زنان اصفهانی تاثیرگذار در تاریخ

پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه اصفهان گفت: جنبه‌های خیرخواهانه و واقف بودن زنان اصفهان چه در عهد صفوی و چه در دوره‌های بعد از آن حتی تا دوران معاصر بسیار پررنگ‌تر، چشمگیرتر و حتی بی‌نظیر بوده است.

محمدحسین ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تاثیرگذاری زنان در تاریخ اصفهان اظهار کرد: قطعاً اصفهان همچنان که مردانی نام‌آور و شخصیت‌هایی قابل توجهی از نظر حضور در صحنه‌های مختلف داشته است زنان این شهر هم در تاریخ خوش درخشیدند.

وی در خصوص روایت پررنگ بودن نقش زنان اصفهان در اسناد تاریخی افزود: نقش زنان اصفهان در آثار، کتب و منابع مختلف ذکر شده است؛ زنان این شهر چهره‌هایی برجسته و محقق، توانمند از نظر حضور در عرصه حوزه‌های معنوی، فرهنگی، سیاسی و حتی حکومت‌گری در اصفهان داشته‌اند.

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان در خصوص نام‌آوری زنان اصفهان قبل از اسلام گفت: بانویی از اصفهان در تاریخ مطرح شده‌ است که سازنده قسمتی از تاریخ بوده است به نام همای چهره‌آزاد که توانست در سازندگی اصفهان نقش‌آفرینی داشته باشد که حضور این زن را در تاریخ باستان دانسته‌اند.

نویسنده کتاب مشاهیر زنان اصفهان در توصیف بیشتر زنان اصفهان گفت: یکی از نمونه‌های حضور زنان اصفهان در تاریخ بانویی است که نقل شده قبل از سلمان فارسی به پیامبر(ص) ایمان آورده که نام این بانوی اصفهانی را ام‌الفارسیه خوانده‌اند که به نقل از منابع مختلف فضیلت سبقت در اسلام را داشته است.

تعداد زنان عالمه اصفهان بیشتر از شهرهای دیگر است

این پژوهشگر تاریخ و اصفهان‌شناس با بیان اینکه زنان محقق بسیاری در ادوار مختلف در اصفهان ظهور کرده‌اند، تصریح کرد: حافظ ابونعیم در ذکر اخبار اصفهان به زنانی اشاره کرده که دانشمند و محدث بودند و جالب‌تر اینکه سمعانی مولف کتاب ارزشمند الانصاب زمانی که در اواسط قرن ششم به اصفهان وارد می شود از محضر بانوانی استفاده می‌کند که صاحبان علم و اندیشه بوده‌اند و از آنها اجازه روایت حدیث می‌گیرد.

وی تعداد زنان عالمه اصفهان را بیشتر از هر شهر دیگری دانست و گفت: در کتب تاریخی نقل شده که خواجه نظام‌الملک طوسی در اصفهان از یک بانویی در اصفهان علم آموخته است و همه اینها نشانگر حضور زنان اصفهان در علوم دینی و عرصه‌های پژوهشی است.

ریاحی با اشاره به وجود زنان حکومت‌گر اصفهانی در دوران سلجوقی تصریح کرد: نمونه یک زن حکومت‌گر در این دوران همسر سلطان بخت آقا از امرای آل مظفر است که مقبره این سلطان در محله دردشت کنونی واقع شده است.

استاد دانشگاه اصفهان زنان اصفهان در زمینه‌های مختلف کارآمد خواند و افزود: چه در عهد صفویه و چه قبل و بعد از آن اصفهان زنانی پژوهشگر، عالمه و محقق داشته‌ است که این زنان بانیان بسیاری از آثار خیر و واقف آنها بوده‌اند.

مدارس وقفی زنان اصفهان تربیت‌کننده بزرگان بوده است

ریاحی در خصوص وقف دو مکان برجسته از طرف یک بانوی اصفهانی گفت: در کنار مدرسه چهارباغ، دو مکان برجسته به نام‌های کاروانسرای مادرشاه که امروزه هتل عباسی نام دارد همچنین بازارهنر توسط مادر شاه سلطان حسین برای مدرسه چهارباغ وقف شد.

وی با بیان اینکه دختران پادشاهان و حکام در آن زمان مدارس بسیاری ساختند، افزود: بانویی به نام زینب بیگم اردستانی مدرسه‌ای ساخت که امروزه به نام مدرسه نیماورد معروف است که فعالیت این مدرسه قدمتی بیش از ۳۰۰ سال دارد و بزرگانی چون آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله درچه‌ای در این مدرسه تحصیل کرده‌اند.

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه زنان بانیان وقف یا ساخت مراکز علمی، مساجد بازارها و حمام‌های بسیاری بودند، تصریح کرد: بانویی به نام حمیده روی‌دشتیه دانشمند بزرگی در اصفهان بوده است همچنین از خاندان مجلسی هم چند تن به نام بنت مجلسی در این امر معروف هستند که آمنه بیگم دختر ملامحمدتقی مجلسی و خواهر علامه مجلسی به برادرش در نوشتن کتاب بحارالانوار کمک کرده است و خود صاحب رسائل بوده و حتی همسر ایشان ملامحمدصالح مازندرانی هم از نظرات این زن استفاده کرده است.

جنبه‌های خیرخواهانه و واقف بودن زنان اصفهان پررنگ‌تر است

نویسنده کتاب طلایه‌داران پارسایی جنبه‌های خیرخواهانه و واقف بودن زنان اصفهان در عهد صفوی و پس از آن را از همه حوزه‌ها تاثیرگذارتر دانست و افزود: جنبه‌های خیرخواهانه و واقف بودن زنان اصفهان چه در عهد صفوی و چه در دوره‌های بعد از آن حتی تا دوران معاصر بسیار پررنگ‌تر، چشمگیرتر و حتی بی‌نظیر بوده است.

ریاحی، بانو مجتهده امین را شخصیت والای دوران معاصر اصفهان دانست و گفت: در کتاب‌های مشاهیر زنان اصفهان و طلایه‌داران پارسایی همواره از وی به عنوان زنی بزرگ و جلوه‌ای از دانش علوم دینی یاد کرده‌ام  که وی از زنان تاثیرگذاری بودند که در دوران حیات‌شان شاگردان بسیاری از زنان را تربیت کرده‌اند.

کد خبر 361685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.