لزوم توجه به "توسعه پایدار" در طرح جامع شهری

یک کارشناس طراحی شهری توجه به توسعه پایدار را یکی از ضروریات اصفهان دانست و گفت: مفهوم «توسعه پایدار» یعنی بررسی منابع فعلی و آتی و تدوین برنامه‌ به گونه‌ای که آیندگان نیز از منابع امروزی ما استفاده کنند.

فرزاد مومنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در تدوین طرح جامع شهری، برنامه "توسعه پایدار" باید شامل مباحث محیط‌زیستی و راهکارهای کاهش آلودگی‌های هوا، خاک، آب و استفاده از انرژی‌های پاک باشد.

وی افزود: توجه ویژه به کارآفرینی، توسعه کسب و کارهای نوین، ایجاد اشتغال پایدار و همچنین تجهیز کسب و کارهای سنتی به تجهیزات مدرن امروزی از دیگر مسائلی است که باید به طور ویژه در طرح جامع دیده شود.

این کارشناس طراحی شهری ادامه داد: تبدیل کارخانجات صنعتی و آلاینده به صنعت پاک، مدیریت تکنولوژی و انتقال کارخانجات به دیگر مناطق از راهکارهای کنترل و کاهش آلودگی هوا است که باید در طرح جامع گنجانده شود.

مومنی با تاکید بر اینکه مشارکت مردمی، اهداف طرح جامع را محقق می‌کند، اضافه کرد: با در نظر گرفتن بسته‌های انگیزشی و تشویقی و ایجاد پایگاه‌های محلی در قالب شورای محلی جهت سیاستگذاری از پایین به بالا (حکمروایی شهری) شاهد اثربخشی هر چه بهتر طرح جامع خواهیم بود.

وی توجه به مباحث شهر هوشمند و تقویت حوزه‌های مربوطه را امری ضروری دانست و گفت: در صورتی که بتوان این حوزه‌ها را در تهیه طرح جامع شهر اصفهان لحاظ کرد، اصفهان سرآمد دیگر شهرهای جهان خواهد بود؛ مباحث کالبدی و کاربری و ساختارهای فضایی حمل و نقل و شبکه دسترسی جز لاینفک طرح‌های جامع است که از دیرباز تاکنون در این گونه طرح‌ها دارای اهمیت بوده و هست.

کد خبر 361917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.