اثرات سوء تماشای زیاد تلویزیون برای کودکان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تماشای بیش از حد تلویزیون کودکان را تنبل، پرخاشگر، خشن، مضطرب می‌کند و الگوپذیری و همانند سازی با شخصیت‌های داستان را در آنها تشدید می‌کند.

امرالله ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در دنیای کنونی با توجه به پیشرفت ارتباطات و فناوری، تلویزیون هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است و حتی فضای مجازی نتوانسته جای این وسیله ارتباطی را پٌر کند، اظهار کرد: نزدیک به ۶۰ درصد مردم دنیا برای شنیدن تازه‌ترین اخبار از تلویزیون استفاده می‌کنند و رادیو، سایت‌های خبری و روزنامه‌ها در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

وی افزود: مدیران شبکه‌های تلویزیونی توانسته‌اند با ایجاد تنوع در برنامه‌ها نیاز مخاطبان خود را برآورده کنند و آنها را بیش از پیش با این جعبه جادویی پیوند دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه آموزش "سواد سلامت" یکی از فاکتورهایی است که با سلامت عمومی جامعه و روانشناختی سبک زندگی سالم در ارتباط است، افزود: تلویزیون نقش مهمی در آموزش این مسائل ایفا می‌کند، مردم برای کسب اطلاعات در خصوص علل بیماری‌ها و نحوه پیشگیری از آنها  برنامه‌های تلویزیون را دنبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: برنامه‌های تلویزیون آموزش حقوق شهروندی، مطالبه گری از مدیران شهری و روابط اجتماعی را آموزش می‌دهد. حتی برخی مراجعات دادگستری به دلیل نبود آگاهی از حقوق شهروندی است.

ابراهیمی با بیان اینکه تلویزیون نقش مهمی در آموزش مهارت‌های زندگی در قالب فیلم‌های تلویزیونی، سینمایی و برنامه‌های آموزشی در قرن اخیر داشته، افزود: افراد بدون  شناخت مهارت‌های زندگی توانایی مدیریت شرایط خود را نخواهند داشت.

این روانشناس بالینی ادامه داد: تماشای تلویزیون با وجود ایجاد سرگرمی و آموزش اطلاعات، معایب و آسیب‌های زیادی هم دارد و باید تماشای برنامه‌ها بر اساس زمانبندی دقیق و هدف مشخص باشد، در غیر این صورت فرد به دیدن برنامه‌های متعدد اعتیاد پیدا می‌کند که اختلالاتی روحی و روانی را دنبال خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه  کودکان و نوجوانان نباید بیش از سه ساعت در شبانه روز تلویزیون تماشا کنند و خانواده باید برای کنترل این مسئله قاطع برخورد کند، اضافه کرد: روانشناسان معتقد هستند تماشای تلویزیون عملکرد مغز کودکان را کند می‌کند این در حالی است که در بازی‌ها از حواس پنجگانه خود استفاده کرده، در واقع زندگی را تجربه می‌کنند.

وی تصریح کرد: تماشای بیش از حد تلویزیون کودکان را تنبل، پرخاشگر، خشن، مضطرب می‌کند و الگوپذیری و همانند سازی با شخصیت‌های داستان را در آنها تشدید می‌کند؛ همچنین بلوغ زودرس، مانع فعالیت‌های مثبت در زندگی نوجوانان می‌شود و به عشق‌های پوشالی و خیابانی گرایش پیدا می‌کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه تماشای تلویزیون برای سالمندان از جهت پر کردن اوقات فراغت و یادگیری برنامه‌های آموزشی مفید است، ادامه داد: اما سالمندانی که در بستر بیماری یا درگیر بیماری آلزایمر هستند بیشتر دچار اختلالات حافظه و سردرگمی می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به بررسی برخی فیلم‌های تلویزیونی که محتوای علمی و اخلاقی ندارد، ادامه داد: متاسفانه برخی برنامه‌های تلویزیونی بدون بررسی کارشناسانه اطلاعات نصف و نیمه از بیماری‌ها در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که آنها را دچار آشفتگی و استرس می‌کند؛ به عنوان مثال مخاطب باید بداند که لزوما انزوا یا عدم تعاملات اجتماعی در برخی کودکان از علائم اُتیسم نیست.

وی با تاکید بر اینکه تلویزیون وسیله در دسترس و همگانی است که مزایای آن از معایبش بیشتر است و مانند  دانشگاه عمومی برای ارتقای سبک زندگی جامعه تلاش می‌کند، افزود: برنامه‌های تلویزیونی باید با شیوه‌های جدید، اثرگذار و بدون دیالوگ‌های کلیشه‌ای و بی محتوا مبتنی بر نیاز مردم تدوین شود تا بیش از پیش اثرگذار باشد.

کد خبر 359302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.