راه نجات کشور از اقتصاد تک محصولی کارآفرینی است

کارآفرینان درجامعه عامل اصلی ایجاد پویایی و افزایش بهره وری هستند، درجامعه روحیه سعی و تلاش را بالا می برند و تنها راه نجات اقتصادی کشورهایی که اقتصاد تک محصولی و مبتنی بر نفت دارند، فضا دادن به کار آفرینان و حمایت آنان در رشد و توسعه اقتصاد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارآفرینی فقط به معنای راه اندازی یک کسب و کار جدید نیست بلکه کارآفرینی سازمانی بخشی از کارآفرینی به حساب می آید. رشد و توسعه سازمان ها و خلق محصولات جدید توسط آنها و یا توسعه و بهبود محصولات قبلی بخشی از کارآفرینی سازمانی است. بدون کارآفرینی در سازمان ها و شرکت ها، آنها محکوم به نیستی و نابودی اند. برای دوام در بازار رقابتی اقتصادی امروز سازمان ها لازم دارند تا دائما به خلق ایده های نو و تبدیل آنها به محصولات جدید بپردازند.

تقویت کارآفرینی و ایجاد بستر های مناسب برای رشد و توسعه آنها در کشور باعث رشد و شکوفایی اقتصادی می شود. کارآفرینان درجامعه عامل اصلی ایجاد پویایی و افزایش بهره وری اند و درجامعه روحیه سعی و تلاش را بالا می برند. تنها راه بهبود درمان اقتصادی در همه کشورهایی که اقتصاد تک محصولی و مبتنی بر نفت دارند فضا دادن به کار آفرینان و حمایت آنان در رشد و توسعه اقتصاد است تا وابستگی اقتصاد را از یک محصول مانند نفت از بین ببرند. از مزایای رشد و توسعه کارآفرینی در کشور می توان به این موارد که وقتی کار آفرینی افزایش می یابد نرخ اشتغال بالا می رود و نرخ بیکاری رو به کاهش می گذارد.

تعلل در آموزش صحیح کارآفرینی و خلاقیت در دوره های مختلف آموزشی به‌ویژه در دوره ها و مقاطع تحصیلی که شخصیت و نگرش نوجوانان و جوانان شکل می گیرد می تواند ما را در راه رسیدن یه یک جامعه خلاق و نوآور با مشکل مواجه کند. ما از حضور جوانانمان در عرصه تولید ایده و خلاقیت و تبدیل آنها به نوآوری بهره مند شده ایم اما این بهره مندی به نسبت تعداد جوانان تحصیل کرده و جویای کار و منابع در اختیار بسیار اندک است.

با توجه به جایگاه مهم کارآفرینی و کارآفرینان در دنیای امروز و ضرورت توجه بیش از پیش به این حوزه در کشور ما خبرنگار ایمنا گفت و گویی با منصور صادقی، مدرس دانشگاه در حوزه کارآفرینی و موفقیت داشته که در ادامه می خوانیم؛

دلایل اصلی کمرنگ بودن حضور کارآفرینان در صنعت ایران چیست؟

حضور دولت ها در اقتصاد و دخالت‌های نامتوازن آنها یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه نیافتن صنعت کشور است. دخالت‌های دولت در تعیین قیمت تا سیاست‌های تعرفه‌ای و ... صنعتگران را سرگردان و در موارد زیادی به برخی سیاست‌های حمایتی وابسته کرده و باعث شده است تا آنها از تلاش برای بدست آوردن دانش و نوآوری برای رقابت با سایر تولیدکننده‌ها مایوس شوند.

در بخش هایی از اقتصاد که حضور بنگاه‌های حمایت شونده دولتی وجود ندارند می توان حضور پر رنگ کارآفرینان را در آن بخش از اقتصاد مشاهده کرد. به عنوان مثال می توان به توسعه و تولید کارخانجات شکلات سازی در ایران اشاره کرد که تا چند سال پیش بازار کشور در اختیار محصولات خارجی و یا بی کیفیت داخلی بود. اما حضور کارآفرینان و سرمایه گذاران خوش ذوق داخلی باعث رشد و شکوفایی این صنعت شد به گونه ای که بخش زیادی از بازار در دست تولید کنندگان داخلی است و حتی در آن صادرات رونق زیادی گرفته است.

