"جستارهایی در باب عشق" فلسفی و عامه‌پسند

"جستارهایی در باب عشق" از شناخته شده‌ترین آثار آلن دو باتن، کتابی با رویکردی فلسفی است که به بررسی عشق از جوانب مختلف می‌پردازد و برخلاف دیگر آثار مرتبط با فلسفه، در مدت زمانی کوتاه به شهرت جهانی و محبوبیت عام رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آلن دو باتن، نویسنده و فلسفه‌دان بریتانیایی است که در آثار خود بیشتر به مباحث و موضوعات امروزی، با تاکید بر ارتباط فلسفه و زندگی روزمره می‌پردازد. دو باتن سعی می‌کند با بهره‌گیری از آموزه‌های فیلسوفان بزرگ و ترکیب آن‌ها با ادبیات روان خود  فلسفه را به شکلی کاربردی به زندگی روزمره انسان‌ها وارد کند.

او در حالی به بهانه نوشتن کتاب‌های فلسفی برای مردم عادی، تحقیق در زمینه فلسفه فرانسه و تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه هاروارد را ترک کرد که پیش از این نیز در دانشگاه‌های کمبریج و کینگز، به آموختن تاریخ و فلسفه پرداخته بود.

دو باتن از جمله برجسته‌ترین افرادی است که از آثارش با عنوان "فلسفه برای زندگی روزمره" تعبیر می‌شود؛ "جستارهایی در باب عشق"، "تسلی‌بخشی‌های فلسفه"، "پ‍روس‍ت‌ چ‍گ‍ون‍ه‌ م‍ی‌ت‍وان‍د زن‍دگ‍ی‌ ش‍م‍ا را دگ‍رگ‍ون‌ ک‍ن‍د" و "اضطراب منزلت" از مهمترین کتاب‌های آلن دو باتن هستند که با نثری روان، ادبیاتی گیرا و دیدگاهی فلسفی تلاش می‌کند که با وارد کردن فلسفه به زندگی عامه مردم از رنج آنان بکاهد و بر غنای زندگی‌شان بیفزاید.

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد!

"جستارهایی در باب عشق" در ۲۴ فصل و با روایتی خطی به بیان سرگذشت و جزئیات رابطه‌ای عاشقانه  از آغاز تا پایان آن می‌پردازد. البته جزئیاتی که دو باتن در این میان بیان می‌کند  تنها بر اساس واقعیت نیستند، بلکه گاهی صرفا برای پیشبرد اهداف تحلیلی نویسنده در کنار هم چیده شده‌اند  که احتمالا می‌توان با کمی چشم‌پوشی  این موضوع را نقطه ضعفی جدی به حساب نیاورد.

در ابتدای داستان با دیالوگ‌های عادی دو مسافر یک هواپیما مواجه می‌شویم؛ درست همان‌گونه که ممکن است هر کسی در زندگی خود تجربه کند، اما آشنایی این دو مسافر به همین جا ختم نمی‌شود، تا جایی که آن‌ها تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن یکدیگر را آغاز و کم‌کم به احساسی میان خود می‌رسند که از آن به "عشق" تعبیر می‌کنند.

آلن دو باتن، در ادامه به بیان و تحلیل احساسات، رفتارها و چالش‌های پیش‌ روی این رابطه عاشقانه می‌پردازد، به گونه‌ای که می‌توان با تعمیم دادن این تحلیل‌ها، به یک بررسی نسبتا جامع پیرامون روابط عاطفی و آنچه که از آن در دنیای امروز به عشق تعبیر می‌شود، دست یافت.

شاید از بهترین راه‌های آشنایی با یک کتاب، مشاهده سرفصل‌های آن باشد. جستارهایی در باب عشق  با بررسی تقدیرگرایی در روابط عاشقانه آغاز می‌شود و ضمن صحبت از آرمان‌گرایی، اصالت، عشق و لیبرالیسم، زیبایی، تردید، دخالت‌های قلب و تروریسم رمانتیک  به خودکشی، حذف کردن و درس‌هایی که می‌توان از یک رابطه عاشقانه آموخت  می‌پردازد.

دیدگاه‌های فلسفی نویسنده، در قالب رمانی آموزنده

اگرچه در این کتاب با مباحث مختلف و متعددی مواجه می‌شویم، اما آلن دو باتن همه چیز را هم پوشش نداده است؛ لذا شاید بهتر باشد به مطالعات بیشتری در این زمینه پرداخت. آنچه که کتاب دو باتن را از دیگر آثار متمایز می‌کند و موجب آسان شدن خوانش آن می‌شود، بیان دیدگاه‌های فلسفی، در قالب قلمی ساده، روان و در عین حال جذاب و گیرا است.

دو باتن می‌کوشد به خواننده درس گرفتن از زندگی و به کار بردن آن آموزه‌ها را در روابط انسانی توصیه کند، همانطور که در جایی می‌گوید:"گمان می‌بریم می‌شود درس‌هایی از عشق آموخت وگرنه تا ابد مرتکب همان خطاها می‌شویم، مانند مگس‌هایی که دیوانه‌وار سرشان را به شیشه پنجره می‌کوبند، بی‌آنکه بفهمند هرچند شیشه شفاف است قابل عبور نیست"

البته جستارهایی در باب عشق نه آموزش عاشق شدن می‌دهد و نه حتی راهکاری برای رفع مشکلات فعلی رابطه احتمالی شما؛ بلکه می‌تواند با شکل دادن یک دیدگاه منطقی، برای گرفتن تصمیم‌های بهتر و جلوگیری از اشتباهات احتمالی در روند عاشق شدن، ارتباط گرفتن و حتی جدایی  به شما کمک کند.

به گزارش ایمنا، کتاب "On Love" و یا همان "Essays in Love" نوشته آلن دو باتن، در ایران توسط گلی امامی ترجمه شده و انتشارات نیلوفر آن را با عنوان "جستارهایی در باب عشق" منتشر کرده است؛ البته ترجمه کتاب ایده‌آل نیست و متن فارسی برای انتقال دقیق مفاهیم تا حدی با مشکل روبرو بوده است. همچنین تقریبا کل فصل پنجم و بخش‌های دیگری از کتاب  از زیر دست ممیزان جان سالم به در نبرده و با سانسور عمده مواجه شده است.

در حال حاضر "جستارهایی در باب عشق" با ترجمه گلی امامی و با قیمت ۲۲۵۰۰ تومان، تنها ترجمه‌ فارسی در دسترس از کتاب دو باتن است و آن قدری نامناسب نیست که از خریدن و خواندن آن پشیمان شوید.

کد خبر 362060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.