هجمه از آسیب‌های اجتماعی ایمن‌سازی و واکسینه کنیم.

آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد: دغدغه‌های مسئولان آموزش و پرورش را سال ها دیده‌ایم و باید با این نگرش که همه در یک خانواده و با یک هدف در حرکت هستیم، در مقابل مشکلات و معضلات این حوزه بایستیم.

وی اظهار کرد: به عنوان یک روانشناس هر روز با کودکان پر استرسی مواجه هستم که لذتی از درس خواندن نمی‌برند، هوش عاطفی و معنوی آن‌ها رشد نمی‌کند و حتی به لحاظ جسمی هم دچار آسیب‌های بسیاری هستند.

پدرام با بیان اینکه روابط امروز کودکان ما حتی تا بزرگسالی دچار مشکل است، اظهار کرد: باید در سیستم آموزشی بازنگری داشته باشیم چراکه گاهی این سوال مطرح می‌شود که آیا مشاور نیامده است که به بچه‌های ما هدف  زندگی را یاد بدهد و روابط انسانی و مهارت‌های ارتباطی را بیاموزد؟

وی با اشاره به کمپ‌های دانش آموزی گفت: ماهانه مبالغ سنگینی برای مطالعه فرزندان در سالن‌های مطالعه تحت عنوان «کمپ‌های دانش آموزی» گرفته می‌شود که اینها متفاوت از کمپ اعتیاد نیست و فشار عاطفی بسیاری بر دانش آموزان، والدین و حتی معلمان وارد می‌کند.

این آسیب شناس اجتماعی خاطرنشان کرد: معلمان امروز تحت فشار اقتصادی بسیاری هستند و حقوق آن‌ها کفاف زندگیشان را نمی‌دهد و برخی ناچار به فعالیت‌های دیگری هستند.

وی با بیان اینکه تمام فضای آموزش ما را اضطراب فرا گرفته است، افزود: آموزشگاه‌ها امروز نه تنها به فرزندان ما بیماری می‌دهند، بلکه اضطراب زیادی را به آنان تزریق می‌کند به طوری که ۴۵ درصد دانش آموزان دچار این چالش می‌شوند.

پدرام در انتقاد به وضعیت آموزش امروز گفت: فرزندان ما اجازه دوست یابی ندارند و به آن ها یاد داده‌اند، زکات علم نشر آن نیست و دوستی وجود ندارد، رفیق ندارد هرچه هست رقیب است، آیا هوش معنوی و اجتماعی فرزندان ما در چنین فضایی رشد می کند؟

فرزند آزاری آموزشگاهی وجود دارد

وی با اشاره به مراجعان خود در یک ماه گذشته اظهار کرد: در یک ماه اخیر در دانش آموز مراجعه کننده مواردی چون خودکشی، اعتیاد، مصرف گل، آسیب جنسی، تجاوز، توزیع مواد مخدر و خشونت را شاهد بوده‌ایم. در برخی موارد تحت فشار قرار دادن کودکان به خاطر شهریه‌های بالا درگیرهایی بین والدین و فرزندان ایجاد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه خیران باید به آموزش و پرورش کمک کنند، تاکید کرد: خیران مدام فضای فیزیکی مدارس را می‌سازند در حالی که باید به فضای تربیتی و روانی فرزندان نیز توجه کنند و به جای ماهی دادن، ماهی گیری را به آنها یاد دهند.

پدرام اظهار کرد: باید از کسانی که وضعیت مالی خوبی دارند برای کمک به نیازمندان استفاده کرد، آموزش و پرورش همواره حرف از آموزش رایگان می‌زند در حالی که هیچ دانش آموزی تاکنون به صورت رایگان تحصیل نکرده است.

وی با ابراز تأسف از فرسودگی محتوا و برنامه‌های آموزشی در مدارس گفت: باید مفهوم و برآیند انتگرال و دیفرانسیل را یاد بدهیم، بعضی دروس برای فرزندان ما هیچ کارایی ندارد، آموزش و پرورش باید انسان ساز باشد و انسان متعهد و دغدغه‌مند پرورش دهد.