 آیا می توان این موضوع را به تنهایی عامل اصلی حضور کمرنگ کارآفرینان در اقتصاد ایران دانست؟

خیر این تنها یکی از عوامل است. از دیگر موانع می توان به بروکراسی زیاد اداری و سخت بودن راه اندازی کسب و کار در ایران اشاره کرد براساس گزارش بانک جهانی، رتبه ایران از نظر سهولت فضای کسب‌وکار درجهان در سال ۲۰۱۷ در بین ۱۹۰ کشور در رده ۱۲۰ بوده است. به‌خصوص این که از این حیث در بین کشورهای منطقه نیز در جایگاه مناسبی قرار نداریم.

 یکی دیگر از مشکلات اقتصاد ما حمایت نشدن از حقوق مالکیت معنوی است. در اقتصاد جهانی حمایت از صاحبان فکر و ایده باعث اطمینان خاطر در کارآفرینان و حضور پر رنگ آنها در اقتصاد می شود. همچنین نبود قوانین ورشکستگی مناسب می تواند اطمینان خاطر برای حضور پر قدرت کارآفرینان در عرصه اقتصاد ایران را از آنها بگیرد.

وضعیت اقتصادی کشور برای حضور کارآفرینان تا چه اندازه مهیا است؟

ما دارای کشوری ثروتمند هستیم، ‌ کشوری ثروتمند از حیث منابع طبیعی، نیروی انسانی متخصص، کشوری با دارا بودن ۳۳ میلیون نفر بین ۳۰ تا ۴۰ سال، کشوری ثروتمند به دلیل قرار گرفتن در موقعیتی ژئوپلیتیک در منطقه و کشوری ثروتمند با جاذبه های گردشگری منحصر به فرد، اما فقیریم چون ترجیح ما حفظ منافع فردی است. فقیریم چون بهره‌وری نداریم و در جهت افزایش بهره وری و استفاده حداکثری از منابع خود عمل نمی‌ کنیم. فقیریم چون متمایل به کارهای کم زحمت و پربازده هستیم که در اقتصاد سالم جایی ندارند.

امروز در ایران کاربران اینترنت تقریبا بالای ۴۵ میلیون نفرند که این در منطقه خاور میانه بی نظیر است. کارهای خوبی در برخی عرصه ها اتفاق افتاده که گویای این واقعیت است که اگر این روند مثبت در همه عرصه های اقتصاد ورود پیدا کند ما می توانیم در چند سال آینده یکی از کشورهای توسعه یافته دنیا باشیم. ایجاد استارت آپ های خلاق و نوآور مبتنی بر تکنولوژی های دیجیتال مانند فروشگاه عرضه اپلیکیشن های موبایل (بازار)، فروشگاه های دیجیتال فروش و عرضه آنلاین محصولات (دیجی کالا و بامیلو) یا استارت آپ های گرفتن تاکسی و سرویس های حمل و نقل درون شهری و نمونه های مشابه زیاد دیگری که بیانگر حضور کارآفرینان جوان در عرصه اقتصادی این کشور است. ورود جوانان به عرصه خلاقیت، نوآوری و حمایت های صحیح از شرکت های دانش بنیان و کارآفرینان نوید دهنده روزهای خوب می تواند باشد.

