کمبود توالت؛ معضلی جهانی

توالت‌ها زندگی را نجات می‌دهند زیرا فاضلاب‌های انسانی بیماری‌های عفونی و کشنده را گسترش می‌دهند. روز جهانی توالت درباره اقدامات هشداردهنده دربرخورد با بحران بهداشت جهانی پیام خود را مخابره می‌کند.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، جهان در مسیر رسیدن به هدف توسعه پایدار نخواهد بود، مگر آنکه از در دسترس بودن و مدیریت پایدار بهداشت و آب برای همه تا سال ۲۰۳۰  اطمینان حاصل کرد.

 هم اکنون، ۴.۵ میلیارد نفر فاقد توالت بهداشتی هستند و ۸۹۲ میلیون نفر از مردم هنوز مشکل دفع ادرار در فضاهای بیرون از خانه را دارند.

قرار گرفتن در معرض عفونت‌های انسانی در این مقیاس، تاثیرات مخربی بر سلامت عمومی، شرایط زندگی و کار، تغذیه، آموزش و بهره‌وری اقتصادی در سراسر جهان می‌گذارد.

هدف این است که اطمینان حاصل شود که هر کس یک توالت امن داشته باشد و تا سال ۲۰۳۰  دیگر هیچ کسی در فضای خارج از خانه با مشکل نبود سرویس بهداشتی مواجه نباشد. ناتوانی در دستیابی به این هدف،  تمام برنامه ۲۰۳۰ در جهت توسعه پایدار را تحت الشعاع قرار داده است.

شعار روز جهانی توالت در سال ۲۰۱۸ " هنگامی که طبیعت ارتباط برقرار می‌کند" انتخاب شده است.

این شعار بر اساس  این روایت شکل گرفته "هنگامی که طبیعت ارتباط برقرار می‌کند، ما به توالت نیاز داریم. اما میلیاردها نفر آن را ندارند. این بدان معنی است که فضولات انسانی، در مقیاس وسیع، جمع آوری نمی‌شوند و آلودگی آب و خاک که زندگی انسان را حفظ می‌کند، زدوده نمی‌شوند. ما درحال تبدیل محیط زیست به یک فاضلاب رو باز هستیم. ما باید نوعی از سیستم‌های بهداشتی و توالت را بسازیم که در تعامل با اکوسیستم‌ها کار کنند. "

راه‌حل‌های بهداشتی مبتنی بر طبیعت (NBS)، توانایی اکوسیستم‌ها برای کمک به دفع فاضلابهای انسانی، قبل از بازگشت به محیط زیست را تحت کنترل در می‌آورد. NBS، اساساً بیشتر شامل حفاظت و مدیریت پوشش گیاهی، خاک و تالاب‌ها، از جمله رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌شود.

به عنوان مثال، آبریزهای مرکب فاضلاب که ضایعات انسانی را در محل جمع‌آوری و دفع می‌کنند،  کود رایگان برای کمک به کشت محصولات زراعی تولید می‌کنند. باتلاق‌های مصنوعی و نیزارها، فاضلاب را  قبل از تخلیه دوباره به جریان آب، تصفیه می‌کنند. بحران بهداشت جهانی، با توجه به گزارش‌های رسیده از سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در موارد زیر منعکس شده است:

تقریبا ۶۰ درصد از جمعیت جهان - حدود ۴.۵ میلیارد نفر - یا  در خانه دستشویی ندارند، یا از توالتی با ایمنی بهداشتی بی‌بهره‌اند.

۸۶۲ میلیون نفر در سراسر جهان هنوز در معرض  مشکل دفع ادرار در خارج از خانه هستند - به این معنی است که فاضلابهای انسانی در مقیاس وسیع تصفیه و جمع‌آوری نمی‌شوند.

۱.۸ میلیارد نفر از منبع آب آشامیدنی بدون محافظت در برابر آلودگی فاضلابی استفاده می‌کنند.

یک سوم از مدارس در سراسر جهان به سرویس بهداشتی مجهز نیستند؛ این  یک مشکل ویژه برای دختران در طول دوران قاعدگی است.

۹۰۰ میلیون دانش‌آموز در سراسر جهان  به امکانات بهداشتی از جمله روشویی، که مانع مهمی در گسترش بیماری‌های کشنده است، دسترسی ندارند.

بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت اخیراً از توالتی رونمایی کرد که نیاز به شبکه آب یا فاضلاب ندارد و با استفاده از مواد شیمیایی می‌تواند فضولات را به کود تبدیل کند.

این توالت که پس از سال‌ها کار آماده عرضه شده، حاصل پروژه‌ای است که در بنیاد ملینا و بیل گیتس پیگیری شد. این توالت‌ها در طراحی‌های متنوع برای فضولات مایع و جامد متفاوت ساخته شده‌اند.

 گیتس گفته توالت‌های فعلی فضولات را صرفاً در آب رها می‌کنند در حالی که توالت‌های جدید نیازی به فاضلاب ندارند و فعل و انفعالاتی شیمیایی چون سوزاندن فضولات در آنها اعمال می‌شود.

در ایران مشکل نبود سرویس بهداشتی مناسب و کافی و منطبق بر فرهنگ گردشگران خارجی، صنعت توریسم را با معضل مواجه کرده است. بسیاری از توریستها که در سفر به ایران با بحران سرویس بهداشتی مواجه هستند، قرص‌هایی برای کنترل ادرار مصرف میکنند.

ترجمه و تنظیم :مهشید بهزادی

منابع

http://www.un.org/en/events/toiletday/

http://www.bbc.com/persian

کد خبر 359187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.