انتخاب نام برج‌های کبوتر متناسب با ماه احداث

یک کارشناس جهانگردی گفت: برج آذر بهرام به دلیل اینکه در آذرماه ایجاد شده، به این اسم نامگذاری شده‌اند.

احسان عبدالهی در حاشیه افتتاح برج کبوتر آذر بهرام در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کبوترخانه‌ها در بیشتر نقاط کشور وجود دارد، اما بیشترین تراکم این برج‌ها در شهر و اطراف اصفهان است.

وی افزود: طبق تخمینی که زده شده سه هزار برج کبوتر در اصفهان وجود دارد که نشان‌دهنده اهمیت و کاربری برج‌ها در آن دوره زمانی است؛ از فضولات کبوترها در داخل این برج‌ها به منظور کوددهی استفاده و همچنین برای کشت صیفی‌جات، هندوانه و خربزه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این کارشناس جهانگردی اضافه کرد: برج‌های کبوتر به لحاظ معماری به هفت دسته تقسیم می‌شوند که نوع ساده آن در شهرهای اطراف اصفهان قرار دارد البته پیچیده‌ترین و زیباترین برج مرداویج است.

وی تصریح کرد: به لحاظ سازه‌ای این برج‌ها از نمای بیرونی به شکل استوانه‌ای شیب‌دار به سمت داخل است که این ویژگی از لحاظ ایستایی و سازه‌ای مقاومت برج را بیشتر می‌کند.

عبدالهی با بیان اینکه در نگاه اول هنگامی که وارد برج می‌شویم به خاطر باریک بودن راهروها و تعداد زیاد لانه‌های کبوتر متوجه نقشه اصلی برج نخواهیم شد، گفت: برج‌های کبوتر از یک نقشه صلیبی شکل در مرکز و یک استوانه بیرونی هم دور تا دور آنها قرار گرفته و دسترسی به پشت بام آن از طریق راهروها و راه پله‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: کبوترها از دریچه‌ها و برجک‌ها به داخل و خارج برج می‌رفتند و نکته جالب احداث این برج‌ها محل احداث آن‌ها است که در اطراف زمین‌های کشاورزی بود.

این کارشناس جهانگردی ادامه داد: بسیاری از برج‌های کبوتر تخریب شده‌اند و از سه هزار برجی که در زمان صفویان بنا شده اکنون متاسفانه حدود ۶۰۰ برج کبوتر باقی مانده است که برج کبوتر آذر بهرام یکی از سالم‌ترین و زیباترین برج‌های اصفهان است.

وی با بیان اینکه در ضلع داخلی دیواره و استوانه مرکزی این برج نزدیک به پنج هزار لانه کبوتر ساخته شده، اظهار کرد: این ویژگی خود یک معماری فوق العاده است زیرا با خشت خام و گل هم دارای زیبایی و هم کارایی بوده است.

عبدالهی با بیان اینکه به تدریج پس از ایجاد کودهای شیمیایی این برج‌ها روبه تخریب رفتند، اضافه کرد: بزرگ‌ترین آفت کبوترها در آن مارها بودند چراکه از دیواره‌ها می خزیدند و به بالای برج می رفتند به همین منظور شال گچی بر روی بالای برج مار را به زمین می انداخت.

کد خبر 359542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.