بودجه دولتی باید تنها به نهادهای پاسخگو تعلق بگیرد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: تا کنون بخش بزرگی از بودجه کشور در اختیار گروه‌هایی بوده است که به هیچکس پاسخگو نیستند و هرکاری می‌خواهند با پول‌های مردم انجام می‌دهند و این باعث فقر عمومی و افزایش بیکاری می شود و اثر بخشی تحریم‌ها را زیاد می کند.

فضل الله صلواتی در رابطه با اولویت‌های بودجه سال ۹۸ به خبرنگار ایمنا گفت: بهترین راه این است که دولت بحث ایجاد اشتغال را در این بودجه مد نظر قرار دهد؛ با توجه به وضعیت تحریم ها دولتی ها باید  روی اشتغال زایی خیلی فعالیت کنند تا بتوانند کار و شغل مناسب برای جوان‌ها ایجاد کنند؛ این مهم‌ترین مسئله است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که در اثر تحریم همه پول صادرات ایران به کشور وارد نمی شود، دولت باید بتواند مواد اولیه کارخانه‌ها را چه از اروپا، چین و یا هند وارد کند تا کارخانه هایی که نیمه تعطیل هستند و یا تعدادی از آن ها که کار نمی کنند، ابا کمک این مواد دوباره احیا شوند.

صلواتی خاطر نشان کرد: لازم است کارخانه‌ها راه بیفتند تا کارگرها بیکار نشوند، جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت به آمریکا کار نداشته و مواد اولیه از این کشور وارد نمی کرده است،  در نتیجه اکنون موقعیت خوبی است، که از همراهی نکردن اروپا، چین و هند با تحریمهای آمریکا استفاده و مواد اولیه را از این کشوها وارد کنیم.

نتیجه دور زدن تحریمها شکل گیری «سلطان‌ها» و «اعدام‌ها» بود

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: تجربه دور زدن تحریمها خیلی موفق نبود و شاهد بودیم که این روش باعث شد بعضی‌ها به زندان بیفتند؛ طمع آن ها را گرفت و خواستند پول های کشور از محل نفتی که فروخته بودند و یا صادراتی را انجام داده بودند را برای خودشان نگه دارند، ملاحظه کردید که روش دور زدن تحریمها به شکل گیری «سلطان‌ها» و «اعدام‌ها» منجر شد؛ بنابراین باید راهکارهای جدیدی برای مقابله با تحریم‌ها در پیش بگیریم.

وی افزود: یک مسئله دیگر که باید تدوین بودجه مد نظر قرار بگیرد این است که بودجه مسائل فرهنگی صدرصد در اختیار دانشگاه، آموزش پرورش و ارشاد باشد؛ تمام بودجه گروه‌ها و نهادهای دیگری که به عنوان ارشاد و کارهای فرهنگی پول می‌گیرند، قطع و یا حداقل نصف بشود.

صلواتی تصریح کرد: ما غیر از آموزش و پرورش، دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه دولتی نهادهای فرهنگی-آموزشی دیگری نداریم، دانشگاه ‌های غیرانتفاعی هم که نباید بودجه ای از دولت بگیرند، بلکه باید خودکفا باشند؛ همانطور که قبلاً بودند. دانشگاه آزاد در زمان مرحوم آقای هاشمی نیازی به دولت نداشت و ریالی از دولت نمی گرفت، اینکه حالا بخواهند این دانشگاه را به بودجه دولتی وصل کنند، نقص غرض است.

نیازی به افزایش بودجه نظامی کشور نیست

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بودجه فرهنگی کشور باید به آن دسته از گروه‌ها و نهادهایی تعلق بگیرد که در مقابل مجلس و یا دولت پاسخگو هستند، باید پاسخ بدهند که این پول‌ها را چه کردند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که تا کنون بخش بزرگی از بودجه کشور در اختیار گروه‌هایی بوده است که به هیچکس پاسخگو نیستند و هرکاری می‌خواهند با پول‌های مردم انجام می‌دهند و این باعث فقر عمومی و افزایش بیکاری می شود و اثر بخشی تحریم‌ها را زیاد می کند.

صلواتی در مورد میزان بودجه نظامی کشور نیز خاطر نشان کرد: به نظر من در شرایط کنونی بودجه نظامی کشور نباید افزایش پیدا کند، همین قدر که در سال جاری به این بخش اختصاص داده شده بود، کافی است؛ باید حساب تحریم و کاهش درآمدهای دولت را هم کرد، البته یکسری بودجه‌های پنهانی وجود دارد که اگر خدایی ناکرده جنگ و یا مشکلی پیش آمد از این‌ها استفاده می‌کنند، اما در شرایط صلح همین مقدار بودجه نظامی کافی است.

کد خبر 362445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.