پوستی شفاف تنها با چند راهکار ساده!

جوش صورت پدیده‌ای است که شاید به جرأت بتوان از آن به عنوان یکی از اساسی‌ترین معضلات زیبایی، چه در میان بانوان و چه آقایان نام برد. سوال این که دلیل بروز این جوش‌ها چیست و چه درمان‌هایی برای آن وجود دارد؟

به گزارش ایمنا، این میهمان‌های ناخوانده را که بسیار آزاردهنده جلوه می‌کنند، می‌توان با چند روش ساده از بین برد؛ ولی از آنجایی که این پدیده‌ ناخوشایند اغلب به دنبال وجود مشکلی در بخشی از بدن رخ می‌دهد و تقریبا هر کسی تنها در جستجوی درمانی هر چند موقتی برای آن است و نه دلیل آن، لازم است پیش از بیان این درمان‌ها، درباره علل بروز آن‌ها در نواحی مختلف صورت اطلاعاتی ارائه داد.

 البته در بسیاری مواقع جوش در اثر تجمع چربی در بخش‌های مختلف بدن رخ می‌دهد که بیش از حد لزوم فعال شده‌اند و نشانه‌ای از مشکلات پوستی و وجود اختلال در بخش‌های تولیدکننده چربی پوست است که مصرف داروهای خاص، رژیم‌های غذایی چرب و نامناسب، لوازم آرایشی و حتی استرس به تشدید آن‌ها کمک می‌کند ولی به طور کلی پایه و اساس بروز جوش صورت هورمون‌ها و اختلالات آن‌ها به حساب می‌آیند که با توجه به این مساله، نوع جوش و محل رخ دادن آن می‌تواند بیانگر وجود برخی مشکلات در سیستم بدن باشد، برای مثال در این رابطه باید گفت که وجود مشکلات گوارشی و مصرف فست‌فودها، دلیل بروز جوش در پیشانی؛ مشکلات کبد و مصرف غذاهای چرب سبب بروز جوش‌های وسط ابروها؛ اختلالات هورمون و وجود استرس دلیل جوش‌های قسمت چانه و اطراف لب، وجود مشکل در سیستم تنفسی و البته آلرژی سبب بروز جوش روی گونه می‌شود. همچنین جوش‌های روی گوش، لک‌ و حتی سیاهی دور چشم بیانگر مشکل در کلیه است که بهترین درمان آن نوشیدن آب است و وقوع جوش و لک روی بینی هشداری برای مراقبت از قلب و نیاز به مصرف بیشتر ویتامین B است ولی در هر صورت جوش چه در اثر مشکلات سیستم بدن بروز کند و چه فقط به خاطر ازدحام چربی‌های انباشته زیر پوست باشد، با چند راه‌حل ساده مجبور به عقب‌نشینی می‌شود. در ادامه به برخی از این راه‌حل‌ها اشاره خواهد شد.

۱. بخور گرم

یکی از بهترین راهکارها برای رهایی از شر جوش‌ها، گرفتن حمام بخار یا بخور آب گرم برای دوبار در هفته یا یک روز در میان است که باعث پاکسازی منافذ پوست و تعدیل چربی آن می‌شود.

۲. یخ

یخ بهترین راه برای عقب راندن جوش‌هایی است که هنوز کاملا سر باز نکرده‌اند. تنها کافی است یک قطعه یخ را در پارچه قرار داده و روی محل ملتهب شده برای چند ثانیه نگه داشت و چند دقیقه یکبار این عمل را تکرار کرد.

۳. خمیردندان‌

خمیردندان‌، خصوصا نوع ژله‌ای آن، با خشک کردن منافذ پوست و از بین بردن عوامل جوش‌زای پوست، سبب ضعیف شدن و نابودی جوش می‌شود. کافی است که مقداری از آن به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه ملتهب شده باقی مانده و پس از آن با آب سرد شسته شود.

۴. سیب‌زمینی

سیب‌زمینی منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و درنتیجه عاملی مؤثر در کاهش التهاب و قرمزی پوست و بیرون کشیدن تمام چربی‌های اضافی از منافذ پوست است که هم می‌تواند به صورت برش‌های نازک و به مدت ۳۰ دقیقه مورد استفاده قرار گیرد و هم از آب آن به مدت ۲۰ دقیقه استفاده کرد. در هر دو روش صورت باید با آب گرم شستشو داده شود.

۵. آبلیمو

با وجود خاصیت جمع‌کنندگی آبلیموی تازه، تمام چربی‌های تجمع یافته زیر پوست بیرون کشیده شده و با اسید موجود در آن التهاب جوش خشک می‌شود. آبلیمو همچنین به شدت با عوامل جوش‌زا مبارزه می‌کند. البته با وجود آبلیمو روی پوست صورت نباید به هیچ وجه در معرض آفتاب قرار گرفت چرا که باعث آسیب به پوست و ایجاد لکه‌های سفید می‌شود.

۶. زردچوبه

خواص ضد باکتری معروف زردچوبه در مبارزه با انواع جوش یا کیست بسیار مؤثر است. می‌توان یک دوم قاشق چایخوری زردچوبه را در یک لیوان آب گرم حل کرد و آن را به صورت ناشتا خورد. حتی می‌توان زردچوبه را به صورت خمیر درست کرد و روی التهابات پوستی قرار داد.

۷. ماست

اسید لاکتیک موجود در ماست باعث زدودن سلول‌های مرده پوست شده و خنکی آن خارش حاصل از جوش یا کیست را از بین می‌برد.

۸. سفیده‌ تخم‌مرغ

یکی از معجزه‌آساترین روش‌های درمانی جوش‌های صورت سفیده‌ تخم‌مرغ است که در درمان انواع کیست، جوش و دانه‌های سرسیاه پوستی به کار می‌رود و کافی است که آن را با انگشت روی صورت مالید، پس از چند دقیقه با دستمال پاک کرد و صورت را به یک محلول شستشو دهنده‌ شست.

۹. خیار

خاصیت خنک‌کنندگی و تسکین‌دهندگی خیار و همچنین وجود پتاسیم و ویتامین‌های A ،C و E آن را تبدیل به درمانی مؤثر در کاهش التهابات پوستی و نیز ترمیم سطح آسیب‌دیده پوست می‌کند.

۱۰. عسل

ماساژ عسل روی صورت و باقی گذاشتن آن روی محل جوش به مدت ۱۵ دقیقه، به کشتن و کاهش باکتری‌های پوستی کمک کرده و سبب روشن شدن پوست و درمان التهابات آن می‌شود.

البته باید گفت که برای درمان جوش‌های صورت بیش از ۵۰ روش درمان خانگی وجود دارد که در این گزارش به رایج‌ترین درمان‌ها اشاره شد ولی در استفاده از هر یک از این روش‌ها باید حساسیت پوست را در نظر داشت و قبل از استفاده از هر یک، مقداری از آن را روی پوست قسمت داخلی دست امتحان و در صورت عدم بروز حساسیت از آن استفاده کرد.

کد خبر 361597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.