وزارت نیرو اعتقادی به حقابه تالاب گاوخونی ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: وزارت نیرو برای نیاز آبی گاوخونی هیچ آبی تعیین نکرده است

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید رحمان دانیالی با حضور در پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهراصفهان با بیان اینکه وظیفه ما در اداره محیط زیست انجام مطالعات برای تعیین نیاز آبی تالاب بوده است، اظهار کرد: در یکی از مطالعاتی که ازسوی دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه شهرکرد انجام شده بود، مشخص شد در بازه‌های زمانی مختلف هیچ آبی برای گاوخونی در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو اعتقادی به حقابه تالاب گاوخونی ندارد، افزود: اگر از روز اول می توانستیم حقابه تالاب را بگیریم معضلات و مسایل امروزی اصفهان مثل تحصن کشاورزان ایجاد نمی شد، خشکی تالاب بر روحیه و تفرج مردم اثر می گذارد.

دانیالی گفت: تبعات ناشی از عدم احیای تالاب گاو خونی را همواره اعلام و گزارشاتی در این باره را به استاندار وقت آقای مهرعلیزاده ارائه کردیم اما به نظر من اینگونه کار به جایی نمی بریم.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: از یک سو در سالهای اخیر از نظر اقلیمی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش بارندگی داشتیم و از سوی دیگر در بالادست اصفهان و چهارمحال و بختیاری با مجوزهای قانونی از منابع آبی بهره برداری می کنند . این در حالی است که بر اساس قانون  پس از آب شرب، حقابه محیط زیست در اولویت دوم است ، ولی قانون را کسی نمی بیند.

دانیالی با بیان اینکه خیلی از پروانه های بهره برداری که طی این سالها صادر شده است یک برگه یا مجوزی از محیط زیست نگرفته اند، گفت: نظارت و ورود سازمان بازرسی در خصوص تالاب کارساز است وبر همین اساس قرار شد گزارش معضلات و تبعات خشکی تالاب را به سازمان بازرسی کل کشورارائه دهیم با این حال از نظر من، مردم، شورای شهر و محیط زیست همه باید حقابه تالاب را مطالبه کنند.

وی در واکنش به صحبتهای یکی از اعضای شورا مبنی بر اینکه محیط زیست اعداد و ارقام شاخص کیفی هوا ایستگاهای پایش را تغییر می دهد و عدد شاخص آلودگی ها غیرواقعی است، اظهار کرد: این ذهنیت که محیط زیست اعداد و ارام آلایندهای هوا را کم و زیاد می کند، اشتباه است اما به لحاظ کمبود اعتبارات هر از گاهی مجبور به خاموش کردن نمایشگرهای ایستگاههای پایش در برخی از میادین شهر می شویم.

دانیالی تصریح کرد: ما حاضر به ارائه تمام اطلاعات زیست محیطی هستیم که مورد مطالعه جامعه باشد، برای مردم اصفهان باید کاری بنیادین انجام داد با این حال برخی دستگاههای اجرایی استان اصلا به مسائل زیست محیطی اعتقادی ندارند.

سمن‌ها را باور داریم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسه شورای شهر در خصوص بررسی وضعیت محیط زیست، اظهار کرد: این جلسه امروز تشکیل و مسائل زیست محیطی استان مطرح می شود اما متاسفانه تا سال بعد این معضلات   فراموش می شوند اما محیط زیست با کمال میل و طی یک برنامه زمان بندی مدون از برگزرای چنین جلساتی با حضور اعضای شورا و نمایندگان سمن ها استقبال می کند.

دانیالی گفت: پیشنهاد ما این است که در خصوص بررسی طرح جامع کاهش الودگی هوا اصفهان، پسماندها و حقابه تالاب را به سمن ها واگذار کنیم  چرا که به نقش موثر سمن ها باور داریم.

وی در ادامه به نحوه آموزش و اطلاع رسانی محیط زیست اشاره کرد و افزود: علی رغم اقداماتی که می کنیم، تبلیغ و اطلاع رسانی مان ضعیف است ولی در حقیقت ولی تبلیغ نیاز ندارد چرا که عمق فجایای زیست محیطی اصفهان متاسفانه آنقدرزیاد است که اقداماتی که انجام می دهیم به چشم نمی آیندو بنظرم باید اول آن فجایا را آنقدر پررنگ کنیم تا همه بدانند و روشنگری  افکار عمومی باید برای همه مردم باشد.

دانیالی با اشاره به اینکه استقرار صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری انجام نشد، افزود: حدود یک هزار و ۷۰۰  هکتار بیخ گوش اصفهان در دولت اباد تحت عنوان انبار مجوز می دهند و افراد با عنوان مجوز انبار ماغ و قانون را دور می زنند اکثر این انبار ها به واحدهای ریخته گری تبدیل شده اند و در شهر اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی بیشترین واحدهای ریخته گریهای را داریم.

وی گفت: محیط زیست در بحث استفاده از پساب تنها برای مقاله با گرد و غبار، بیابان زایی و استفاده در صنعت و فضای سبز غیر مثمر برون شهری مجوز صادر کرده است، ما معتقدیم در این شرایط نباید آبی با کیفیت این چنینی برای کشاورزی مثمر استفاده شود. اما مستنداتی را به دادستانی مبنی بر فروش آب از سوی شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای ارائه کرده‌ایم .

دانیالی با بیان اینکه در شرایط بحرانی هوا شرایط بحرانی هوا اعداد در برخی مکان‌ها متفاوت است، اظهار کرد: اعلام وضعیت بحرانی هوا بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است و هدف از اعلام روز تعطیل، ترافیک نیست بلکه شرایط آلودگی هوا به کودکان و جامعه ما صدمه می زند.   

وی با اشاره به اینکه با تلاش های انجام شده در استان از ابتدای سال جاری مردم اصفهان تاکنون ۳۱ روز هوای پاک را تنفس کرده اند، ادامه داد: این اقدامات لازم اما کافی نیست و باید اعتقادی اقدام کنیم .

مدیرکل محیط زیست استان ابراز امیدواری کرد در راستای احقاق خواسته های مردم جلسات مشترک با شورای شهر ، مدیریت شهر و استان ادامه یابد.

کد خبر 360872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.