تاثیر پرداخت به موقع عوارض شهری بر زندگی مردم

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: شهرداری‌ها باید از طریق نهادهای فرهنگی و اجتماعی، فرهنگ پرداخت عوارض و رابطه مستقیم آن با کیفیت زندگی شهری و برخورداری از خدمات شهرداری را میان مردم رواج دهند، تا آنها نسبت به پرداخت به موقع مالیات و عوراض شهری ترغیب شوند.

فرزانه حیرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه یکی از ابزارهای لازم برای رسیدن به توسعه پایدار ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها است، اظهار کرد: اگر شهرداری درآمد پایدار و ثابتی داشته باشد می تواند سطح خدمات خود را ارتقا دهد زیرا برای پولی که مطمئن هستیم وجود دارد، به راحتی می توان برنامه‌ریزی کرد، اما برای پولی که نمی‌دانیم چقدر است و چه زمانی به دست ما می رسد به هیچ وجه نمی توان برنامه ریزی کرد.

این کارشناس اقتصاد شهری یادآور شد: کیفیت خدمات شهری رابطه متقابل و نزدیکی با درآمد ثابت شهرداری دارد و درآمد ناشی از عوارض و مالیات نیز از مهم ترین منابع درآمدی پایدار شهرداری‌ها محسوب می شود.

وی گفت: شهرداری‌ها باید از طریق نهادهای فرهنگی و اجتماعی، فرهنگ پرداخت عوارض و اینکه پرداخت به موقع عوارض و مالیات شهرداری رابطه مستقیم با کیفیت زندگی شهری و برخورداری از خدمات شهرداری دارد را میان مردم رواج دهند، تا آنها نسبت به پرداخت به موقع مالیات و عوراض شهری ترغیب شوند.

این کارشناس اقتصاد شهری افزود: ارتباط شوراهای شهر با مردم نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند مردم را ترغیب به پرداخت به موقع عوارض و مالیات شهری کند زیرا نمایندگان شوراهای شهر افرادی هستند که از سوی مردم انتخاب شده‌اند و رابطه متقابل و صمیمی با آنها دارند به همین دلیل قادر هستند تا با توجیه علت پرداخت به موقع عوارض شهری توسط مردم به شهرداری، آنها را به این کار ترغیب کنند.

حیرانی خاطرنشان کرد: البته شهرداری‌ها باید با ایجاد پایگاه‌های درآمدی، وابستگی کامل خود به درآمد حاصل از مالیات و عوارض را از بین برده تا از آسیب‌پذیری در مقابل پرداخت نکردن مالیات و عوارض توسط مردم، جلوگیری کنند، همچنین لازم است که یکی از اهداف اصلی اجرای پروژه‌های شهری را منفعت اقتصادی برای خود، قرار دهد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین معضلات درآمد شهرداری‌ها، پایدار نبودن منابع درآمدی آنها است، اما اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، می تواند مسیر شهرداری‌ها برای کسب درآمدهای پایدار را هموار کند و روزنه‌های امید برای این نهاد عمومی به منظور کسب درآمد پایدار به وجود آورد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در بسیاری از کشورهای جهان، خاطر نشان کرد: این مالیات، از ارزش افزوده بنگاه‌ها در مراحل مختلف فرایند تولید- توزیع اخذ می‌شود و از مزایای بسیاری همچون توان درآمدزایی بالا برای دولت و حکومت‌های محلی، پایه گسترده مالیاتی، آسان اجرا شدن، مشارکت مستقیم مردم در فرایند مالیات‌گیری و ... برخوردار است.

حیرانی با بیان اینکه مالیات و درآمدزایی حاصل از آن باعث شده که در بسیاری از موارد مورد توجه باشد، افزود: ایجاد درآمد جدید، باثبات و قابل انعطاف به منظور پاسخگویی به هزینه‌های روزافزون شهرداری، از جمله دلایل اصلی انتخاب مالیات بر ارزش افزوده در برخی از کشورها است، البته این روش نیز مانند هر روش مالیاتی دیگر، مشکلات خاص خود را دارد.

کد خبر 363161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.