چگونه می توان جامعه ای خلاق و کارآفرین داشت که دغدغه آن ایده پردازی و تبدیل آن به نوآوری و شروع یک کسب و کار جدید باشد؟

در این خصوص بایستی به موانع فرهنگی، آموزشی و اخلاقی بیشتر اشاره نمود. تعلل در آموزش صحیح کارآفرینی و خلاقیت در دوره های مختلف آموزشی به‌ویژه در دوره ها و مقاطع تحصیلی که شخصیت و نگرش نوجوانان و جوانان شکل می گیرد می تواند ما را در راه رسیدن یه یک جامعه خلاق و نوآور با مشکل مواجه کند. ما از حضور جوانانمان در عرصه تولید ایده و خلاقیت و تبدیل آنها به نوآوری بهره مند شده ایم اما این بهره مندی به نسبت تعداد جوانان تحصیل کرده و جویای کار و منابع در اختیار بسیار اندک است. اگر به اطرافمان نگاهی بیندازیم خواهیم دید که از هر ۱۰ جوان فارغ التحصیل که به دنبال کار میگردند هیچ یک در فکر راه اندازی کسب و کار خود نیست و هر کس قصد دارد در اداره و یا شرکتی دولتی استخدام شود و این نشانگر آن است که ما در تربیت نسل جوانمان که با اعتماد به نفس باشد و از فکر و ایده خود برای راه اندازی کسب و کار استفاده کند، کوتاهی کرده ایم.

کشورهای توسعه یافته دنیا در این حوزه چگونه عمل می کنند؟

در کشورهایی توسعه یافته مانند کشورهایی اروپایی و بعضی از کشورهای جنوب شرقی آسیا در جای جای سیستم‌های آموزشی خود، چه در سطوح ابتدایی و چه دانشگاهی مطرح می‌کنند که ما از حیث منابع معدنی فقیر هستیم و ثروت ما منابع نرم‌افزاری انسانی است و در عین تذکر مستمر این امر به نونهالان و آینده‌سازان خود، راهکارهای علمی و عملی اشتغال مولد را فراروی آنها قرار می‌دهد. در بعضی از کشورها توسعه یافته به جوانان آموزش میدهند که ایجاد کسب و کار خودشان به مراتب از پیدا کردن کار در جامعه راحت تر است و با این تفکر فارغ التحصیلان در صدد داشتن کسب و کار مربوط به خود هستند تا اینکه به دنبال شغل بگردند.

کارآفرینان چگونه می توانند ایده های خود را به نوآوری و خلق یک محصول و یا خدمت جدید تبدیل کنند؟

کارآفرینان بایستی در یک فرآیند منطقی و مبتنی بر علم برای تبدیل ایده هایشان به نوآوری بهره بگیرند. از جمله این فرآیند و مسیرها می توان کسب آمادگی های ذهنی و فکری لازم برای ورود به دنیای کارآفرینی و توانایی مقابله با مشکلات، تنگناها و شکست های احتمالی اولین گام است،  شناسایی فرصت ها در بازار و خلق ایده های جدید، افراد کارآفرین با توجه به هوشیاری خود بهتر از سایرین اطراف و موقعیت های پیرامون خود را می بینند و می توانند این فرصت ها را شناسایی و نسبت به ارزیابی و امکان سنجی انها اقدام کنند، تدوین یک طرح کسب و کار به صورت جامع، به این صورت که یک طرح کسب و کار برای بهره گیری از فرصت تعیین شده تدوین می شود. کارآفرین برای اینکه بتواند به ایده خود نمود عینی بدهد بایستی برای آن برنامه اجرایی مشخصی داشته باشد، تامین منابع لازم برای شروع کسب و کار بسیار مهم و ضروری است. کارآفرین در این مرحله بایستی منابع مورد نیاز جهت ایجاد و یا توسعه فعالیت کارآفرینی خود را شناسایی کند. راه اندازی و اداره کسب و کار تازه تاسیس شده از مهمترین مراحل کارآفرینی است. شاید یکی از مشکلات عدیده اکثر کارآفرینان در این بخش قرار دارد. جایی که به دلیل توانایی نداشتن در مدیریت صحیح کسب و کار در همان ابتدای کسب و کار ورشکسته شده و از فضای رقابتی حذف خواهند شد. بر اساس آمار هی اعلام شده در منابع گوناگون ۲۴ درصد از کسب و کارهای جدید و تازه تاسیس در همان دو سال ابتدای کار خود منحل می شوند و ۵۰ درصد آنها در چهار سال اول فعالیت ورشکستگی را تجربه خواهند کرد، ذکر کرد.

