محسن لعلی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اضطراب دانش آموزان در فصل امتحانات اظهار کرد: نوعی از این اضطراب تسهیل وتسریع کننده و نوع دیگر آن ناتوان کننده است؛
وی افزود: چنانچه اضطراب با علائمی مانند دلهره، تشویش بیش از حد، کاهش شدید اشتها، به هم خوردن تمرکز و پایین آمدن خلق همراه باشد حتما باید با مراجعه به یک متخصص نسبت به التیام آن اقدام کرد.
مدرس دورههای تخصصی روان شناسی در خصوص عوامل ایجاد کننده اضطراب، گفت: عوامل فردی، خانوادگی و مدرسه سه عامل ایجاد کننده اضطراب دانشآموزان است. یکی از عوامل اصلی فردی، نبود هدف و انگیزه است. خانوادهها بیشتر دنبال این هستند که به دانشآموز شیوهها را آموزش دهند و از آموزش راهبردها اجتناب می کنند در حالی که نوجوان بیشتر به راهبردها نیاز دارد چرا که راهبرد نگرش و تفکر مثبت نسبت به مطالعه است.
وی ادامه داد: چنانچه نوجوان راهبرد درستی نداشته باشد درهنگام امتحان دچار اضطراب میشود. خانواده خوب باید تلاش نوجوان را مورد تاکید قرار دهد، فقط به نمره توجه نکند و با ایجاد محیطی امن اضطراب او را کاهش دهند.
لعلی با اشاره به اینکه رقابت دانشآموزان با همدیگر در افزایش اضطراب موثر است، اظهار کرد: رقابت بیش از حد عامل فردی است که باعث اضطراب میشود و این خصلت برای دانشآموزان کمالگرا و دانشآموزانی که باید خودشان را سرآمد ببینند موجب افزایش اضطراب بیشتری میشود. نوجوانان دختر بیشتر کمال گرا هستند، درس و نمره برای آنها مهم است و برای خودشان ایجاد اضطراب می کنند.
وی با بیان اینکه اولویت بندی برای زندگی نوجوانان نیز باید همه ابعاد شخصیتی و زندگی اجتماعی وی را در نظر بگیرد، ادامه داد: باید علاوه بر درس خواندن، تفریح، حضور در اجتماع ، انجام فعالیتها و مهارتهای زندگی نیز در برنامه زندگی نوجوانان تعریف شود تا بتوان رشد خوبی را برای وی ایجاد کرد و در صورت شکست در یک زمینه دچار اضطراب نشود.
عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان با اشاره به انگیزههای تحصیلی دانشآموزان، اظهار کرد: در این زمینه انگیزههای درونی و بیرونی برای درس خواندن تعریف شده است. رقابت سالم با همکلاسیها جزء انگیزههای درونی و لذت بردن از مطالعه و یادگیری از انگیزههای درونی است که باید هر دو مورد توسط معلمان و خانواده در وجود دانش آموزان تقویت شود.
وی با بیان اینکه داشتن هدف و برنامهریزی در زندگی در کاهش اضطراب دانش آموزان موثر است، گفت: بسیاری از دانش آموزان به دلیل نداشتن هدف دچار اضطراب می شوند. ایجاد اهداف آنی، میان مدت و بلند مدت برای دانش آموز می تواند به کاهش این رفتار کمک کند.
لعلی تصریح کرد: انتخاب کتاب برای مطالعه طی یک هفته از اهداف آنی، برنامهریزی برای مطالعه در طول هر ترم اهداف میان مدت و انتخاب رشته از برنامههای بلند مدت برای دانش آموزان است که میتواند منجر به کاهش اضطراب وی در فصل امتحان باشد.
نظر شما