نخستین کافه برج ایران افتتاح می شود

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان گفت: نخستین کافه برج ایران با مساحتی بالغ بر ۳۶۰ مترمربع به مناسبت روز اصفهان در منطقه ۱۰ شهر اصفهان افتتاح خواهد شد.

به گزارش ایمنا، عبد الرسول امامی در ارتباط با افتتاح کافه برج به مناسبت روز اصفهان اظهار کرد: در بزرگراه شهید آقابابایی و ابتدای خیابان آذربیگدلی یک برج کبوتر به مساحت ۳۶۰ مترمربع قرار دارد که مدت ها از آن استفاده نمی‌شد که نسبت به مرمت و بازسازی این مکان اقدام کردیم.

وی ادامه داد: امروز پروژه کافه برج با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان و مساحت ۳۶۰ مترمربع با حضور شهردار اصفهان و مدیران شهری افتتاح خواهد شد.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با بیان اینکه این ساختمان در سه طبقه با بخش‌های مختلف ساخته شده است، گفت: طراحی داخلی این بنا محیطی تاریخی را برای گردشگران تداعی می‌کند.

وی ادامه داد: بخش های مختلف کافه برج شامل؛ گالری، نمایشگاه، فضای مطالعه و کافی شاپ است که در نظر داریم بعد از ظهرها به بخش گردشگری و بازدید از این بنا اختصاص داده شود.

امامی با بیان اینکه کافه برج می‌تواند به یک مرکز گردشگری در منطقه ۱۰ تبدیل شود، گفت: این بنا اولین برج کبوتری است که به برج کافه تبدیل شده و می‌تواند گردشگران  زیادی را به خود جذب کند.

به گزارش ایمنا؛ کبوتر خان یا کبوترخانه محلی است که کبوتران در آن آشیانه می‌سازند، ساخت کبوترخانه را می‌توان به نوعی شاهکاری هنری دانست؛ که در میان مزارع برای جذب و نگهداری کبوتران صحرایی به منظور استفاده و گردآوری کودشان ساخته می‌شدند.کبوترخانه‌ها را در مناطقی بنیان می‌نهادند که از اقلیمی کویری بهره‌مند بود،مصالح و متد ساخت نیز متأثر از شرایط محیطی چون بافت معماری که گل رس و کاه و نمک بنیادش بودند، بهره می برد و مقاوم در برابر سرما و گرما و عایقی حرارتی و درعین حال صوتی بود تا آرامش کبوتران درون کبوترخانه را تأمین کند.

غالب کبوترخانه‌ها به واسطه بهره‌گیری از حداکثر فضا به شکلی استوانه مانند ساخته می‌شدند تا لانه‌های بیشتری را در خود جای دهند. برج کبوتر آذربهرام یکی از برج های کبوتر قدیمی اصفهان است که با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان مورد مرمت و باز زنده سازی قرار گرفت.

کد خبر 359230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.