 آیا سازمان ها نیز به کارآفرینی نیاز دارند؟

کارآفرینی فقط به معنای راه اندازی یک کسب و کار جدید نیست بلکه کارآفرینی سازمانی بخشی از کارآفرینی به حساب می آید. رشد و توسعه سازمان ها و خلق محصولات جدید توسط آنها و یا توسعه و بهبود محصولات قبلی بخشی از کارآفرینی سازمانی است. بدون کارآفرینی در سازمان ها و شرکت ها، آنها محکوم به نیستی و نابودی اند. برای دوام در بازار رقابتی اقتصادی امروز سازمان ها لازم دارند تا دائما به خلق ایده های نو و تبدیل آنها به محصولات جدید بپردازند.

 موانع رشد و توسعه کارآفرینی در سازمان ها چیست؟

عوامل بسیاری می تواند در رشد کارآفرینی درون سازمانی دخالت داشته باشد که از جمله آنها وجود رویه های نامناسب در سازمان در برخورد با اشتباهات کارکنان باعث خواهد شد تا اعتماد به نفس کارکنان کم شده و مشارکت آنها در توسعه سازمان کمرنگ شود، تعریف سبک و ساختار مدیریت وظیفه مدار نیز یکی دیگر از این عوامل است، اتخاذ سیاست های تشویقی یکسان برای همه نیز می تواند روحیه کارآفرینی و خلاقیت درون سازمانی را کاهش دهد، ترفیع افراد سازشکار یا موافق به جای کسانی که روحیه انتقادی دارند نیز یکی دیگر از سیاستها غلط در کاهش کارآفرینی درون سازمانی است و از موارد دیگر می توان به برنامه ریزی های بی دقت و ناکافی، انتظارات سازمانی غیر واقعی از کارکنان و کافی نبودن حمایت سازمانی از فعالیت کارآفرینانه را اشاره کرد.

تاثیر اقتصادی و منافع حاصل از کارآفرینی چه مواردی هستند؟

تقویت کارآفرینی و ایجاد بستر های مناسب برای رشد و توسعه آنها در کشور باعث رشد و شکوفایی اقتصادی می شود. کارآفرینان درجامعه عامل اصلی ایجاد پویایی و افزایش بهره وری اند و درجامعه روحیه سعی و تلاش را بالا می برند. تنها راه بهبود درمان اقتصادی در همه کشورهایی که اقتصاد تک محصولی و مبتنی بر نفت دارند فضا دادن به کار آفرینان و حمایت آنان در رشد و توسعه اقتصاد است تا وابستگی اقتصاد را از یک محصول مانند نفت از بین ببرند. از مزایای رشد و توسعه کارآفرینی در کشور می توان به این موارد که وقتی کار آفرینی افزایش می یابد نرخ اشتغال بالا می رود و نرخ بیکاری رو به کاهش می گذارد، اشاره کرد همچنین کارآفرینی موجب ایجاد ثروت و توزیع درآمد و افزایش کیفیت زندگی و در نتیجه کاهش پدیده های شومی چون مهاجرت می شود. نتیجه کارافرینی بروز خلاقیت و تولید محصولات و خدمات جدید است که این امر سبب بهبود استاندارد های زندگی در کل جامعه می گردد. افزایش در آمد و رفاه می تواند باعث فقرزدایی بخش بزرگی از جامعه مردمی شود که به دنبال رفاه و اشتغال در سودای مهاجرت به سر می برند و افزایش  کارآفرینی در جامعه سبب افزایش در آمد های اقتصادی دولت ها می شود. وقتی با کارآفرینی تعداد مشاغل افزایش پیدا کند بنگاه های کوچک و بزرگ ایجاد و توسعه می یابند. همه اینها می توانند در آمد های دولت از طریق مالیات و حقوق گمرکی و صادرات را افزایش دهد و در نتیجه آن پروژه های عمرانی و تحقیقاتی کشور می تواند رونق بیشتری بگیرد، اشاره کرد.

گفت و گو از نفیسه قاسمی- خبرنگار ایمنا

کد خبر 361041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.