شناسایی بیش از ۳ هزار بیمار مبتلا به دیابت در شهرضا

شهرضا - رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا گفت: ۶.۲ درصد از افراد غربالگری شده در طرح ایراپن در این شهرستان معادل سه هزار و ۳۵۱ نفر، مبتلا به دیابت بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، حجت‌الله تنهایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح ایراپن در این شهرستان، اظهار کرد: بر اساس گزارش بازرسان وزارت بهداشت و درمان از مراحل اجرای این طرح در شهرضا، عملکرد این شهرستان در این طرح که با هدف پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها غیرواگیردار اجرا می‌شود، با موفقیت همراه بوده است.

وی با بیان اینکه جمعیت هدف در طرح ایراپن مجموع افراد بالای ۳۰ سال شهرستان ۷۳ هزار و ۴۰۰ نفر هستند، تصریح کرد: از این تعداد ۷۳ درصد معادل ۵۳ هزار و ۶۵۷ نفر و از مجموع ۹۴ هزار و ۸۲۹ نفر افراد بالای ۲۰ سال شهرستان، ۶۱.۳ درصد معادل ۵۸ هزار و ۱۵۵ نفر، در طرح ایراپن غربالگری شده‌اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به تفکیک جنسیتی غربالگری ایراپن در این شهرستان، گفت: ۲۴ هزار و ۸۳۰ نفر از افراد غربالگری شده مرد و ۳۳ هزار و ۳۲۹ نفر از آنان زن بوده‌اند.

تنهایی با اشاره به طبقه‌بندی افراد غربالگری شده در چهار گروه، تصریح کرد:  پس از غربالگری ۵۸ هزار و ۱۱۵ نفر درخصوص بیماری قلبی عروقی، مشخص شد، ۸۶ درصد از این افراد شامل ۴۹ هزار و ۹۹۹ نفر دارای ریسک خطر کمتر از ۱۰ درصد و یک هزار و ۱۱۵ نفر که دو درصد از جمعیت هدف بودند، دارای ریسک خطر ۱۰ تا ۲۰ درصد بوده‌اند.

وی اضافه کرد: نیم درصد از این افراد شامل ۳۰۷ نفر دارای ریسک خطر ۲۰ تا ۳۰ درصد و ۳.۳ درصد از آنان شامل هزار و ۹۳۸ نفر دارای ریسک خطر ۳۰ درصد و بیشتر هستند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا اظهار کرد: ۱۳.۲ درصد از جمعیت هدف شامل هفت هزار و ۱۱۶ نفر، مبتلا به فشار خون، ۶.۲ درصد شامل سه هزار و ۳۵۱ نفر مبتلا به دیابت، ۷.۵ درصد شامل چهار هزار و ۷۰۱ نفر مبتلا به اختلال چربی و ۹ دهم درصد شامل ۵۵۷ نفر نیز مبتلا به آسم بودند.

تنهایی گفت: چهار هزار و ۲۸۶ نفر دارای عامل خطر مصرف دخانیات و ۱۴۵ نفر با ریسک خطر مصرف الکل شناسایی شدند.

وی با اشاره به انجام غربالگری کولورکتال در افراد ۵۰ تا ۷۰ سال، تصریح کرد: افراد این گروه سنی ۱۹ هزار و ۳۵۱ نفر هستند که ۱۴.۱ درصد از جمعیت شهرستان را تشکیل می‌دهند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا اضافه کرد: ۱۴ هزار و ۴۲۷ نفر شامل ۷۴.۵ درصد از افراد این گروه سنی درخصوص ابتلا به سرطان روده بزرگ غربالگری شدند و برای ۹۰.۸ درصد از آنان تست FIT انجام شد که نتیجه این تست برای ۳.۵ درصد از آنان مثبت گزارش شد.

تنهایی یادآور شد: بخش دیگری از آزمایشات طرح ایراپن شامل آزمایش کولونوسکوپی در غربالگری کولورکتال است که برای ۴۷.۷ درصد شامل ۲۲۱ نفر از افراد جامعه هدف انجام شده است.

وی ادامه داد: بعد از انجام این آزمایشات، پنج بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال در شهرستان شناسایی شدند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا تصریح کرد: ۵۵ نفر از افراد کولونوسکوپی شده دارای پولیپ، ۲۹ نفر مبتلا به هموروئید و نتیجه آزمایش ۱۳۱ نفر نیز نرمال بود.

کد خبر 360082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.