۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
علم، یک حق انسانی

۱۰ نوامبر -۱۹ آبان ماه- روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نام گذاری شده است، این رویداد اولین بار در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۰۲ جشن گرفته شد و از آن به بعد هر سال برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یونسکو دسترسی به علم را یکی از ارکان حقوق بشر اعلام کرده است. شعار روز جهانی علم در سال ۲۰۱۸، "علم، یک حق بشری" اعلام شده است‌. یونسکو اعلام کرد این انتخاب که مصادف با جشن هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر (ماده ۲۷) و گرامیداشت نظریات علمی و پژوهشگران علمی است، یادآوری می‌کند که هر فردی حق مشارکت در علم و بهره‌مندی از منافع آن را دارد؛ این کار موجب یک جرقه در بحث جهانی در مورد راه‌های بهبود دسترسی به علم و منافع علم در جهت توسعه پایدار خواهد شد.

بزرگداشت ۱۰ نوامبر، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، نقش مهم علم در جامعه و نیاز به مشارکت گسترده عموم مردم در بحث در مورد مسائل علمی جدید پیش رو را برجسته می‌کند. همچنین بر اهمیت و ارتباط علم در زندگی روزمره ما تاکید می‌کند.

روز جهانی علم درخدمت صلح و توسعه، با پیوند دادن هرچه بیشتر علم و جامعه، قصد دارد از این که شهروندان از پیشرفت‌های علمی مطلع می‌شوند، اطمینان حاصل شود. همچنین بر نقش دانشمندان در گسترش درک ما از مکان جالب توجه و حساس که ما آن را "خانه" می‌نامیم و در ایجاد جوامع ما پایدار است، تأکید می‌کند.

آگاهی عمومی در مورد نقش علم در جوامع صلح آمیز و پایدار، ترویج همبستگی ملی و بین‌المللی برای به اشتراک گذاشتن علم بین کشورها، تجدید پیمان ملی و بین‌المللی برای استفاده از علم در جهت منافع جوامع و جلب توجه‌ها به سمت چالش‌های پیش روی علم و افزایش حمایت از تلاش‌های علمی اهدافی است که روز جهانی علم برای صلح و توسعه دنبال می‌کند.

این روز فرصتی را برای بسیج همه فعالان پیرامون مقوله علم از مقامات دولتی گرفته تا رسانه ها و دانش آموزان مدارس برای خدمت به صلح و توسعه فراهم می‌کند. یونسکو به شدت همه را تشویق می‌کند که در روز جهانی علم برای صلح و توسعه، با سازماندهی فعالیت‌های خود، به این رویداد ملحق شوند.

منابع:

http://www.un.org/en/sections/observances/united-nations-observances/

https://www.timeanddate.com/holidays/un/world-science-day

کد خبر 358226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.