مصونیت کاربران در فضای مجازی با آموزش سواد رسانه‌ای

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری گفت: سواد رسانه‌‍ای  موجب کاهش تهدیدات از جانب  ابزارهای رسانه‌ای به نظام خانواده می‌شود و با افزایش نقاط قوت آموخته‌ها در جهت تحکیم بنیاد خانواده به اشخاص کمک می‌کند.

نرگس عطریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای یکی از ضروریات در زندگی مدرنیته امروزی است، اظهار کرد: رسانه یک کانال ارتباطی است که مخاطبان به آسانی با این کانال ارتباط برقرار کرده و مبنا و رسالت این کانال پیام رسانی است.

وی با تاکید بر اینکه معرفی ابزار رسانه‌ای و رسالت‌هایی که بر عهده هر کدام از رسانه بوده حائز اهمیت ویژه‌ای است، افزود: آنچه که مخاطب هوشمند برداشت کرده و در زندگی اجتماعی به کار می‌برد نیز بسیار مهم است.

این  متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری معتقد است به طور کلی رسانه‌ها به دو دسته  بین فردی و جمعی تفکیک می‌شوند. در رسانه‌های بین فردی زمانی که با یک تلفن ارتباط برقرار کرده و یا کتابی را مطالعه می‌کنیم و یا نامه‌ای را برای کسی ارسال کردیم به طور یقین رسالت‌هایی بر عهده فرد فرستنده و شخص گیرنده وجود دارد.

وی ادامه داد: قرار گرفتن در رسانه‌های جمعی حساسیت امر را افزایش می‌دهد. به دلیل اینکه مخاطب رسانه جمعی عامه مردم هستند و قدرت تحلیل در بین عامه مردم اهمیت بیشتری دارد؛ برداشت افراد به سطح جامعه هم تسری پیدا می‌کند و می‌تواند عوارض متعددی را در جامعه به دنبال داشته باشد.

عطریان با تاکید به اینکه در رسانه پیامی از فرستنده به گیرنده در حال انتقال است، افزود: در هر نوع ابزار رسانه‌ای این این انتقال پیام وجود دارد. اگر درک صحیحی از انتقال پیام اتفاق نیفتد به طور یقین ارتباط منطقی و معنا داری به وجود نمی‌آید.

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای  موجب کاهش تهدیدات از جانب  ابزارهای رسانه‌ای به نظام خانواده می‌شود و با افزایش نقاط قوت آموخته‌ها در جهت تحکیم بنیاد خانواده به اشخاص کمک می‌کند. در واقع سواد رسانه‌ای نوعی مدیریت کردن در این حوزه و دریافت اطلاعات ضروری است.

این  متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری با تاکید به اینکه سواد رسانه‌ای محصول آموزش‌های رسانه‌ای بوده و این امر وابسته به رشد تفکر و تعقل در بین مخاطبان جامعه است، افزود: هدف سواد رسانه‌ای واکسینه کردن خانواده‌ها در برابر مضرات رسانه‌ها است. امروزه با برخورداری از سواد رسانه‌ای و در تخلیل و قدرت تفکیک افراد انتظار می‌رود که مخاطبان هوشمند به کارشناس آگاهی در این حوزه تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه زیباترین اطلاعات وارد رسانه‌ها می‌شود، گفت: مخاطب با دارا بودن قدرت تفکیک و شاخص اعتماد اجتماعی تلاش می‌کند تا از منابع اطلاعاتی وارد شده با بار علمی استفاده کند. رسانه دنیای زیبایی را به اشخاص معرفی می‌کند و بهتر است که افراد با قدرت تفکیک و تحلیل به اعتماد دست پیدا کرده و توان تشخیص دنیای حقیقی از مجازی و رسانه‌ای را داشته باشند.

عطریان با بیان اینکه امروزه کودکان بسیار باهوش هستند و در صورت استفاده بدون فکر از شبکه‌های اجتماعی آسیب‌های متعددی را می‌بینند، گفت: شبکه‌های اجتماعی در انتشار اطلاعات بسیار سریع عمل می‌کنند و تشخیص اینکه آیا استفاده بدون فکر کودک از این شبکه‌ها به نفع یا ضرر او است بر عهده متخصصان این حوزه است.

 این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به تاثیرات رسانه تلویزیون در محیط خانواده، اظهار کرد: همه برنامه‌هایی که کودکان و  نوجوانان و بزرگسالان در محیط خانواده تماشا می‌کنند بایستی به وسیله اعضای مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و با ایجاد این فرهنگ سازی در بین خانواده‌های سالم  و تحلیل در مورد فیلم‌هایی تلویزیونی اعضای خانواده می‌توانند  نقاط قوت و ضعف فیلم را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه استفاده از  رسانه‌ها و فضاهای مجازی درک و رعایت اخلاق حائز اهمیت است، گفت: اکنون نظام خانواده‌ها منسجم به نظر می‌آید اما بسیاری از اوقات همه افراد خانواده با وجود اینکه در کنار همدیگر می‌نشینند هر کدام در شبکه‌های مجازی سیر می‌کنند و نکته حائز اهمیت در استفاده از رسانه‌ها درک و رعایت اخلاق در این حوزه است.

عطریان یادآور شد: هنگامی که شخص در فضای مجازی است بایستی تعهد به همسر و فرزندان داشته باید و با حس مسئولیت پذیری در برابر تعهدات خانوادگی از این ابزار رسانه‌ای استفاده کند، رعایت این موارد به افزایش سواد رسانه‌ای افراد هم کمک می کند.

کد خبر 358108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.