نگاه کاسب‌کارانه را از برنامه جامع فاکتور بگیریم

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: امروز حال اصفهان خوب نیست و جزء اولین‌ها در حوزه اجرایی، کاری و پژوهشی از منظر شهرسازی قرار ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداحمد حسینی‌نیا صبح امروز ( پنجشنبه) در اختتامیه هفته شهرسازی اظهار کرد: دردی که اصفهان طی ۱۶ سال گذشته با آن دسته و پنجه نرم کرده نگاه محافظه کارانه و خوسانسوری بوده است.

وی با بیان اینکه نگاه کاسب‌کارانه را از مقوله برنامه جامع فاکتور بگیریم، افزود: روی سخنم با افرادی است که طی چندین ماهی که برنامه جامع اصفهان کلید خورده، برخی مباحث را مطرح کردند، اما باید گفت ما قراردادی در این راستا با کسی منعقد نکردیم و اگر طرحی بوده وزارت راه و شهرسازی آن را تدوین کرده است و حتی در انتخاب مشاور مادر شاید نقص‌هایی داشته باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: در حوزه برنامه‌ریزی شهری بعد از جنگ جهانی دوم و خرابی های آن، تفکر سوسیالیستی شکل گرفت و برنامه های جامع و صرفا کالبدی برای رفع نیازهای برنامه ریزی تدوین شد.

حسینی نیا با بیان اینکه در گذشته رویکردها در برنامه های شهری کالبدی و به صورت بالا به پایین بوده است؛ اظهار کرد: در دهه ۱۹۵۰ برنامه های جامع به سمت برنامه های جامع عقلانی حرکت کرد؛ پس از آن در ۱۹۸۰ برنامه‌ریزی های شهری از قالب کمی فاصله گرفت و بر اساس رویکردهای مبتنی بر کیفیت حرکت کرد، اما استنباط من این است که ما در تهیه طرح های شهری هنوز در سال ۱۹۵۰ باقی مانده‌ایم در حالی که باید فکرمان از نگاه صرف برنامه کالبدی تغییر دهیم و به سمت تهیه برنامه‌های جامع حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: آنچه تجربه ۱۵ ساله من در شهرداری حکایت دارد این است که نگاه حاکمیتی و جزیره‌ای در مدیریت شهر، امروزه شهرها را نابسامان کرده است طوری که مدیران وحدت فکری نداشتند و انسجام فکری و یکصدایی برای تحقق طرح جامع شهر تا به امروز صورت نگرفته است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به مفهوم "حق به شهر" گفت: ۵۰ سال از موضوع تئوری حق به شهر می گذرد و باید این مهم را تحقق بخشیم، در حوزه حق به شهر باید با دو مفهوم "حق مشارکت شهری" و "حق تخصیص فضا" کار کنیم که در بخش مشارکت شهری باید در حاکمیت شهر ویرایش انجام و مدیریت واحد شهری جدی‌تر دنبال شود؛ همچنین در خصوص حق تخصیص فضا باید انسجام اجتماعی و توانمندسازی را رصد کنیم.

حسینی نیا تصریح کرد: افزایش توجه به تولید اسناد یکپارچه شهری مبحثی است که تا کنون مغفول مانده است و اعتقاد داریم انسجام تهیه اسناد می‌تواند مقصد راهبردی برنامه جامع باشد.

وی با اشاره به سند پایدار توسعه شهری گفت: سند توسعه شهری هزاره سوم را سازمان ملل در ۱۷ شاخص تهیه کرده است که نابرابری فضایی، فقر اقتصادی و تاب آوری شهرها نگاه به حوزه کیفی شهرها دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: انسجام تئوری تا عملی بین دانشگاه و مدیران شهری افزایش یابد تا برنامه های جامع سرانجام خوبی داشته باشد.

کد خبر 359923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.