این آسیب شناس اجتماعی اظهار کرد: مدارس دچار فرزند آزاری شده‌اند، تنها نامادری و ناپدری‌ها نیستند که فرزندان را آزار می‌دهند بلکه ما فرزند آزاری آموزشگاهی نیز داریم و همه معلمان، والدین و مشاوران دانش آموزان را به خاطر نمرات کم تحقیر می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش خود به اندازه کافی سیلی خورده است، اظهار کرد: باید از هرطریقی که می توانیم اعم از خیریه‌ها یا کمک‌های دولتی و خصوصی به آموزش و پرورش کمک کنیم.

پدرام در انتقاد به مهاجرت دانشجویان و تحصیل کردگان در خارج از کشور گفت: هنوز خانواده‌ها نمی‌دانند که مهاجرت خود یک آسیب است و امروز برای بچه‌ تا حد ۱.۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری می‌شود که تنها پاسپورت خارج از کشور را بگیرد در حالی که نمی‌دانند این امر خود یک آسیب اجتماعی است.

نمره محوری کودکان را به سمت خودکشی می‌برد

پدرام با اشاره به اینکه شناخت روانشناسی والدین از فرزندان کم است، اظهار کرد: والدین تنها پول توجیبی را به عنوان تربیت فرزندان میدانند و توجهی به مباحث روانی آنها ندارند.

وی با اشاره به اینکه حفظ قرآن نیست که کمک کننده است بلکه عمل به قرآن زندگی را اعتلا می بخشد، افزود: متأسفانه در دهه های اخیر بسیاری از افراد تنها حافظ قرآن بودند و بعد از گزینش در یک دستگاه دیگر به آن عمل نکردند ما باید برای عمل به قرآن مسابقه بگذاریم نه حفظ قرآن.

این روانشناس با تأکید بر ا ینکه دین دارای سه بخش است، تصریح کرد: اعتقادات، مناسک و رفتار دینی از اجزای اصلی دین هستند و باید والدین و جامعه همگی الگوی رفتار دینی برای فرزندان باشند.

پدرام با تأکید بر اینکه باید عشق را به فرزندان خود آموزش بدهیم، اظهار کرد: اگر عشق را به فرزندان بیاموزیم مراقبت از خود را هم یاد می گیرند و باید در مدارس تفاوت عشق ورزی با عشق بازی را به نوجوانان آموزش دهند که این خود از بسیاری اختلالات در حوزه مسائل بین دو جنس می کاهد.

وی در خصوص چاپ کتاب خود با عنوان دلواپسی های جنسی گفت: 15 سال پیش که یک ماهه مجوز چاپ می دادند برای مجوز این کتاب یکسال درگیر بودم و امروز این کتاب به چاپ نهم هم رسیده است و در سال های اخیر صحبت در مورد این موضوعات بیشتر شده است.

این روانشناس با تأکید بر اینکه در جامعه سالم و ایده آل هم آسیب وجود دارد، افزود: خیریه ها و ان جی او ها باید بتوانند در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند و آموزش عالی باید به طرف تقویت علوم انسانی برود.

پدرام در خصوص وضعیت دانشگاه‌ها گفت: سال گذشته از سیل انبوه افراد خواهان رشته پزشکی تنها چهارهزار نفر توانستند به این رشته بروند که این خود برای افرادی که موفق به قبولی نشدند عوارض روانی بسیاری دارد.

وی با تأکید بر اینکه در سیستم آموزش همه بخش ها اعم از معلمین، والدین و دانش آموزان همگی بیمار هستند، افزود: در مراجعین خود در مدرسه‌ای 11 کودک کلاس اول دیدم که ترس از کنکور دارد و این درحالی است که در دوسال اخیر به شدت بر این بیماری ترس و اضطراب افزوده شده است.

این روانشناس با اشاره به مدارسی که نمره محور هستند اظهار کرد: مدارسی وجود دارد که نمره نوزده را ضعیف تلقی می کنند و یا حتی برخی مدارس دانش آموزان را به خاطر معدل کمتر از 18 تهدید به اخراج می کنند و تا حدی که برخی از کودکان در این سیستم بخاطر نمرات خود تصمیم به خودکشی می گیرند.

کد خبر 363215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پاک روان IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    0 0
    سلام... ممنون که به فکر فرزندان این مرز و بوم هستید بچه ها سرمایه های جامعه ی ما هستن ...لطفا به دنبال راه کار باشید ..خیلی زود دیر میشود ....با سپاسس