پولشویی آشکار متوقف شده است

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اقدامات این بانک در خصوص اعمال محدودیت سقف تراکنش روزانه کارتی براساس کدملی و صدور چک های تضمینی صرفا در وجه ذینفع، گفت: پولشویی آشکار از طریق چک های تضمینی و کارت های بانکی توسط سفته بازان انجام می شد که خوشبختانه این روند متوقف شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی اظهار کرد: قصد ما جلوگیری از سفته بازی و کاهش ارزش پول ملی است و نمی خواهیم محدودیتی در تراکنش های روزمره و واقعی مردم ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت حداکثری فناوری های نوین برای کنترل بهینه بازار پول و ارز کشور در راستای پویایی اقتصاد ملی کشور، افزود: استفاده از زیرساخت های فناورانه برای اعمال سیاستهای نظارتی و کنترلی بانک مرکزی توسعه خواهد یافت.

رییس کل بانک مرکزی بر پالایش و نظارت دقیق بر هویت مشتریان و نظارت دقیق بر مکان و حدود فعالیت پایانه های کارتخوان و تراکنش های الکترونیکی تاکید و اضافه کرد: هدف اصلی بانک مرکزی در راهبری سامانه های حاکمیتی و سامانه های ملی پرداخت و تسویه باید بر اشراف کامل بر روند مبادلات و رصد و نظارت دقیق مبتنی باشد تا امکان هر گونه سوءاستفاده از خدمات پرداخت الکترونیک برای فعالیت های مخل اقتصادی از میان برود.

امروز طی مراسمی در آستانه بیست و پنجمین سالگرد تاسیس شرکت خدمات انفورماتیک، از چهار سامانه نهاب (نظام هویت سنجی الکترونیکی مشتریان بانکی)، سپند (سامانه پرداخت های نظام مند دوره ای)، مهک (مدیریت هویت کارت) و  نیز استفاده از کارت بانکی به عنوان کارت سوخت رونمایی شد.

بر این اساس جمع‌آوری و پالایش داده‌های هویتی مشتریان نظام بانکی در یک پایگاه داده متمرکز توسط سامانه نهاب و همچنین پرداخت صورتحساب های دوره ای به صورت خودکار از حساب بانکی افراد به درخواست مشتری توسط سامانه سپند انجام می شود.

همچنین از سامانه «مهک» به عنوان زیرساخت نظارتی و از سامانه مدیریت کارت سوخت به عنوان پل ارتباطی بین نظام بانکی و نظام مدیریت سوخت کشور استفاده می شود.

کد خبر 361463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.