بیانیه روز شهرساز/ شهرساز به مثابه مصلح اجتماعی

امروز در اختتامیه بزرگترین رویداد شهرسازی اصفهان با محوریت رسالت اجتماعی شهرسازان که در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، بیانیه‌ای قرائت شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در متن این بیانیه آمده است: « برنامه ریزی شهری حرفه عمل است و شهرسازان چه در مقام سیاستمدار باشند و چه در مقام مدیر و کارشناس، در معرض اتخاذ تصمیماتی قرار می گیرند که جامعه عمل خواهد پوشید و زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شهرساز نمی تواند یک عقل منفصل از جامعه و یک متخصص فن سالار دور از سیاست باشد، او در قبال آنچه انجام می دهد مسئول است و توجیه «الامور المعذور» شایسته او نیست. او در قبال محیط پیرامون خود و اتفاقات مرتبط با حرفه هم مسئول است و همچون یک مصلح اجتماعی نمی‌تواند نسبت به آنها بی‌تفاوت باشد.

آنچه تحت عنوان (تدوین برنامه جامع اصفهان با رویکرد نوین) در فضای حرفه ای برنامه ریزی در حال انجام است، اتفاقی میمون و مبارک است که می تواند نظام برنامه‌ریزی شهری ایران را از رویکردی قدیمی که بیش از ۵۰ سال از اثبات ناکارآمدی آن در دنیا می‌گذرد، رهایی بخشد و گامی کلیدی در راستای هر چه مردمی‌تر شدن اداره شهرها و تحقق حاکمیت مردم بر سرنوشتشان بردارد؛ بنابراین ضرورت دارد شهرسازان با رعایت اصول زیر در قبال برنامه جدید توسعه شهر، به رسالت اجتماعی خود عمل کنند:

۱- در حساس کردن ذی‌نفعان به خصوص شهروندان در قبال برنامه جامع، نهایت تلاش خود را بکار گیرند و آنها را به مشارکت در فرایند برنامه تشویق کنند.

۲- از دست اندرکاران برنامه بخواهند سازوکار مشارکت ذی‌نفعان را شفاف و دقیق بیان کرده، به اطلاع همگان برساند.

۳- همچون چشمی تیزبین، ناظر بر روند تهیه برنامه باشند و برای ارائه پیشنهادها و انتقادها، منتظر دعوت مسئولان نباشند، آنها باید فعالانه و داوطلبانه در فرایند برنامه مشارکت کنند.

۴- ملاحظات مالی و روابط کاری نباید مانع از نقد فرآیند تدوین برنامه و خروجی های آن توسط شهرسازان شود و منافع شهروندان باید بر منافع حرفه‌مندان اولویت داشته باشد.

۵- فارغ از آنچه مشاور تدوین برنامه جامع موظف به انجام آن است، شهرسازان باید به طور فردی یا جمعی، در چارچوب اصول کلی حاکم بر رویکرد جدید و هماهنگ با آن، فعالانه در تدوین برنامه مشارکت و از مسئولان امر هم بخواهند زمینه مشارکت آنها را فراهم کنند.»

کد خبر 359933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.